اقتصادبازار: شهردار اصفهان گفت: «بازاريابي شهری» راهبرد اصلی شهرها برای خلق يك «تصویر خوب»، زيبا و جذاب از مکان‌ها و فضاهاي در اختيار آنها شده است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، شهرداري اصفهان در نظر دارد براي نخستين بار با اجراي «استراتژي بازاريابي اصفهان» از طریق شناساندن فرصت‌های موجود، برنامه‌ريزي بخش‌های مختلف بازار شهر و در نهايت ایجاد روابط بازاریابی، نسبت به جذب مخاطب به منظور انتخاب شهر اصفهان به عنوان مقصد گردشگري و سفر اقدام کند.
به اعتقاد کارشناسان، مناسب‌ترین راهکار خروج از بودجه تک‌محوری بر پایه نفت توسعه صنعت گردشگری است که البته این مهم با توسعه زیرساخت‌های کشور در بخش‌های مختلف از جمله معرفي شايسته جاذبه‌ها، بهبود و توسعه حمل و نقل، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و ... رقم می‌خورد.
تقويت صنعت توريسم در شهرها، پایداری بازار گردشگری را سبب می‌شود كه ضمن افزایش سطح اشتغال، بستری برای درآمد پايدار و رفاه شهروندان خواهد بود.
بر همين اساس شهر اصفهان در جايگاه مركز استان و در قلب ايران به عنوان يكي از قطب‌هاي مهم گردشگري كشور، بر اساس آمارها، با وجود جاذبه‌هاي متنوع فرهنگي، تاريخي، مذهبي، جايگاه شايسته‌اي در عرصه بين‌المللي از لحاظ درآمدهاي حاصل از گردشگري ندارد.
در این میان اصفهان با داشتن ظرفیت بالایی در جذب گردشگر می‌تواند در باز شدن کلید اقتصاد کشور نقش مهمی داشته باشد و اين مي‌طلبد همه سازمان‌ها و نهادها بر اساس وظايف در راستای معرفي، بازاريابي، رشد و بالندگي اين شهر خصوصاً براي گردشگران خارجي تلاش كنند.
با توجه به حساسيت موضوع، و در آستانه فصل بهار و عيد نوروز و جلوه‌گر شدن زيبايي طبيعت و حضور گردشگران داخلي و خارجي، دكتر مهدي جمالي‌ن‍ژاد شهردار اصفهان طي گفت‌وگويي اظهار كرد: امروزه در جوامع پیشرفته جنبشي با نام «ايجاد تصویر» به راه افتاده است كه تغييرات شهرها را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. وی افزود: در اين جنبش، فعالیت‌های خلاقانه و فرهنگی با افزایش ظرفيت نوآوری و کیفیت مکان در فضاهاي شهري به ویژگی رقابتی شهرها شکل تازه‌اي بخشيده؛ چيزي که برای جذب گردشگران و افراد خلاق، بسیار مهم و حياتي است.
شهردار اصفهان بیان کرد: همزمان با اين حركت، «بازاريابي شهری» راهبرد اصلی شهرها برای خلق يك «تصویر خوب»، زيبا و جذاب از مکان‌ها و فضاهاي در اختيار آنها شده است.
وی افزود: اقتصاد جدید، شهرها را به سوی جست‌وجوی سازمان فضایي تازه‌اي از طریق تجدید ساختار شهری سوق داده كه در آن، هنر و خلاقیت به عنوان عوامل کلیدی رشد نقش مهمی را ایفا می‌كنند، بنابراين برای خلق جذابیت‌های بصری و فضاهای خوشایند و مطلوب براي استفاده شهروندان و گردشگران، برنامه‌های نوسازی شهری به باز زنده‌سازي و سرزنده‌سازي فضاهاي شهر توجه كرده‌اند.
جمالي‌نژاد با اشاره به اینکه امروزه بیش از 60 شهر در سراسر دنیا خود را «شهر خلاق» می‌نامند، اظهار كرد: شهرهایي كه از ظرفيت خلاقانه خود به شيوه‌هاي مختلفي نظير تدارك تجارب فرهنگی از طریق هنرهای نمايشي و بصری يا برگزاري جشنواره‌هایی كه نشانگر هویت كل شهر به عنوان بخشی از بازآفريني شهری و راهبردهای بازاریابی شهری آنهاست، استفاده مي‌كنند تا درآمد و اشتغال ایجاد كنند. وی افزود: با توجه به نزديكي نوروز به عنوان يكي از شاخصه‌هاي فرهنگي ما و ظرفيت بالاي آن براي جذب گردشگر و درآمدزايي براي شهروندان، شهرداري اصفهان در نظر دارد براي نخستين بار با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي دروني شهرداري به صورت برنامه‌ريزي ‌شده، يكپارچه و مستمر با اجراي «استراتژي بازاريابي اصفهان» از طریق شناساندن فرصت‌های موجود، برنامه‌ريزي بخش‌های مختلف بازار شهر و در نهايت ایجاد روابط بازاریابی، نسبت به جذب مخاطب هدف (شهروند، گردشگر، سرمايه‌گذار و غيره) به منظور انتخاب شهر اصفهان به عنوان مقصد گردشگري و سفر اقدام کند.
شهردار اصفهان در ادامه تصریح کرد: از طريق استراتژي بازايابي اصفهان، شهرداري مي‌تواند بستر لازم براي تحقق اهداف خود در زمينه توسعه اقتصاد پايدار و شهر تاب‌آور را فراهم كند، اين استراتژي در نظر دارد شهرداري را به عنوان موثق‌ترين منبع اطلاعاتي براي آگاهي از فضاها، رويدادها، تجارب و خدمات منحصربه‌فرد در شهر اصفهان معرفي کند.
وي اضافه کرد: «پياده‌سازي استراتژي بازاريابي اصفهان جهت برندسازي و بهبود تصوير شهر و توسعه گردشگري» به عنوان راهبردي ذيل هدف خرد «گسترش تبليغات و فعاليت‌هاي رسانه‌اي شهرداري در سطح ملي و بين‌المللي» و به صورت ويژه تحت هدف كلان «اعتلاي هويت و ايجاد يك تصوير ملي پويا از شهر» در برنامه اصفهان 1400 تعريف شده است.
جمالی‌نژاد افزود: دليل انتخاب اين راهبرد سودآوري و رونق بيشتر كسب و كارهاي محلي مردم اصفهان و در نتيجه رشد اقتصادي شهر بوده و اين راهبرد با تمركز بر هدف اعتلاي جايگاه اصفهان به عنوان شهر خلاق مي‌تواند يك پارادايم يا الگوي تازه‌اي در برنامه‌ريزي‌هاي شهري ايجاد كند.