اقتصادبازار: مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با اعلام اینکه بیش از نیمی از مصوبه 9 ماده ای احیای حوضه زاینده رود اجرایی شده است، گفت: وزارت نیرو با اصل انتقال آب طرح بهشت آباد مشکلی ندارد و نباید به شیوه انتقال این طرح حساسیت نشان دهیم.

مهرزاد احسانی در حاشیه اولین نشست کارگروه تعادل بخشی منطقه 6 کشور در خصوص وضعیت حوضه زاینده رود و بارش های آن، اظهار کرد: میزان بارش های حوضه زاینده رود از ابتدای سال آبی جاری تا امروز هفتم بهمن ماه در ایستگاه شاخص چلگرد، حدود 700 میلیمتر بارش بوده که حدود 50 درصد کل متوسط بارش دراز مدت و بالاتر از متوسط دراز مدت 43 ساله است.
وی با بیان اینکه متوسط بارش ها از سال گذشته نیز بهتر بوده است افزود: امسال وضعیت بارش ها مطابق با پیش بینی ها بوده اما باید دید در ماه های آینده به ویژه بهار وضعیت چگونه خواهد بود.
وی افزود: با توجه به اینکه زاینده رود جزو حوضه هایی است که شورای هماهنگی آن به ریاست وزیر نیرو، استانداران اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و معاونان وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان کشاورزان تشکیل می شود و شرایط حوضه زاینده رود بسیار مناسب است.
مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با اشاره به اینکه برای حفظ محیط زیست و و پایداری زاینده رود، میزانی آب در رودخانه جریان دارد، بیان کرد: روز گذشته در بازدید از تالاب گاوخونی مقدار قابل توجهی و نزدیک به دو متر مکعب آب و زهاب های کشاورزی وارد این تالاب می شد.
به گفته وی، در حال حاضر ذینفعان حوضه زاینده رود برای احیا و تعادل این حوضه با یکدیگر همکاری و تعامل دارند.
احسانی همچنین در خصوص انتقاداتی مبنی بر برداشت بی رویه در بالادست حوضه زاینده رود، اظهار کرد: ما باید نگاه عادلانه و یکپارچه ای در حوضه زاینده رود داشته باشیم و اکنون فضای تعامل بین دستگاه های مختلف ایجاد شده بنابراین به این حوضه بسیار امیدوار هستم.
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تونل بهشت آباد و مصاحبه اخیر وزیر نیرو مبنی بر منتفی شدن این طرح، گفت: در شورای عالی آباد اجرای تونل بهشت آباد مجاز اعلام نشد و قرار شد وزارت نیرو دوباره نحوه انتقال آب را بررسی کند.
مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران تاکید کرد: تونل بهشت آباد نه براساس دستور وزیر نیرو، بلکه براساس مصوبه سیزدهم شورای عالی آب منتفی شد و قرار شد مسیرهای جایگزین آن، بررسی شود.
به گفته وی، وزارت نیرو اکنون برای اجرای پروژه بهشت آباد مشاور انتخاب کرده تا نحوه اجرای طرح را بررسی کند همچنین باید مطالعات گذشته واکاوی شود تا وزارتخانه به جمع بندی نهایی برای انتقال آب بهشت آباد با کمترین هزینه و خسارت، دست یابد.
احسانی تصریح کرد: وزارت نیرو با اصل انتقال آب طرح بهشت آباد مشکلی ندارد و نباید بر نحوه انتقال آب با یک شیوه حساسیت و اصرار به خرج داد چرا که مهم اتفاق افتادن انتقال آب است.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا درباره روند پیشرفت مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب و گلایه هایی نسبت به اجرایی نشدن برخی از بندهای آن، گفت: برخی از بندهای این مصوبه به طور 100 درصد و برخی دیگر هنوز مطابق انتظار وزارت نیرو پیش نرفته اما این مصوبه در حال اجراست.
مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران ادامه داد: نباید تصور کرد که همه مسائل در مدت کوتاهی حل می شود چرا که مشکلات حوضه آبریز زاینده دو ماهه به وجود نیامده که بخواهیم در کوتاه مدت آن را حل و فصل کنیم.
به گفته وی، بیش از نیمی از مصوبه 9 ماده ای احیای حوضه زاینده رود اجرایی شده است.
احسانی همچنین در خصوص زمان بازگشایی مجدد زاینده رود، گفت: هنوز نسبت به بازگشایی مجدد زاینده رود برای کشت کشاورزان برنامه ریزی صورت نگرفته است.
وی در خصوص اظهار نظر نماینده کشاورزان مبنی بر اینکه با توجه به کاهش بارش ها، زاینده رود باید بهمن ماه بازگشایی شود، گفت: هنوز برای این موضوع برنامه ریزی نشده چرا که در صورت بارندگی تا دو هفته آینده نیاز آبی کشاورزان در اسفند ماه خواهد بود.
به گفته مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران، وزارت نیرو حجم مشخصی آب را برای کشاورزان در نظر گرفته و به طور قطع با هماهنگی آنها و مدیریت استان این حجم آب در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی در ادامه در خصوص تالاب گاوخونی، گفت: امسال برای نخستین بار در بین سدهای کشور، جریان و حقوق زیست محیطی برای سد زاینده رود در نظر گرفته شد که موجب شد آب به تالاب گاوخونی برسد.
احسانی با بیان اینکه ورود جریان آب به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان برای احیا و تامین حقابه کامل آن، امیدوار کننده است، تصریح کرد: این آب ورودی نتیجه تامین آب برای حفظ تعادل محیط زیست و پایداری رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان است.
به گفته وی، پایداری جریان آب رودخانه، آب برگشتی از کشاورزی و بخشی از پساب ها منابع جریان یافتن آب در تالاب گاوخونی است.
مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آبی حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با بیان اینکه بهترین نزدیکی میان محیط زیست و آب کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود است، گفت: اگر آب کشاورزی شرق اصفهان تامین شود تا حد زیادی حقوق محیط زیست نیز تامین می شود.
گفتنی است؛ نخستین نشست کارگروه تعادل بخشی منطقه شش کشور با حضور مدیران و کارشناسان شرکت های آب منطقه ای اصفهان، کرمان، قم، یزد و مرکزی پیش از ظهر چهارشنبه در اصفهان برگزار شد.