اقتصادبازار: : اگر تا سال های نه چندان دور صرفا تعداد محدودی واحد صنفی فروش فست فود در اصفهان فعالیت داشت، اما امروز کمتر خیابانی را در سطح شهر پیدا می کنید که در آن اثری از مغازه های پیتزا و ساندویچ فروشی نباشد. اگر تا دیروز خانواده ها بصورت تفننی فست فود مصرف می کردند، اما امروزه به مدد تغییر سبک و فرهنگ غذایی جامعه و مشغله های کاری زیاد مردم، تعداد فست فروشی ها در کشور روز به روز در حال افزایش است و برخی در کنار شغل اصلی خود اقدام به راه ا ندازی واحدهای صنفی فروش این خوراک خوشمزه و البته نه چندان مفید میکنند!
بر اساس آمار بانک مرکزی، بررسی هزینه خانوار در بخش خرید فست فود نشان می دهد، طی سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ هزینه ای که خانوارها برای خرید فست فود صرف کرده اند ۴.۱ برابر شده است. هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۸۳ معادل ۱۲۸ هزار تومان برای خرید غذای آماده صرف میکرد که این رقم در سال ۱۳۹۱ به ۵۳۱ هزار تومان افزایش یافته است. از حیث تاثیرمصرف بر سلامت انسان نیز تحقیقات نشان داده که مضرات زیاد مصرف فست فودها به دلیل کالری، چربی و نمک بالا، مواد افزودنی و طعم دهنده ها می تواند بیماریهایی همچون سوء تغذیه، پوکی استخوان، سرطان لوزالمعده، جهش ژنتیکی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، سرطان و زوال عقل، چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی، بلوغ زودرس و...را به دنبال داشته باشد.

600 واحد فروش پیتزا
فست فودها با طعم و ظاهر خود در مقایسه با غذاهای سنتی ایرانی و رستورانی با هزینه و سرعت کمتری آماده می شوند و در این بین هشدارهای بهداشتی تا به حال نتوانسته سد راه مصرف روز افزون فست فودها در کشور شود. هر چند که فرهنگ مصرف زیاد اینگونه غذا در کشور در حال نهادینه شدن است؛ اما افزایش تعداد واحدهای فروش و استقبال مردم از این سوغاتی غربی در استان اصفهان میتواند نگرانی هایی را در خصوص سلامتی مردم و صرفه اقتصادی صنف فست فود فروشی ها به همراه داشته باشد. رییس اتحادیه پیتزا فروشان اصفهان که پیش از این خرداد ماه سال جاری از فعالیت 200 واحد صنفی پروانه دار فروش پیتزا در اصفهان خبر داده بود، این بار اما در از فعالیت 400 واحد پیتزا فروشی در این شهر و حدود 600 واحد در استان خبر داد و گفت: «بیشتر این واحدها پس از راه اندازی اقدام به دریافت مجوز از اتحادیه می کنند». عبدالله نصری با بیان اینکه به جزء واحدهایی که صرفا با مجوز اتحادیه پیتزا طبخ میکنند، هم اکنون برخی رستورانها و اغذیه فروشان نیز اقدام به پخت پیتزا میکنند، خاطر نشان کرد: «واحدهایی که در ابتدای امر بدون طی مراحل قانونی و اخذ مجوز شروع به کار می کنند، با معرفی بازرسی اصناف برای طی مراحل قانونی دریافت مجوز به اتحادیه معرفی می شوند».

300 اغذیه فروش در صف انتظار مجوز
نصری که پیش از این در گفت وگو با فارس از حدف قانون فاصله صنفی و سقف صدور پروانه به دلیل حل مشکل بیکاری گلایه و آن را باعث وارد آمدن خسارت به این صنف ارزیابی کرده بود، در پاسخ به این سوال که برای صدور مجوز سقفی تعریف شده است یا خیر، نیز اظهار داشت: «برای صدور پروانه سقفی وجود ندارد و کسی که شرایط لازم را داشته باشد میتواند با طی مراحل قانونی از اتحادیه مجوز دریافت کند».رییس اتحادیه پیتزا فروشان اصفهان به حذف فاصله واحدهای صنفی 300 متری اشاره کرد و افزود: «لازم نیست دیگر هر دو واحد حداقل 300 متر فاصله داشته باشند؛ ضمن اینکه واحدهای صنفی«بیرون بر» باید حداقل 50 متر و واحدهای سالن دار حداقل 80 متر مساحت داشته باشند». اتحادیه اغذیه و ساندویچ فروشان، دیگر متولی صدور پروانه برای واحدهای فروش فست فود در اصفهان است. رییس این اتحادیه نیز ضمن اشاره به فعالیت 400واحد اغذیه و ساندویچ در شهرستان اصفهان، گفت: « 300 واحد صنفی نیز در صف دریافت مجوز از اتحادیه هستند».

حذف فاصله صنفی و سقف صدور پروانه
سید مصطفی موسوی در خصوص رشد زیاد این واحدها در اصفهان افزود:« این کسب نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد و در یک مغازه 30 متر مربعی می توان ساندویچ فروشی راه اندازی کرد».وی همچنین افزود:« به کمیسیون نظارت اصناف استان پیشنهاد کاهش مساحت واحد صنفی به 25 مترمربع را داده ایم».وی به مانند رییس اتحادیه پیتزا فروشان به مساله حذف فاصله صنفی و سقف صدور مجوز اشاره و خاطر نشان کرد: «کم شدن فاصله مغازه های ساندویچ فروشی موجب کاهش درآمد و صرفه اقتصادی واحدهای صنفی میشود».وی در خصوص دیگر پیش نیازهای لازم برای صدور مجوز نیز اظهار داشت:« از فرد متقاضی یک امتحان برای بررسی دارا بودن مهارت های لازم گرفته میشود، ضمن اینکه فرد متقاضی باید پاسخ استعلام های لازم از اداره دارایی، شهرداری، اماکن و بهداشت را به اتحادیه تحویل دهد».رییس اتحادیه اغذیه و ساندویچ فروشان اصفهان در ادامه به تعطیلی 30 واحد ساندویچ فروشی در سال جاری اشاره کرد و گفت:« این واحدها به دلیل نبود صرفه اقتصادی و هزینه های زیاد تعطیل می شوند و بعضا دستگاه های خود را به نصف قیمت میفروشند». با یک حساب سرانگشتی، با توجه به تعداد واحدهای در صف انتظار اخذ مجوز در استان و تعداد رستوران هایی که فست فود طبخ میکنند، تعداد واحدهای فروش فست فود در استان رقمی فراتر از هزار واحد خواهد شد که با گرایش زیاد همه گروه های جامعه می تواند زنگ خطر تهدید سلامتی و بروز بیماریها در سال های آتی را به صدا در آورد.