البته پيش‌بيني مي‌شود، اين نرخ‌ها در روزهاي آتي از سوي مقامات دولتي به نرخ مصوب تبديل شود. به تعبير بهتر مردم ديگر رنگ مرغ كيلويي 63 هزار توماني و تخم‌مرغ دانه‌اي 2.6 هزار توماني را نبينند.

در بازار خرده‌فروشي چه خبر؟
بررسي ميداني « اعتماد» از فروشگاه‌هاي مواد غذايي سطح شهر خبر از محدود شدن عرضه بسته‌بندي‌هاي بزرگ تخم‌مرغ مي‌دهد. در روزهاي اخير مغازه‌داران به دليل رشد قيمت تخم‌مرغ ديگر تمايلي به عرضه يك شانه تخم‌مرغ 30 تايي ندارند. به همين دليل هم در كمتر مغازه‌اي مي‌توانيد يك شانه 30 تايي  تخم مرغ را ببينيد. اگر در مغازه‌اي هم تخم‌مرغ 30 تايي ديديد قيمتش به تناسب منطقه‌اي كه هستيد، بين 120 تا 130 هزار تومان است. 
در حال حاضر قيمت هر عدد تخم‌مرغ در اكثر مغازه‌هاي سطح شهر بين 4 تا 5 هزار تومان است. بر همين اساس عمدتا مغازه‌ها تخم‌مرغ 6‌تايي، 9تايي و 20تايي عرضه مي‌كنند. 
در ديجي‌كالا و فروشگاه‌هاي كوروش هم اين روزها خبري از شانه 30تايي تخم‌مرغ نيست. درحال حاضر در اين فروشگاه‌هاي اينترنتي تخم‌مرغ 6تايي 23 هزار و 700 تومان است و قيمت تخم‌مرغ 15تايي آن 59 هزار و 200 تومان است، اما تخم‌مرغ 20تايي 79 هزار تومان است. 
اين رقم‌ها در مغازه‌هاي غرب تهران كمي متفاوت‌تر است. در مغازه‌هاي سطح شهر تخم‌مرغ 6 تايي حدود 27 هزار تومان و تخم‌مرغ 20 تايي 98 هزار تومان است. يكي از اين فروشندگان به «اعتماد» مي‌گويد: قيمت تخم‌مرغ چند روزي است گران شده و براي همين ما تخم‌مرغ بسته‌بندي مي‌آوريم و ديگر تخم‌مرغ 30 تايي فروش نداريم.
فروشنده ديگري نيز مي‌گويد: ما تخم‌مرغ 30 تايي داريم ولي قيمتش 126 هزار تومان است.
البته محمد مرادي، مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن مدعي است كه موضوع رشد قيمت تخم‌مرغ صحت ندارد و خبر رسانه‌اي است.
او مي‌افزايد: قيمت هر شانه تخم‌مرغ 30عددي با توجه به وزن شانه 85 تا 90 هزار تومان است و قيمت مصوب اين محصول در بازار رعايت مي‌شود.
 
تخم‌مرغ تنظيم بازاري
در مغازه‌هاي مناطق پايين تهران ارقام تخم‌مرغ عرضه شده كمي پايين‌تر است و نزديك به بهاي ميادين ميوه و تربار شهرداري است. قيمت هر تخم‌مرغ 20 تايي در ميادين شهرداري تهران بين 57 هزار تا 59 هزار تومان در نوسان است. اما قيمت تخم‌مرغ 6 تايي آن بين 17 هزار و 300 تومان تا 18 هزار و 500 عرضه مي‌شود. تخم‌مرغ‌هاي 15 تايي آن نيز بين 41 هزار و 500 تا 43 هزار و 500تومان بر اساس نرخنامه آن فروخته مي‌شود. در اين ميادين اما تخم‌مرغ 30 تايي هم ديده مي‌شود. قيمت آن نيز بر اساس اينكه بسته‌بندي شده باشد يا بدون بسته‌بندي باشد؛ بين 42 هزار و 600 تا 84 هزار تومان در نوسان است.


خواب خرگوشي وزارت جهادكشاورزي
رشد قيمت تخم‌مرغ در حالي در بازار رقم خورد كه قيمت مصوب آن تغييري نكرده است. فعالان قيمت پيشين بازار از نگاه فعالان مرغداري غيرمنصفانه و غيراقتصادي است. اما سياستگذار در وزارت جهادكشاورزي حاضر به اصلاح قيمت‌ها نيست. سياستي كه در نهايت مجبور است اعمال كند، چون روند كنوني بي‌شك منجر به ايجاد موج جديد نارضايي توليدكنندگان و كاهش توليد و در نهايت ادامه رشد بيش از پيش قيمت‌ها در ماه‌هاي آتي شود. بر همين اساس برخي منتقدان معتقدند وزارت جهادكشاورزي بايد هر چه سريع‌تر به اين بازي موش و گربه پايان دهد. 
البته وزارتخانه فعلا از طريق سرپرستي اداره مي‌شود كه ظاهرا اعتقادي به رفتار علمي و اقتصادي ندارد، چون در اولين نشست خود با معاونان و مديران اين وزارتخانه گفته است كه بايد مشكلات بخش كشاورزي به صورت جهادي و ميداني برطرف شود.

در انتظار رشد قيمت هستيم
طبق داده‌هاي توليدكنندگان تخم‌مرغ، در سال گذشته يك ميليون و 200 هزار تن تخم‌مرغ و به‌طور متوسط ماهانه 95 تا 100 هزار تن تخم‌مرغ در كشور توليد شد كه در فروردين ماه سال جاري نيز حدود 100 هزار تن از اين محصول توليد شده است.
مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن با تاييد اين موضوع به خبرگزاري مي‌گويد: با توجه به ورود به فصل گرما و تقارن آن با ماه رمضان ميزان تقاضا براي تخم‌مرغ كم است و اين محصول زير قيمت مصوب به فروش مي‌رسد و باعث ضرر و و زيان توليدكنندگان نيز شده است. او مي‌افزايد: قيمت مصوب هر كيلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداري 39 هزار و 500 تومان است، اما اكنون در محدوده 37 هزار تومان به فروش مي‌رسد و رقم فروش اين محصول 2 هزار تومان زير قيمت مصوب است.
حميد كاشاني، رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغداران نيز در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌ها مي‌گويد كه قيمت تخم‌مرغ درب مرغداري‌ها گران نشده و ۳۰ درصد زير نرخ مصوب فروخته مي‌شود.
او مي‌افزايد: با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد، وزارت جهادكشاورزي وعده داده كه قيمت مصوب تخم‌مرغ را هفته آينده اصلاح و قيمت جديد را اعلام كند ولي در حال حاضر هيچ افزايش قيمتي نداشتيم.
كاشاني تاكيد مي‌كند: سه ماه است كه مي‌گوييم مازاد تخم‌مرغ داريم. ميزان مازاد تخم‌مرغ در فروردين به ۲۵ هزار تن رسيده كه عدد بالايي است.
او در خصوص چرايي افزايش قيمت تخم‌مرغ در بازار مي‌گويد: تخم‌مرغ حدود ۳ ماه است كه ۳۰ درصد زير قيمت مصوب فروخته مي‌شود. قيمت مصوب هر كيلو تخم‌مرغ ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان درب مرغداري است كه كيلويي ۳۵ هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. 
كاشاني مي‌افزايد: اين يعني نه تنها در چند وقت اخير هيچ افزايش قيمتي نداشتيم، بلكه حتي زير قيمت مصوب نيز تخم‌مرغ فروخته شده است و اگر افزايش قيمتي مشاهده مي‌شود مربوط به مغازه‌ها و گرانفروشي‌هاست و ما امكان كنترل كردن اين همه مغازه و اينكه بدانيم كدام مغازه اقدام به گرانفروشي مي‌كند، وجود ندارد. 
مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن گفت: قيمت تخم‌مرغ تغييري ندارد و زير قيمت مصوب خود به فروش مي‌رسد و با توليد مازاد بر تقاضا مواجه هستيم.