اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود ناشی از ضعف مدیریت بهره‌برداری ازرودخانه است،گفت: طی۱۰سال گذشته هر روز مدیریت غیرعلمی در این خصوص اعمال شده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار فتح‌الله معین، با اشاره به خشکی زاینده رود طی چند سال اخیر اظهار داشت: مسئولان وزارت نیرو کاهش بارندگی را عامل اصلی این امر می‌دانند در حالی که اگر فرض کنیم این علت به عنوان یکی از عوامل کم آبی باشد باید این کاهش بارندگی موجب کسری تحویل آب به تمامی مصرف کنندگان باشد نه آنکه صرفاً به مصرف کنندگان انتهایی از جمله کشاورزان استان اصفهان تحمیل شود.
وی با بیان اینکه به جرات می‌توان گفت خشک شدن زاینده‌رود ناشی از ضعف مدیریت بهره‌برداری از رودخانه زاینده‌رود است، ابراز داشت: این در حالی است که متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته هر روز مدیریت غیرعلمی و غیرقانونی اعمال شده آثار سوء خود را بیشتر نمایان می‌کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه صدور مجوزهای برداشت در بالادست در حالی است که هزاران هکتار از اراضی کشاورزی استان بلا استفاده مانده و موجب فقر و نابسامانی جمع کثیری از مردم استان شده است، ابراز داشت: این اقدام ظالمانه، غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرشرعی است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه حذف طرح انتقال آب به فلات مرکزی بیشتر از آنکه ناشی از بررسی کارشناسی باشد به جهت جوسازی و ایجاد فشار بر استان بوده است، ادامه داد: در این راستا از استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم درخصوص جلوگیری از تخصیص‌های جدید جداً پیگیری لازم را به عمل آورند که متاسفانه در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی از سوی جمع نمایندگان استان اقدام قابل توجهی به عمل نیامد امید است جمع نمایندگان استان در این خصوص همدلی و هماهنگی داشته و این بزرگترین و اساسی‌ترین خواسته مردم استان و شهر اصفهان را پیگیری کند.
معین در ادامه با اشاره به اینکه لازم است در خصوص تکمیل تونل سوم و ساخت سد مربوط به این تونل اقدام جدی به عمل آمده و در مورد تامین اعتبار مورد نیاز آن اقدام جدی به عمل آید، ابراز داشت: در مورد برداشت‌های غیرمجاز و اعمال مدیریت واحد کار محدوده رودخانه گام جدی برداشته شده و از تضییع بیش از پیش حقوق مردم و به عبارتی سرقت اموال مردم جلوگیری به عمل آید. وی در ادامه با اشاره به اینکه سالانه زمان زیادی از شورای اسلامی شهر اصفهان به بررسی و تصویب بودجه شهرداری سپری می‌شود، اظهار داشت: عدول از بودجه مصوب در واقع بی‌توجهی به حقوق عامه مردم و سلیقه‌ای عمل کردن است که در سال‌های گذشته و در تفریق بودجه‌های سنواتی متاسفانه عدول از بودجه مصوب به کرات مشاهده شده و هیچ اقدام موثری نیز از سوی شوار درخصوص جلوگیری از این قبیل اقدامات به عمل نیامده است.

از هزینه‌های مازاد بودجه در شهرداری جلوگیری شود
رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان جلوگیری از اقداماتی که منجر به هزینه مازاد در شهرداری می‌شود را ضروری خواند و گفت: برخی شواهد حاکی از عدول از بودجه مصوب به نسبت زمان گذشته ارسال بوده که امیدواریم به طور قاطع از انجام اینکار جلوگیری به عمل آید. وی در ادامه منطقی شدن ساختار نیروی انسانی در شهرداری‌ها برای جلوگیری از حجیم شدن تشکیلات و نیروی انسانی را ضروری خواند و بیان داشت: برای این امر همچون دیگر نهادها در وزارت کشور سقف زمنانی تعیین شده است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
معین در ادامه با تاکید بر اینکه شهر اصفهان از قدیم الایام به عنوان مهم‌ترین مرکز صنایع دستی کشور مطرح بوده است، ابراز داشت: صنایع دستی آمیزه‌ای از فرهنگ و هنر و صنعت است که در همه نقاط جهان با نگاهی ویژه به آن نگریسته می‌شود و از این رو در راستای حفظ و تداوم این هنر بزرگ لازم است که در چند محور اقدام جدی به عمل آید. وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از اساتید این فن و هنر اقدام به پذیرش شاگرد به جهت آموزش و انتقال تجربیات می‌کنند، ابراز داشت: این کار سنتی، نتیجه بخش بوده و لازم است دولت و مجموعه میراث فرهنگی از این اقدام پشتیبانی جدی کرده و بخشی از هزینه‌های مربوطه را تامین کند.
معین در ادامه با اشاره به اینکه نسبت به بیمه و پرداخت تسهیلات و هنرمندان صنایع دستی پیگیری بیشتری به عمل آید، اضافه کرد: ایجاد گروه فنی و مهندسی ویژه در استان در این زمینه و بررسی کارشناسی جدی بر روی مواد اولیه مصرف هنرمندان به طور مستمر جهت جلوگیری از کاهش کیفیت کالاهای هنری تولیدی در این راستا انجام شود.