اقتصادبازار: با حرفه‌ای شدن ورزش کشور در رشته‌های مختلف طی 10 سال گذشته، ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به عرصه رقابت با تیم‌های دولتی افزایش قابل توجهی پیدا کرده اما بروز مشکلات مختلف و البته بی‌توجهی به رفع آن، باعث شده که آنها پس از گذشت چندین ماه و یکی دو فصل، از عرصه رقابت با تیم‌های دولتی کنار کشیده و عطای کار را به لقایش ببخشند.
در این بین اما نگاهی به دلایل انصراف این سرمایه‌گذاران از تیم‌داری در رقابت‌های مختلف لیگ برتری و بالاترین سطح مسابقات رشته خود، در کنار رشته‌هایی که سرمایه‌گذاران بسیاری را به چشم خود دیده، همه و همه می‌تواند نشان دهد که آسیب‌شناسی این مشکلات و البته پیدا کردن راهی برای رفع آنها، می‌تواند برای آینده ورزش استان، بسیار مفید واقع شود.
با نگاهی به حضور و انصراف تیم‌های مختلف اصفهان در سال‌های گذشته مشخص می‌شود که بسیاری از تیم‌های بخش خصوصی در رشته‌هایی چون فوتسال، بسکتبال، والیبال، تیراندازی، شمشیربازی و دیگر تیم‌های لیگ برتری وارد شدند و پس از گذشت چندین سال از عرصه رقابت کنار رفتند.

تیم‌هایی که آمدند و در میانه‌های راه قافیه را باختند
شاید یکی از رشته‌های پرطرفدار، پرهزینه و البته بسیار پرحاشیه در همه دنیا و به مراتب آن ایران، بسکتبال به حساب آید؛ رشته‌ای که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران بسیاری از بخش خصوصی را به خود جلب کرده اما متأسفانه هیچ یک از آنها در این رشته باقی نمانده‌اند. جدای از آینده‌سازان که امسال در میانه‌های فصل از لیگ برتر کنار کشید، تیم‌هایی چون پمینا، ذوب‌آهن، فولاد ماهان، سیمین سپاهان، قائم‌الرضا و تیم‌های دیگر نیز به دلیل مشکلات مختلف، ترجیح دادند که دیگر در این رشته‌ها حضور پیدا نکنند.
از سوی دیگر در رشته فوتسال نیز تیم‌های بزرگی چون فولاد ماهان، فیروزصفه، کاشی نیلو و دیگر تیم‌های بخش خصوصی در سال‌های گذشته وارد این عرصه شده و رفته رفته از رقابت‌ها کنار رفتند.
باریج‌اسانس و توزین الکترونیک نیز در رشته والیبال وارد عرصه تیم‌داری شدند اما این سرمایه‌گذاران نیز پس از دوره‌ای، ترجیح دادند که از تیم‌داری در این عرصه خودداری کنند.
آینده‌سازان در مسابقات فوتبال بانوان نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت اما با توجه به مشکلات مختلف، ترجیح داد که دیگر در این رقابت‌ها حضور نداشته باشد و در کنار آن، تیم‌هایی چون رسانه برتر در رشته شمشیربازی، سیمین سپاهان در رشته تنیس و ده‌ها تیم بخش خصوصی اصفهان، همه و همه به دلیل مشکلات مختلف، ترجیح دادند که دیگر از تیم‌داری در رقابت‌ها خودداری کنند. این روزها اما شهرداری کاشان نیز در عرصه هندبال تیم‌داری می‌کند و امیدوار هستیم که دیگر حرفی از انصراف این تیم لیگ برتری شنیده نشود.

خط قرمز ما حضور در ورزش است!
بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اصفهان طی سال‌های گذشته از حضور در ورزش خودداری کرده‌اند و نکته جالب اینکه این سرمایه‌گذاران، بر این باور هستند که خط قرمز آنها حضور در ورزش است.
سعید موحدی، مدیرعامل باشگاه آینده‌سازان اصفهان درباره انصراف تیم‌های این باشگاه از مسابقات لیگ برتر بسکتبال و فوتبال بانوان می‌گوید: متأسفانه مهمترین مشکل ما بی پولی است و دیگر قادر به ادامه راه نبودیم؛ امسال اسپانسر کمکی نیز توانایی کمک به بسکتبال و فوتبال بانوان ما نداشت و مسئولان آن هیچ کمکی به ما ندادند. ما از ابتدای فصل قصد انصراف داشتیم اما رئیس اداره ورزش و جوانان نجف آباد و دیگر مسئولان قول کمک را دادند که هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشد و ما دیگر حاضر به ادامه تیم‌داری در این عرصه نخواهیم بود.

مشکلات قانونی، بر سر راه سرمایه‌گذاران
اما بسیاری بر این باور هستند که یکی از مشکلات اصلی بر سر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در سال‌های گذشته، آنها را به نوعی از تیم‌داری در این عرصه ترسانده، مشکلات قانونی و مسائلی است که مدیران کشور باید در این زمینه اقدامی اساسی صورت دهند.
محسن صادق‌زاده، رئیس هیئت بسکتبال استان اصفهان در این باره به خبرنگار اقتصادبازار می‌گوید: به هر حال هر بخش خصوصی برای حضور در یک رشته، نگاه متقابل به هزینه و در آمد خود دارد و باید در این زمینه توجه لازم صورت گیرد؛ متأسفانه در سال‌های گذشته ما همیشه در حوزه قانون‌گذاری و تعریف کاملاً مشخص بخش خصوصی، اقدامات خوبی صورت نداده‌ایم؛ در واقع ما نمی‌دانیم که صنعت ورزش چگونه توسط بخش خصوصی رشد می‌کنند و قانون‌گذار باید این مشکل را برطرف کند.
او می‌افزاید: اشکال دیگر، تضاد تصمیمی در حوزه‌های مختلف اداری است که این موضوع موانع بسیار بزرگی بر سر راه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است تا در حال حاضر هیچ علاقمندی بین سرمایه‌گذاران برای حضور در ورزش وجود نداشته باشد.

تنها دلیل فرار سرمایه‌گذاران، رکود اقتصادی است!
با این حال مجید منصوری، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که این سرمایه‌گذاران از تیم‌داری در ورزش فرار نمی‌کنند، بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی، توان حضور در این عرصه را ندارند. او به خبرنگار اقتصادبازار می‌گوید: به نظر من از صفر تا 100 درصد این مشکلات به خاطر مشکلات رکود اقتصادی است و این موضوع، ربطی به قانون‌گذاری ندارد. بخش خصوصی بسیار علاقمند است که در این رشته‌ها حضور داشته باشد تا از طریق ورزش، تبلیغات بسیاری صورت دهد اما در دوران رکود که شرکت توان رقابت با شرکت‌های دیگر را ندارد، امکان حضور در لیگ برتر را ندارد.
منصوری در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چرا در سال‌های قبل و پیش از آنکه رکود اقتصادی در کشور عیان شود، تیم‌ها از تیم‌داری خودداری می‌کردند، می‌افزاید: ما نمی‌توانیم طبق قانون بخش خصوصی را وادار به تیم‌داری کنیم اما باید فضا را برای این بخش‌ها ایجاد کنیم تا وارد عرصه تیم‌داری شوند. بدون شک قانون‌هایی مثل معافیت مالیاتی شرکت‌های سرمایه‌گذار ورزشی، می‌توانست باعث علاقمندی حضور بخش خصوصی در عرصه ورزش شود اما متأسفانه امروز این قانون‌ها امکان اجرا ندارند.

تعریفی از صنعت ورزش وجود ندارد
با این حال، بسیاری بر این باور هستند که صنعت ورزش طی سال‌های گذشته برای سرمایه‌گذاران مختلف تعریف نشده و از سوی دیگر، آنها نمی‌دانند که چگونه باید از حضور خود در ورزش، بیشترین استفاده را ببرند.
محمد سلطان‌حسینی، مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان در این باره به اقتصادبازار می‌گوید: تیم‌های بخش خصوصی، به دنبال آن هستند که سودی به ورزش برسانند و در کنار آن، برای توسعه برند و ارزش اجتماعی خود، به ورزش سود برسانند اما متأسفانه با وجود سرمایه‌گذاری خوب این تیم‌ها، توسعه منابع مالی برای شرکت‌ها از این طریق صورت نمی‌گیرد.
وی می‌افزاید: از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها در استان اصفهان و کشور ما به جای اینکه از متخصصان عرصه اقتصاد ورزش استفاده کنند، در رده‌های مختلف سازمان از پیشکسوتان ورزشی بهره می‌برند که این موضوع، در زمینه فعالیت‌های اقتصادی، شرکت‌ها را با مشکلات مختلف مواجه خواهد کرد.

جای خالی متخصصان اقتصاد ورزش
سلطان‌حسینی به اهمیت موضوع استفاده از متخصصان اقتصاد ورزش در این عرصه اشاره کرده و تصریح می‌کند: ما باید کاری کنیم که از متخصصان اقتصاد ورزش و بازاریاب‌ها برای توسعه برند باشگاه‌های بخش خصوصی استفاده شده و آنها در کنار دیگر اعضای باشگاه، وارد کار شوند. متأسفانه فدراسیون‌های مختلف زمینه‌های لازم در این بخش را فراهم نمی‌کنند و این تیم‌ها به دلیل عدم توجه به اقتصاد ورزش، از شرکت در لیگ منتفع نمی‌شوند.
وی راهکار رفع این مشکلات و باقی ماندن تیم‌های بخش خصوصی در ورزش استان را استفاده از متخصصان عرصه اقتصاد ورزش عنوان می‌کند و می‌افزاید: متخصصان بازاریابی ورزشی این روزها حلقه مفقوده تیم‌های مختلف هستند و در این زمینه، باید عزمی جدی از سوی همه اهالی ورزش و مسئولان را به چشم ببینیم.
بدون شک توجه به رفع مشکلات موجود، می‌تواند مشکلات بسیاری از باشگاه‌های بخش خصوصی را برطرف کند تا تیم‌هایی که با انگیزه‌های مختلف قدم به این مسابقات گذاشته‌اند، بتوانند از تداوم حضور خود، به ورزش استان سود برسانند و این سود برای بخش خصوصی نیز وجود داشته باشد.