اقتصاد بازار: مديرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان از تدوين شاخص هاي شهر هوشمند کشور توسط این سازمان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار وحيد حيدريان با اعلام اين خبر گفت: براي تحقق شهر هوشمند در دنيا شاخص هايي وجود دارد و در کشور هاي پيشرفته نيز اقدامات خوبي صورت گرفته که مي توان از اين تجربيات استفاده کرد.
وي استاندارد ايزو 37120 را به عنوان يکي از مهمترين شاخص هاي جهاني شهر هوشمند معرفي کرد و افزود: اين استاندارد، شهرهاي دنيا را بر اساس 100 شاخص مجزا ارزيابي مي کند و با مرور آن مي بينيم که شهر هوشمند در تمامي شئونات زندگي بشر وارد شده است.
وي برخي از مولفه هاي اين استاندارد را برشمرد و تصريح کرد: به طور مثال سرانه آب مصرفي، فضاي سبز، طول مسيرهاي دوچرخه يا سرانه دوچرخه و حمل و نقل عمومي، درصد سرويس هاي دولت الکترونيک بر بستر تلفن همراه و اينترنت، درصد خانواده هايي که به اينترنت دسترسي دارند، ضريب جيني و متوسط اميد به زندگي بر حسب سال از جمله شاخص هاي اين استاندارد است.
مديرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان از شهرهاي هوشمند برتر دنيا هم نام برد و بيان داشت: شهرهاي وين، تورنتو و پاريس در رده اول تا سوم و کپنهاک، هنگ هنگ و بارسلون در رده هشتم تا دهم دنيا قرار دارند.
وی با بيان اينکه هر کدام از اين شهرها سرمايه گذاري را از يک شاخص خاص شروع کرده اند، تصريح کرد: به طور مثال شهر هنگ هنگ پيشرو در پذيرش کارت هاي هوشمند بوده که همين موضوع در شهرداري اصفهان نيز مطرح است. کپنهاک نيز بزرگترين شهر پياده دنياست که 40 درصد مردم آن به طور منظم از دوچرخه استفاده مي کنند و اين موضوع اتفاق خوبي است که خوشبختانه در شهر اصفهان در حال رخداد است و فراگير خواهد شد.
وي دستيابي به اين شاخص ها را نيازمند استفاده از تجربيات بين المللي دانست و ادامه داد: شاخص هاي ايزو 37120 بيشتر بر خروجي ها تمرکز دارد و به همين دليل در اکثر شهرهاي دنيا قابل اجراست، ضمن آکه ما در سازمان فاوا شهرداري اصفهان شاخص هاي ارزيابي شهر هوشمند کشور را تدوين و شاخص هاي پيامدي را به شاخص هاي آمادگي تبديل کرده ايم که مي تواند به عنوان يک اقدام ملي مطرح شده و در اختيار ساير شهرهاي کشور قرار گيرد.
مديرعامل سازمان فاوا شهرداري اصفهان با ابراز خرسندي از ارتباط مفيد و موثر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت کشور، به موضوع همايش شهر هوشمند در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته اولين همايش شهر هوشمند کشور برگزار و اصفهان به همراه چهار شهر ديگر به عنوان شهرهاي برتر اين حوزه شناخته شدند.
وي ادامه داد: دومين همايش شهر هوشمند کشور نيز در اول و دوم شهريورماه سال جاري برگزار و سازمان فاوا شهرداري اصفهان به نمايندگي از شهرداري و شهر اصفهان در اين همايش شرکت نمود و خوشبختانه شهر اصفهان بار ديگر به عنوان شهر هوشمند کشور انتخاب شد.
حيدريان با بيان اينکه در حال حاضر برنامه ريزي هاي خوبي در تحقق شهر هوشمند در اصفهان انجام شده، خاطر نشان کرد: در اين راستا لازم است پروژه هاي مورد نياز دستيابي به شهر هوشمند تعريف و محقق گردد.
وي ابزار اميدواري کرد تا با همکاري و مشارکت تمامي دستگاه هاي اجرايي استان، بتوانيم شهر اصفهان را به عنوان يکي از شهرهاي برتر کشور در دستيابي به شاخص هاي شهر هوشمند مطرح و زمينه ارائه خدمات بيشتر به شهروندان را فراهم کنیم.