اقتصاد بازار: شاخص‌های مختلف ارتقای سلامتی در سطح شهر اصفهان و تأثیرات قابل توجه آن در حوزه اقتصادی شهر، یکی از موضوعاتی است که امروزه در سازمان ورزش بدان توجه جدی صورت گرفته است. بسیاری بر این باور هستند که در صورت افزایش گرایش مردمی به ورزش و ارتقای سطح سلامتی مردم بدین دلیل، هزینه‌های ناشی از درمان و عدم حضور در محل کار کاهش پیدا کرده و این مسئله منجر به توسعه اقتصادی در طولانی مدت می‌شود.
سازمان ورزش شهرداری اصفهان با عنایت به مشکلات مختلف موجود در حوزه زیرساخت‌های ورزشی این شهر، تلاش کرده که دسترسی مردم به سازه‌های ورزشی را تسهیل کند و با توجه به این موضوع، در توسعه زیرساخت‌های ورزشی، محلات مختلف و آمایش شهر را لحاظ می‌کند. دکتر مسعود انصاری مهر، سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، به بیان مسائل مختلف در حوزه ورزش شهری و تأثیرات آن بر اقتصاد نصف‌جهان پرداخت. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

اقتصاد بازار: با توجه به اینکه امروز سرانه ورزشی اصفهان در جایگاه اصلی خود قرار ندارد، به نظرتان مهم‌ترین اقدام برای افزایش سرانه ورزشی در این شهر چه چیز می‌تواند باشد؟!
معمولاً توسعه شهرها بر اساس دو مولفه در حوزه ورزش سنجیده می‌شود و بخش شاخص‌ها و سرانه‌ها یکی از این مولفه‌ها به شمار می‌رود؛ با این حال امروزه در کشورهای مختلف، توسعه شهرها در حوزه ورزش به مولفه دسترسی گرایش پیدا کرده و این مولفه مورد توجه قرار گرفته است.
در حال حاضر شهر اصفهان برای هر شهروند دارای 33 سانتی‌متر فضای ورزشی است و این میزان باید به صورت عادی 1.2 متر برای شهروندان اصفهانی باشد. بدون شک برای رسیدن به این موضوع، باید صدها هزار متر فضای ورزشی ایجاد کنیم که در حال حاضر این موضوع در اصفهان ممکن نیست. این مسئله سبب شد که برای بهبود وضعیت ورزش شهر اصفهان، از طریق شاخص "دسترسی"، گام‌هایی برداشته شود. در این بخش باید با طراحی سازه‌های ورزشی، زمینه دسترسی برای آنها را فراهم کنیم که این اتفاق نیز در محلات مختلف شهر در حال وقوع است.

اقتصاد بازار: به نظرتان آیا می‌شود با بهبود کیفیت ورزش مردم اصفهان، در این زمینه راهی برای ارتقای سلامت مردم پیدا کرد؟!
بله. موضوع کیفیت، از دیگر موارد مد نظر است که می‌تواند در حوزه سلامت بسیار مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه بهبود فرایند زندگی از طریق ابزارهای مختلف که توسعه نشاط اجتماعی و سلامت اجتماعی از طریق ورزش را مد نظر دارد، می‌تواند راهکار مناسبی باشد. ایجاد تعامل و نزدیک کردن خانواده‌ها با بهبود زندگی آنها یکی از مواردی است که در این بخش مد نظر قرار گرفته است.
باید کاری کرد که ورزش در سبد زندگی مردم قرار گیرد تا به صورت غیر مستقیم، اقتصاد را از توسعه خود منتفع کند. به هر حال با توجه به این موضوع سلامتی ناشی از ورزش و همچنین کاهش ساعات بیکاری به دلیل آسیب‌دیدگی‌های ناشی از عدم تحرک، زمینه ارتقای سوددهی فضای اقتصادی را فراهم می‌کند.

اقتصاد بازار: متأسفانه امروز شرکت‌های بزرگ اولویت خود را توجه به ورزش قهرمانی و نه همگانی قرار داده‌اند. به نظرتان دلیل این مسئله چیست؟!
به این دلیل که ورزش همگانی بوق ندارد! یک شرکت هنگام هزینه‌کرد خود در یک ورزش، به دنبال دیده شدن است. یک تیم بعد از قهرمانی، اسپانسر جذب کرده و از این طریق، فروش محصولات خود را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ اتفاق بدی که امروز صورت می‌گیرد، توجه به ورزش‌های تک رشته‌ای است و کارخانجات هرگز به سراغ توجه به رشته‌های مختلف یا ساخت زمین‌های ورزشی در محلات، شناخت پدیده‌های ورزشی و توجه به تیم‌های پایه نمی‌کنند.
تأمین فضای سبز و هزینه‌های ورزشی، بسته‌های ورزشی و دیگر موارد در ازای دودی که به مردم داده می‌شود، نیز می‌تواند بخشی از هزینه‌هایی باشد که برای ورزش در یک شرکت یا کارخانه اختصاص داده شده که این مسئله هم چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
در کنار این موارد، می‌توان در ورزش قهرمانی نیز هزینه کرد اما این موضوع باید بر اساس طرح آمایش سرزمینی و استعدادهای ورزشی استان اصفهان باشد. اینکه تیمی از تهران، تبریز، مشهد و دیگر شهرها بازیکن بگیرد و حتی قهرمان شود، دیگر یک تیم اصفهانی نیست.
والیبال، هندبال، بسکتبال و تیم‌های مطرح ما در دیگر رشته‌های ورزشی، به دلیل اینکه اسپانسرها در ورزش به دنبال بوق بودند و نه هزینه‌کرد واقعی، از بین رفت.

اقتصاد بازار: اما تکلیف بحث مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در این زمینه چه می‌شود؟
متأسفانه شعار این موضوع همواره داده می‌شود اما در عمل اینگونه نیست. اصولا در هر پدیده اجتماعی می بایستی به ابعاد مثبت و منفی ان بطور توام توجه گردد. و چنانچه موضوع مربوطه مورد کارشناسی قرار نگیرد وقوع دو اتفاق نا میمون ،بدیهی است، یا طرح عقیم میماند و یا طرح رنگ و لعابی شعاری به خود خواهد رفت و متاسفانه باید بگویم که امروز شعار ما از شعورمان پیشی گرفته و طراحان معمولا به دنبال مسائلی برای پررنگ کردن خود هستند؛ از سوی دیگر به نظر می‌رسد که در سال‌های گذشته نیز جنس مطالبات مردم و جامعه ما تغییر کرده و یا جرأت مطالبات تا حصول نتایج به میزان قابل توجهی پائین آمده است.
برای مثال مشاهده میکنیم که برنامه‌های چندانی درباره تندرستی در صدا و سیما ساخته نمی‌شود؛ به عنوان مثال برنامه‌ای چون برنامه ورزشی 90 تنها به دنبال مسائل چالشی است و توجه چندانی به حوزه ی ورزش ارزشی و فرهنگ تندرستی از طریق مثلا با فوتبال و موارد دیگر ندارد. در شرایطی که کشورهای مختلف در کنار برنامه های رسانه ای دست به تبلیغات فرهنگی نظیر بهبود فرآیند زندگی میزنند و یا در کنار جاده‌های خیابان‌رو، مسیرهای دوچرخه و موارد مختلف دیگری مد نظر قرار گرفته و این قانون شده است اما در کشور ما متأسفانه حتی در فرهنگ‌سازی نیز بستر مناسبی صورت نگرفته و یا یک نهضت گسترده و مسیولیت وار در تمامی نهاد ها صورت نمیگیرد !

اقتصاد بازار: به موضوع سلامتی اشاره کردید. درد حال حاضر سه‌شنبه‌های بدون خودرو در شهر اصفهان مورد توجه قرار گرفته شده است. به نظرتان این طرح تا چه اندازه می‌تواند زمینه ارتقای سلامتی در شهر اصفهان را فراهم کند؟
طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو درباره همه خودروها نیست، بلکه بحث اصلی در این باره، عدم استفاده از خودروهای شخصی در روزهای سه‌شنبه است. پیشنهاد ارائه شده آن است که در این روز تنها خودروهای عمومی مثل مترو، تاکسی، اتوبوس و دوچرخه اجازه دارند که در سطح شهر تردد کنند، هرچند که برای این مباحث ما قانونی نداریم و هیچ کس نمی‌تواند در این زمینه و به دلیل استفاده از خودروهای شخصی جریمه‌ای لحاظ کند بلکه همه موضوعات آن، فرهنگی است. به نظر در حوزه ارتقای فرهنگ دوچرخه‌سواری در سطح کشور باید فرهنگ‌سازی مناسب صورت گیرد و از این طریق می‌توان ارتقای سلامت مردم شهر را مد نظر قرار داد.و البته نباید فراموش کنیم که این طرح از حوزه مرکزی شهر اصفهان آغاز و پس از فرهنگ سازی و تمهید مقدمات به رینگ های بعدی شهر وارد خواهد شد.

اقتصاد بازار: به نظرتان راهکار بهبود سلامت و تندرستی در جامعه چیست؟
قبل از هر چیز، سلامتی مردم، تندرستی و خدمات مرتبط با آن باید دغدغه مسئولان شود. متأسفانه امروز تنها در این زمینه حرف زده می‌شود و کسی به آن توجه چندانی نمیکند. امروز تنها شعار داده می‌شود که پول نیست اما به نظر من بودجه وجود دارد اما مدیریت این منابع به چشم نمی‌خورد زیرا وقتی ما به دنبال نظام اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی مناسبی هستیم، باید به همه جزئیات و موارد مختلف آن توجه کنیم. یکی از موارد بسیار مهم در این بخش، امور خدماتی است در ارتباط با مردم است که متأسفانه مدیریت صحیحی در قبال آنها صورت نگرفته است و چنانچه این امر به صورت صحیح مدیریت گردد چه بسا فرصت های اشتغال و گردش مناسب مالی درحوزه های خدمات نظیر گردشگری ورزشی نیز به وجود می آید.