اقتصاد بازار: مشکلات و محدودیت‌های مالی در فصل جاری زمینه آن را فراهم کرد که دو تیم اصفهانی بر خلاف انتظارات، در فصل نقل و انتقالات به فکر ترکاندن بمب نباشند و تا این لحظه، تنها به جذب چند بازیکن جوان اکتفا کنند.
تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان بر خلاف تیم همشهری خود، در فصل نقل و انتقالات بسیار کم‌فروغ ظاهر شد، از آن جهت که حتی با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقات لیگ برتر، در چند پست مهم خود، بازیکنان مد نظر را جذب نکرده است.
سبزپوشان اصفهان امسال بر خلاف فصول گذشته، بازیکنان چندانی را جذب نکردند و در ابتدای فصل نقل و انتقالات، چند بازیکن مطرح خود را به خصوص در خط حمله از دست دادند تا هواداران این تیم، نگرانی‌هایی از بابت آینده این تیم اصفهانی داشته باشند. البته با این حال، حفظ شاکله اصلی این تیم در نزدیک به 80 درصد از پست‌های باقیمانده، یکی از نقاط مثبت کارنامه سعید آذری و تیمش به حساب می‌آید.
این تیم اصفهانی در نخستین گام، ولید اسماعیل، مدافع لبنانی خود را که در هفته‌های پایانی فصل گذشته چندان به کار نمی‌آمد، در لیست مازاد قرار داد تا او از جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی جدا شود.
همچنین محمدباقر صادقی، دروازه‌بان دوم سپاهان که بعد از چند هفته ابتدایی حضور در سپاهان و حتی در دوران حضور در سایپا نیز نتوانست خود را به عنوان یک دروازه‌بان مطرح به فوتبال ایران نشان دهد، پس از دو فصل نیمکت‌نشینی در این تیم اصفهانی، سرانجام به خواسته خود که جدایی از آن بود، رسید و از ذوب‌آهن جدا شد.
ستاره‌های ذوب‌آهن رفتند
اما شاید مهم‌ترین ستاره از دست رفته ذوب‌آهن در فصل نقل و انتقالات، کاوه رضایی به حساب آید که بهترین بازیکن فصل گذشته این تیم به شمار می‌رفت. این ستاره جوان ذوب‌آهن که پیش از این اعلام کرده بود در ایران تنها برای ذوب‌آهن به میدان می‌رود، نتوانست برای فصل آینده با قرارداد ذوبی‌ها در اصفهان بماند تا به عنوان یکی از بازیکنان جداشده این تیم، راهی استقلال شود. در واقع ذوبی‌ها از پس رقم درخواستی این بازیکن بر نیامدند تا خیلی زود، بازیکنی که در ذوب‌آهن ستاره شده بود، خود را در جمع آبی‌پوشان پایتخت ببیند.
بدون شک به گفته بسیاری، ذوب‌آهن دو قهرمانی متوالی خود در جام حذفی را مدیون خط دفاعی خوبی بود که با وجود مشکلات مختلف، توانستند این تیم اصفهانی را به یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر تبدیل کنند. هادی محمدی، مدافع سبزپوشان اصفهانی که در دو فصل گذشته نقش انکارنشدنی در قهرمانی این تیم به خود اختصاص داده بود، به دلیل خدمت سربازی، یکی دیگر از جداشدگان ذوب‌آهن در نقل و انتقالات امسال به حساب می‌آید که سبزپوشان اصفهانی باید هرطور شده جایگزین مناسبی به جای ا و انتخاب کنند.
مسعود حسن‌زاده، دیگر مهاجم ذوب‌آهن نیز که به نظر می‌رسد در دو فصل گذشته آنچنان به جایگاه خود در ذوب‌آهن نرسیده بود و بارها خبر جدایی او به گوش می‌رسید، در نهایت از جمع سبزپوشان اصفهان جدا شد تا نیاز به جذب یکی دو مهاجم سرحال در این تیم به میزان قابل توجهی احساس شود.
احمد امیرکامدار، هافبک ذوب‌آهن و سینا عشوری که البته فصل گذشته در اصفهان به میدان نمی‌رفت، دو بازیکن جدا شده دیگر ذوب‌آهن به حساب می‌آیند.
جوان‌ها به جای سن‌بالاها
به طور قطع، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نقل و انتقالات ذوب‌آهن در فصل پیش‌رو، ماندگاری تعداد قابل توجهی از بازیکنان جوان این تیم و قراردادهای طولانی مدت سبزپوشان اصفهان با بازیکنان خود به شمار می‌رود. در واقع ذوب‌آهن بخش عمده‌ای از بازیکنان جوان خود را حفظ کرده و امیدوار است که این بازیکنان با آمادگی مناسب فصل گذشته خود، امسال هم در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا درخشش داشته باشند.
ماندگاری بازیکنانی نظیر رشید مظاهری، مهرداد قنبری، علی حمام، محمدرضا عباسی، احسان پهلوان، مهدی رجب‌زاده و از همه مهم‌تر قاسم حدادی‌فر که ستاره بی‌چون و چرای ذوب‌آهن به شمار می‌رود، اقدام مثبت سبزپوشان اصفهان در نقل و انتقالات قلمداد می‌شود. در واقع با پافشاری این تیم اصفهانی در حفظ قاسم حدادی‌فر، ذوب‌آهن نشان داد که تلاش دارد فصل آینده بی‌حاشیه‌تر و البته چراغ خاموش، در کورس قهرمانی باقی بماند.

نقل و انتقالات ذوب‌آهن هنوز شروع نشده است
این تیم اصفهانی در گام نخست، محمد ستاری، هافبک فصل گذشته تیم ملوان که تنها ۲۳ سال سن دارد، به جمع بازیکنان خود اضافه کرد؛ این بازیکن علاوه بر پست هافبک، توان بازی در دفاع چپ را هم دارد و می‌تواند به کار یحیی گل‌محمدی آید.
یاسر فیضی، مهاجم کامیارانی و 24 ساله سابق تیم اکسین البرز نیز که یکی از پدیده‌های لیگ دسته دوم به شمار می‌رفت، دومین بازیکن جوانی بود که راهی اصفهان شد تا به جمع سبزپوشان اصفهانی اضافه شود.
فیضی در لیگ دسته دوم موفق شد 19 بار توپ را از خط دروازه عبود دهد که این عملکرد مثبت وی در نیم فصل اول در شهرداری کامیاران و در نیم فصل دوم در اکسین البرز محقق شد.
حمید عرفانی، دروازه‌بان فصل گذشته گیتی‌پسند نیز، دیگر بازیکن جذب شده سبزپوشان اصفهان به شمار می‌رود که به عنوان جایگزین محمدباقر صادقی راهی ذوب‌آهن شده و قرار است در این تیم بازی کند.
بسیاری از هواداران ذوب‌آهن بر این باور هستند که این تیم اصفهانی هنوز نقل و انتقالات اصلی خود را شروع نکرده و باید برای جذب چند بازیکن وارد عمل شود.

هواداران نگران هستند
با این حال و با وجود خوشبینی‌های قابل توجه کادر فنی و مسئولان ذوب‌آهن، یحیی گل‌محمدی اعتقاد دارد که با جدایی این بازیکنان از ذوب‌آهن، هنوز نگرانی درباره ذوب‌آهن وجود ندارد. البته سرمربی سبزپوشان اصفهانی اعلام کرده که از 6 بازیکن مد نظرش هنوز هیچ یک جذب نشده‌اند و باید دید در ادامه ذوب‌آهن چه تصمیمی در قبال جذب بازیکنان خود اتخاذ می‌کند.
یحیی گل‌محمدی، سرمربی ذوب‌آهن اصفهان جمعه هفته گذشته برای جذب یکی دو بازیکن مد نظر خود راهی برزیل شد تا علاوه بر تماشای مسابقات سری ب برزیل، چند بازیکن را زیر نظر بگیرد. گفته می‌شود او به دنبال آن است که امسال یکی دو بازیکن جوان برزیلی را به خدمت بگیرد تا از این طریق نقاط ضعف تیم خود را هرچه سریعتر جبران کند.
گفته می‌شود این تیم اصفهانی به دنبال جذب لوسیانو پریرا بوده و این بازیکن با توجه به قراردادی که با سپاهانی‌ها دارد، فعلاً به صورت انفرادی در کنار این تیم تمرین می‌کند و منتظر یک پیشنهاد خوب برای جدایی از سپاهان است.
از سوی دیگر با توجه به بالا رفتن سن مهدی رجب‌زاده، حضور یک جانشین به جای وی، از دیگر نیازهای اساسی سبزپوشان اصفهانی قلمداد می‌شود.
به طور قطع، ذوب‌آهن که در دو فصل گذشته یکی از تیم‌های مطرح لیگ برتر ایران به شمار می‌رفته، نباید تا پایان فصل نقل و انتقالات در قبال جذب بازیکنان مد نظرش رفتاری مشابه آنچه تا به امروز نشان داده، داشته باشد. با وجود خوشبینی‌های کادر فنی و مدیران باشگاه اصفهانی، اینکه قهرمان فصل گذشته مسابقات جام حذفی فوتبال باشگاه‌های کشور هنوز نتوانسته باشد بازیکنان شاخصی را در چند پست جذب کند، مسئله‌ای است که انتقاد را روانه این تیم کرده و سعید آذری و تیمش باید در قبال این موضوع، اقدام موثری مد نظر قرار دهد.
از سوی دیگر اگر ذوب‌آهن بتواند در پست حمله و دفاع و هافبک بازی‌ساز، سه بازیکن با کیفیت را به خدمت بگیرد، به عنوان یکی از تیم‌های باکیفیت لیگ برتر روانه این مسابقات خواهد شد و این موضوع، سبزپوشان اصفهانی را دوباره به یکی از مدعیان اصلی قهرمانی تبدیل خواهد کرد.