اقتصادبازار: سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: در حال حاضر ۱۴ رسته و عنوان شغلی آلاینده در محدوده شهر اصفهان شناسایی شده که طبق قانون شهرداری سلبی محسوب شده و برچیده می‌شوند.
ندا واشیانی‌پور ، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ۱۴ رسته و عنوان شغلی آلوده در محدوده شهر اصفهان فعالیت می‌کنند که این مشاغل علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی و تهدید سلامت شهروندان، مسائلی را در خصوص زیبایی و منظر شهری در پی دارند. وی بیان داشت: مقابله با مشاغل آلاینده توسط دستگاه قضایی بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها سلبی بوده که در اکثر موارد به تعطیلی منجر می‌شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن اشاره به اینکه این‌گونه تعطیلی‌ها علاوه بر مشکلات اقتصادی، تبعات فرهنگی و اجتماعی برای صاحبان این مشاغل ایجاد می‌کند، تصریح کرد: برای حل این مشکل، لایحه‌ای توسط اعضای شورای شهر اصفهان برای ساماندهی مشاغل آلاینده در شهر اصفهان تحت عنوان «امتیازات تشویقی برای کاربری‌های آلاینده و مزاحم جهت انتقال آن‌ها به شهرک‌های صنعتی مجاز» مطرح شد که رای مثبت آورد. وی بیان کرد: بر اساس مواد ۱۰و ۱۱ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، کارگروه اجرایی کاهش آلودگی هوای اصفهان تشکیل شد و به موضوع شناسایی و تهیه فهرست رسته‌های صنفی آلاینده و اولویت‌بندی انتقال این رسته‌ها به شهرک‌های صنعتی بزرگ اصفهان پرداخت و فهرستی شامل ۱۴ عنوان از مشاغل آلاینده را اعلام کرد.
واشیانی پور اضافه کرد: این فهرست بر اساس اولویت خروج مشاغل از مناطق ۱۵گانه شهر اصفهان تهیه‌شده و ملاک‌های اولویت‌بندی آن شامل تعدد و پراکندگی رسته در محدوده شهری، استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل تولید سنتی، تولید پسماند خطرناک، آلاینده هیدروکربنی، آلاینده‌های ناشی از روغن و گریس و دوده، حمل‌ونقل درون‌شهری و ماشین‌آلات سنگین، آلودگی صوتی، تولید ذرات معلق و ایجاد باطله‌ها و زباله هست. وی گفت: در این جلسه چهار نفر از اعضای شورای شهر لایحه‌ای را در خصوص اعطا امتیازات تشویقی جهت انتقال دارندگان مشاغل آلاینده به شهرک‌های صنعتی مجاز را مطرح کردند که مورد بررسی قرار گرفت درحالی‌که لایحه مذکور در کمیسیون بهداشت و سلامت و خدمات شهری مورد بررسی کارشناسانه قرارگرفته بود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: یکی از انتظارات مردم از شورای شهر و شهرداری ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده است و همواره تأکید دارند که در راستای ارتقا سلامت شهروندان مدیریت شهرداری به ‌صورت جدی در این خصوص اقدام کند