بخش درآمدی لایحه بودجه 1403 در صحن علنی مجلس در حال بررسی است. در حالی‌که اعضای کمیسیون تلفیق می‌گویند این کمیسیون همکاری زیادی با دولت داشته و تغییر اندکی در لایحه بودجه داده است، اما شاهد انتقاداتی از سوی دولت در خصوص افزایش سقف بودجه هستیم. ادعایی که رئیس کمیسیون تلفیق آن را رد می‌کند. حاجی‌بابایی در خصوص افزایش 2  درصد حقوق هم گفت که دولت بار مالی آن را پذیرفته است.

حمـــــیـــدرضــــا حاجـــی‌بــابـــایی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، در پاسخ به این پرسش که فوق‌العاده خاص که در لایحه بودجه 1403 دیده شده شامل چه کسانی می‌شود، گفت: فوق‌العاده خاص شامل همه حقوق‌بگیران کشور می‌شود البته آنهایی که تاکنون فوق‌العاده را دریافت نکرده‌اند. در این راستا با دولت همکاری و همراهی لازم را هم انجام دادیم. او تاکید کرد: منابع فوق‌العاده خاص را با دولت تعریف و به توافق رسیدیم و مشکل نخواهد داشت. کارمندان، فرهنگیان، معلمان، پرستاران و نیروهای مسلح و همه کسانی که در این کشور زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند فوق‌العاده خاص را به صورت عادلانه دریافت کنند. البته ممکن است برخی از وزارتخانه‌ها بگویند حقوق ما نسبت به جاهای دیگر کمتر است، اما این تکلیف ما در بودجه نیست که این موضوع را حل کنیم. حل مشکل تفاوت در دریافتی کارمندان هم نیاز به قوانین عادلانه و هم اجرای عادلانه دارد که دولت باید رفع و رجوع کند تا نسبت عادلانه‌ای میان دریافتی کارمندان دولت وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه حقوق کارمندان را از 18 درصد به 20درصد افزایش دادیم و از سوی دیگر فوق‌العاده خاص را 3 هزار امتیاز اضافه کردیم؛ بر این اساس حقوق‌های تا 20 میلیون تومان 30 تا 40 درصد افزایش پیدا خواهند کرد. همچنین حقوق‌های بیش از 20 میلیون تومان حدود 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این اقدام بسیار خوبی در جهت پاسخگویی به تورم جامعه و کمک به کارمندان در سراسر کشور است. حاجی‌بابایی در خصوص اینکه فوق‌العاده خاص شامل معلمان و کارمندان وزارت آموزش‌وپرورش هم می‌شود، تصریح کرد: فوق‌العاده خاص شامل همه کسانی می‌شود که از وزارت آموزش‌وپرورش حقوق دریافت می‌کنند اعم از معلم، کارمند اداری، نوسازی مدارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خدمتگزاران مدارس.

 افزایش حقوق قطعی است

او همچنین با اشاره به انتقادات دولت از افزایش 2 درصد حقوق کارمندان دولت از سوی کمیسیون تلفیق، گفت: دولت قبول کرد که بار مالی افزایش 2 درصد حقوق کارمندان را بپذیرد. روز دوشنبه هم در کمیسیون تلفیق اعلام کردند که بار مالی افزایش 2 درصد حقوق کارمندان را پذیرفته‌ایم. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403، با بیان اینکه احتمال افزایش حقوق بیش از 2 درصد در صحن وجود ندارد، اظهار کرد: بیش از 90 درصد از توافقی که در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 با دولت انجام دادیم،  در صحن علنی مجلس هم رای می‌آورد. زمانی‌که افزایش 2 درصدی حقوق کارمندان دولت را در کمیسیون تلفیق مطرح کردیم، از 31 عضو کمیسیون 29نفر به آن رای دادند و این نشان‌دهنده اجماع مجلس در این خصوص است. دولت نمی‌تواند بیش از 20 درصد حقوق کارمندان دولت را افزایش دهد. هر یک درصد افزایش حقوق کارمندان دولت به 10 هزار میلیارد تومان افزایش منابع نیاز دارد، اما دولت افزایش 20 درصدی را پذیرفته است.

 

 میزان تغییرات تلفیق در لایحه

حاجی‌بابایی در خصوص میزان افزایش سقف بودجه 1403 یادآور شد: کمیسیون تلفیق با دولت 100 درصد همراه بوده و گزارش‌ها و خبرهایی که در بیرون مطرح می‌شود کاملا تکذیب می‌شود. گزارش کاملی از مصوبات مجلس و مصوبات کمیسیون تلفیق به زودی منتشر می‌کنیم. سقف بودجه تغییر خاصی نداشت. در واقع 134 همت منابع افزایش پیدا کرد و ما این میزان را افزایش ندادیم، بلکه درآمدهای دولت شفاف نبود و ما آن را شفاف کردیم. تغییراتی که در کمیسیون تلفیق بر بودجه اعمال شد در واقع یک‌پنجاهم بود و امکان دارد که تغییراتی در آن به وجود بیاید.  او به تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: یکی از تغییرات بحث افزایش 2درصدی حقوق است. همچنین مواردی وجود دارد که تاثیری در سقف بودجه ندارد مانند اینکه گفتیم 170 میلیارد اموال بفروشید و بدهی‌تان را به تامین اجتماعی بدهید.

 دولت به دنبال برداشت 45‌درصدی از پول نفت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده از سوی دولت تصریح کرد: دولت گفته بود ما از پول نفت 45 درصد ‌برداریم؛ در صورتی‌که قانون می‌گوید دولت باید 40درصد بردارد و همین امر موجب کاهش 65همتی درآمدهای دولت شد و این مورد دست ما نیست. اگر دولت تا پایان بررسی بودجه موافقت رهبری را برای برداشت 45 درصدی نفت به دست آورد، این بخش را اصلاح می‌کنیم. حاجی‌بابایی در خصوص درآمد دولت از مولد‌سازی خاطرنشان کرد: درآمد دولت از مولد‌سازی اضافه شده است. به دولت اجازه دادیم 100 هزار میلیارد از اموال خودشان را مولد‌سازی و به سقف سرمایه‌شان اضافه و برای جهش تولید مسکن استفاده کنند. همچنین 50 همت برای بانک ملی، بانک سپه و بانک توسعه تعاون در نظر گرفتیم تا آنها سرمایه‌شان را از محل فروش اموالشان افزایش دهند، این کار مثبتی است و هم دولت موافق است و هم ما. او در پایان تاکید کرد: بودجه عمرانی تغییر نکرد؛ همچنین میزان مالیات و درآمد نفتی را هم تغییر ندادیم. ما اصلا به بودجه دست نزدیم و فقط نفس مردم را یک مقدار چاق کردیم.