اقتصادبازار: موافقتنامه احداث خطوط قطارهای حومه ای اصفهان - نجف آباد بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری نجف آباد به امضاء رسید.
این موافقتنامه ما بین محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مسعود منتظری شهردار نجف آباد امضاء شد.
براساس این موافقتنامه قرار است مسیر 30 کیلومتری اصفهان تا نجف آباد برای راه اندازی قطارهای حومه ای در این مسیر در مدت سه سال آینده احداث شود و به بهره برداری برسد.
معاون وزير راه و شهرسازي در مراسم امضاي موافقت نامه احداث خطوط قطار حومه‌اي اصفهان - نجف‌آباد، اظهار کرد: براي اولين بار اجراي قطار حومه‌اي به طور مشترك با شهرداري‌ها آغاز شده است، چرا كه معتقديم بخش حمل و نقل ريلي حومه‌اي در كشور ما مغفول مانده بود اما برنامه اين است كه با همكاري شهرداري‌ها، اين موضوع را اجرايي كنيم.
محسن پورسيدآقايي با اشاره به اينكه مترو در شهرها پيشرفت خوبي داشته اما حلقه اتصال بين شهر مادر و شهرهاي اقماري، سازماندهي مشخصي پيدا نكرده است، افزود: مهمترين بخش اين غفلت اين بوده است كه متولي اين كار و تامين هزينه‌ها مشخص نشده بود، بنابراين لازم است تا در كشور يك سازمان مشخص براي قطارهاي حومه‌اي ايجاد كنيم.
مديرعامل شركت راه‌آهن با اشاره به اينكه پيشنهاد داده‌ايم در طول برنامه ششم شركتي را براي توسعه حمل و نقل حومه‌اي ايجاد كنند، گفت: در قرارداد ساخت قطار حومه‌اي نجف‌آباد، به مدلي كه دست يافتيم، مدل جديد و خوبي است كه با همكاري شهرداري و راه‌آهن انجام خواهد داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در اين قرارداد راه‌آهن به عنوان متولي قطار حومه‌اي است و بخشي از هزينه‌ها را كه بيشتر در حيطه كار شهرداري‌ها است، از جمله تملك اراضي، امور ايستگاه‌ها و استفاده از فضاي تجاري بر عهده شهرداري‌ها قرار دارد.
وي افزود: شركت راه‌آهن هم متقبل شده تا كار روسازي، ناوگان، بهره‌برداري و تعمير و نگهداري خط را انجام دهد.
پورسيدآقايي با اشاره به اينكه اين طرح مي‌تواند الگوي ساير شهرداري‌ها قرار گيرد، اظهار کرد: ساخت اين قطار حومه‌اي سه ساله به اتمام مي‌رسد و اميدواريم كه در ساير شهرها هم اجرايي شود.
وي با انتقاد از اينكه در گذشته خاستگاه قطار حومه‌اي را شهرهاي مادر تعيين مي‌كردند، گفت: وظيفه شهرهاي اقماري است تا براي حمل و نقل ساكنان خود، قطار حومه‌اي ايجاد كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در سال اول بهره‌برداري از قطار حومه‌اي اصفهان – نجف‌آباد ۶۰ هزار مسافر با اين خط جابه‌جا مي‌شوند كه حجم قابل توجهي صرفه‌جويي در انرژي، كاهش آلودگي و تصادفات را به همراه خواهد داشت.
پورسيدآقايي، برآورد هزينه اين طرح را ۱۲۰۰ ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: اين هزينه به صورت مشترك بين شهرداري و شركت راه‌آهن به اجرا مي‌رسد.