اقتصادبازار: شهردار اصفهان بودجه 2600 میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای سال 1395 را تقدیم شورای اسلامی شهر اصفهان کرد. این بودجه که در مقایسه با بودجه سال گذشته اندک افزایشی داشت، اما افزایش آن آنچنان که بودجه های سال های گذشته بود افزایش قابل ملاحظه ای نداشت. آنگونه که شهردار اصفهان مطرح کرد، در زمینه بودجه سال 95 شهرداری اصفهان بدون کاهش بودجه آن را تقدیم شورای اسلامی شهر اصفهان کرده این در حالی است که بسیاری از شهرداری های کلانشهرها به دلیل وضع رکود و نا بسامانی اوضاع اقتصادی مجبور شده اند که بودجه سال 95 خود را با کاهش به صحن شوراهای شهر خود ببرند.
با این حال از 2600 میلیارد تومان بودجه شهرداری اصفهان مثل هر سال این بودجه های عمرانی هستند که بیشترین هزینه را نصیب خود کرده اند و یک هزار 94 میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص داده اند، ازطرف دیگر بحث قطار شهری در حمل و نقل عمومی بحث جدی و مهمی است که همواره در بودجه درشت نوشته می شود تا همگان متوجه باشند کسی قطار شهری را فراموش نکرده است. آنطور که مهدی جمالی نژاد اعلام کرده بودجه 95 اصفهان توجه ویژه¬ای به بحث ترافیک و محیط زیست داشته است.
در همین خصوص مهدی جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه بودجه سال 95 شهرداری بر اساس رویکرد جدید تدوین شده است، اظهارکرد: برای اولین بار بودجه شهرداری و سازما‌ن‌های وابسته در یک مجلد تدوین و به شورای شهر ارائه گردید. وی با اشاره به ویژگی‌های بودجه سال 95 شهرداری اصفهان افزود: ادغام بودجه نقدی و غیر نقدی برای اولین بار از ویژگی های شاخص بودجه سال 95 شهرداری اصفهان است.
شهردار اصفهان تصریح‌کرد: با توجه به اهمیت منطقه گردشگری ناژوان بودجه این منطقه به صورت مستقل تهیه شده است.
جمالی‌نژاد خاطرنشان‌کرد: با توجه به لزوم حرکت به سمت حسابداری تعهدی و بودجه‌ریزی عملیاتی در راستای بهبود فرایند تدوین بودجه تغییراتی در ساختار و محتوای بودجه ایجاد شده است. وی با اشاره به اهمیت اعتبارات نگهداری و ساماندهی شهر در سه حوزه معاونت خدمات شهری، معاونت فرهنگی و اجتماعی و حمل و نقل و ترافیک اظهارکرد: اعتبارات این معاونت‌‌ها در بودجه پیش‌بینی شده و اعتبارات مرتبط نیز به این سه حوزه منتقل شده است.
شهردار اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه زمان محدودی برای تدوین بودجه سال آینده داشتیم، توانستیم بودجه 95 را در حداقل زمان ممکن و در فرایند جدیدی تنظیم و تهیه کنیم تا وقت زیادی از مدیران ارشد شهرداری گرفته نشود.
جمالی‌نژاد اضافه کرد: بر این اساس با استفاده از سیستم‌های پیشرفته برای بودجه سال آینده 56 جلسه کارگروهی در حوزه درآمد، جاری و عمرانی برگزار شده است. وی با اشاره به فعالیت 155 نفر از مدیران، معاونان و کارشناسان شهرداری اصفهان برای تدوین بودجه 95 شهرداری اصفهان گفت: در مجموع بودجه سال 95 با یک هزار و 382 نفر ساعت کار کارشناسی تدوین شده است.
شهردار اصفهان افزود: شهرداری اصفهان بر خلاف بسیاری از شهرداری‌های کشور برای سال آینده بودجه را کاهش نداده و بودجه سال آینده مانند اعتبار سال 94، 2 هزار و 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
جمالی‌نژاد با بیان اینکه بودجه جاری شهرداری اصفهان در سال 95 ، 638 میلیارد تومان است، گفت: این بودجه نسبت به بودجه 510 میلیارد تومانی سال 94 شهرداری در این بخش با افزایش 15 درصدی روبرو بوده است. وی تاکید‌کرد: 24 درصد از بودجه سهم هزینه های جاری و 76 درصد از سهم بودجه به فعالیت های عمرانی اختصاص داده شده است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در سال آینده یک هزار و 962 میلیارد تومان بودجه به بخش عمرانی اختصاص داده شده است، افزود: این میزان بودجه در سال 94، 2 هزار 90 میلیارد تومان بوده است.
جمالی‌نژاد با اشاره به بودجه برخی از سازمان‌ها افزود:10 درصد از بودجه عمرانی شهرداری اصفهان به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان جهت توسعه و تملک پارکها و پساب ها تخصیص یافته است. وی تصریح‌کرد: 15 درصد از این بودجه عمرانی به آزادسازی و محوطه سازی خیابان‌ها، احداث معابر اصلی و توسعه خیابان ها اختصاص داده شده است.
شهردار اصفهان اظهارکرد: 34 درصد از بودجه عمرانی سال 95 به حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اختصاص یافته است، که بر این اساس قطار شهری اولویت اول و پس از آن احداثBRT، رینگ چهارم ترافیکی و تراموا در دستور کار قرار گرفته است.
جمالی‌نژاد ادامه داد: روکش و آسفالت 3.5 درصد از سهم عمرانی بودجه را به خود اختصاص داده و یک دهم درصد از بودجه عمرانی به پروژه های فیبرنوری اختصاص داده شده است. وی تاکید‌کرد: برنامه های فرهنگی شهر، رخدادهای فرهنگی اجتماعی محلات، برنامه های ورزشی ، احیا و بازآفرینی اماکن تاریخی و فرسوده نیز در بودجه دیده شده است.
شهردار اصفهان اظهارکرد: رویکرد اصلی تدوین بودجه مباحث زیست محیطی و بهبود حمل و نقل و ترافیک شهری بوده است.
جمالی‌نژاد با بیان اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر اصفهان در بودجه 95 شهرداری اصفهان مورد توجه ویژه قرار گرفته است، اضافه کرد: با اعتقاد کامل برای جذب مشارکت‌‌های بخش خصوصی وارد عمل شده‌ایم و تمام فعالیت‌های در دستور کار کاملا عملیاتی و کاربردی خواهد بود. وی با تاکید بر زیباسازی شهر گفت: با توجه به اینکه اصفهان یک شهر میراثی و تاریخی است باید در جهت زیباسازی شهر اقدامات ویژه انجام شود.
شهردار اصفهان در خصوص برنامه‌های تدوین شده برای تحقق بودجه 95 نیز گفت: بر این اساس 31 درصد از بودجه از محل عوارض مازاد بر تراکم، 19 درصد از محل فروش اموال غیر منقول، درآمد حاصل از ارزش افزوده 13 درصد، وام‌های بانکی دو درصد تعیین شده است. وی اضافه کرد: درآمد ناشی از صدور پروانه‌های ساختمانی، کمک‌های دولتی، درآمد ناشی از فروش سوخت، افزایش مشارکت بخش خصوصی، عوارض نوسازی، عوارض خودروهای سواری و درآمدهای کمیسیون ماده 100 و دیگر درآمدهای تعریف شده تقریبا با مقدار سال قبل تهیه شده است.
شهردار اصفهان با اشاره به میزان تحقق بودجه 94 گفت: در 9 ماهه امسال 60 درصد از بودجه 94 شهرداری اصفهان محقق شده است.
جمالی نژاد در ادامه با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری در شهر خلاق اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه این همایش با استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران از سراسر دنیا روبرو بوده است و تاکنون بیش از 59 سرمایه‌گذار همکاری خود با شهرداری اصفهان را اعلام کرده‌اند.
جمالی‌نژاد ضمن تشکر از همراهی و حمایت اعضای شورای شهر گفت: نتیجه این همدلی و همراهی سرعت بخشی به پروژه ها و برنامه های شهرداری است.