اقتصادبازار: مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان گفت: تمام تلاش ما بر این است که تا قبل از پایان دولت تدبیر و امید خط یک را به صورت کامل به بهره برداری برسانیم.
محمد جواد شعرباف اظهارکرد: خط یک مترو به طول 20.2 کیلومتر است که فاز اول آن از ایستگاه پاسداران در خیابان امام خمینی(ره) تا ایستگاه شهدا راه اندازی شده است. وی با اشاره به اینکه خط اول مترو در نیمه اول سال آینده به ایستگاه تختی می رسد، افزود: تمام تلاش ما بر این است که تا قبل از پایان دولت تدبیر و امید خط یک را به صورت کامل به بهره برداری برسانیم.
وی با بیان اینکه فاز اول خط یک مترو شامل 10 ایستگاه است، اضافه کرد: تاکنون 7 ایستگاه از این 10 ایستگاه به بهره برداری رسیده که در ایام دهه فجر ایستگاههای گلستان و بهارستان نیز افتتاح می شود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان تصریح کرد: در ابتدای اجرای طرح مترو قرار بود خط یک از پایانه کاوه تا پایانه صفه احداث شود از این رو برنامه ریزی شد که فاز اول آن از کاوه تا میدان امام حسین(ع) سال 85 و مابقی آن در سال 87 افتتاح شود.
شعرباف با اشاره به اینکه پس از بررسی 7.7 کیلومتر به شمال این خط افزوده شد، خاطرنشان کرد: طولانی شدن خط و مباحث اقتصادی دست به دست هم داد تا اجرای پروژه به طول بیانجامد. وی با بیان اینکه احداث مترو منابع سنگینی نیاز دارد، اظهارکرد: بر اساس برآورد هر کیلومتر خط مترو با توجه به شرایط آب و خاک اصفهان 150 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان ادامه داد: 50 درصد این هزینه ها را دولت تقبل می کند بنابراین به پروژه آن طور که نیاز بوده بودجه تزریق نشده است.
شعرباف تحریم ها را یکی دیگر از دلایل به تاخیر افتادن این طرح دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه تجهیزات قطارشهری عمدتا از خارج تامین می شود با ایجاد تحریم ها به مشکل برخوردیم.
شعرباف با بیان اینکه مباحث میراثی نیز از دیگر دلایل به تاخیر افتادن پروژه مترو است، گفت: با توجه به اینکه خط یک مترو از محور چهارباغ عبور می کرد به دلیل مباحث میراثی به مدت دو سال حفاری ها به طول انجامید.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ویژگی های اصفهان تاریخی بودن آن است، افزود: اصفهان چندین سایت جهانی دارد که می توان به میدان نقش جهان و مسجد جامع اشاره کرد از این رو حساسیت بر روی این شهر تاریخی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان ادامه داد: با گذشت زمان به تفاهم هایی رسیدیم که چگونه عمل کنیم که به مشکل نرسیم و یا مشکل به حداقل برسد.
شعرباف با اشاره به پیشرفت خط یک مترو گفت: دو ایستگاه مهم میدان امام حسین(ع) و انقلاب در محور تاریخی اصفهان قرار دارد که به دلیل مباحث تاریخی تا سال گذشته اجازه ساخت نداشتیم اما در سال 93 با برگزاری نشست هایی با معاون میراث فرهنگی کشور تفاهم نامه اولیه صورت گرفت و قرار شد با رعایت الزامات میراث فرهنگی این دو ایستگاه اجرایی شود. وی بیان کرد: بر این اساس شهرداری برای کاوش و حفظ آثار کشف شده در این دو ایستگاه میلیاردی هزینه کرده است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان گفت: در اجرای پروژه قطارشهری با حجم زیادی از تاسیسات شهری از جمله خطوط آب، برق، مخابرات و گاز روبرو هستیم.
شعرباف با اشاره به اینکه ترافیک شهری نیز از معضلاتی است که در اجرای پروژه ها برای مردم مزاحمت ایجاد می کند، گفت: اغلب فعالیت مترو در زیرزمین است به طوری که ایستگاه میدان امام حسین(ع) در عمق 18 متری زمین در حال احداث است در شرایطی که در 3 متری بالای تونل با آب مواجه هستیم. وی بیان کرد: البته تمام این معضلات برای سازمان شناخته شده و اکنون پروژه با سرعت در حال اجراست.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اجرای خط دو مترو گفت: بزرگترین چالش اجرای خط دو مترو عبور از میدان امام(ره) است که با وجود اینکه مطالعات و سیر قانونی آن طی شده اما به دلیل اینکه این میدان ثبت جهانی است، حساسیت هایی برای اجرای این خط وجود دارد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان افزود: مطالعات مربوط به اجرای خط دو مترو برای یونسکو نیز ارسال شده و در آنجا با رعایت موارد ایمنی موافقت شد.
شعرباف تصریح کرد: در یونسکو بر اجرای خط مترو در عمق 30 متری و نبود ایستگاه در میدان امام(ره) تاکید شده که این موارد نیز در مطالعات خط دو مترو لحاظ شده است.
وی ادامه داد: البته هنوز دل نگرانی هایی در سطح ملی وجود دارد که بر این اساس قرار است طی جلسه ای عبور از میدان امام(ره) و مسیر جایگزین بررسی شود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان بیان کرد: در صورت اجرای مسیر جایگزین 400 میلیارد تومان به هزینه این خط افزوده می شود که البته باید مسیر در تهران نیز به تصویب برسد.
شعرباف گفت: اصراری برای اینکه مترو حتما از میدان امام(ره) عبور شود نداریم اما باید گفت که عبور خط دو از میدان امام(ره) بهترین مسیر است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان با اشاره به توسعه شبکه برون شهری مترو اصفهان گفت: 160 کیلومتر شبکه برون شهری مترو برای اصفهان پیش بینی شده است که 15 کیلومتر آن از شاهین شهر به سمت میدان استقلال قرار دارد.
شعرباف با بیان اینکه این پروژه به زودی از سوی شهرداری شاهین شهر اجرایی می شود، تصریح کرد: پروژه مترو بهارستان نیز در دست اجراست و پیش بینی می شود تا سال 96 به اصفهان متصل شود.
وی ادامه داد: مترو بهارستان در فازهای بعدی به شهرک مجلسی و فولادمبارکه متصل می شود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان اضافه کرد: خط 3 مترو نیز از میدان آزادی به سمت نیروگاه اسلام آباد، فلاورجان و فولادشهر ادامه می یابد.
شعرباف اظهارکرد: از سمت نجف آباد در غرب اصفهان و خوراسگان در شرق نیز خطوط مترو پیش بینی شده است البته شبکه برون شهری مترو طی یک برنامه بلندمدت اجرایی می شود.