اقتصاد بازار: استاندار اصفهان در دیدار رئیس مجلس ملی فرانسه بر ضرورت افزایش تعاملات در زمینه های علمی، فرهنگی، زیست محیطی و گردشگری بویژه برقراری خط مستقیم هوایی بین اصفهان و پاریس تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، رسول زرگرپور با استقبال از حضور رییس مجلس ملی فرانسه در اصفهان، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید و بویژه پس از برجام آمار ورود گردشگران و جهانگردان به اصفهان تا سه برابر افزایش یافته و بیش از یکصد هیات بلندپایه خارجی به اصفهان سفر کره اند.
وی با اشاره به اینکه در این مدت گردشگرانی از ۸۶ کشور جهان از استان اصفهان دیدن کرده اند، افزود: بیشترین آمار در این زمینه مربوط به کشورهای اروپایی بویژه آلمان بوده است.
استاندار اصفهان همچنین در دیدار رئیس مجلس ملی فرانسه در محل هتل تاریخی عباسی به بیان ظرفیت ها، مزیت ها و ویژگی های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری استان پرداخت و افزود‌: اصفهان از بزرگترین استان های ایران با بیش از۵ میلیون نفر جمعیت و ۱۰۷ شهر است.
وی اصفهان را قطب صنعت ایران خواند و گفت: این استان دارای ظرفیت های بالایی در تولید فولاد فراورده های نفتی و مصنوعات طلا است.
زرگرپور با اشاره به اینکه بسیاری از تاسیسات انرژی صلح آمیز هسته ای در استان اصفهان واقع شده اند، گفت: این استان دومین استان دانشگاهی کشور است و به عنوان مرکز همزیستی ادیان توحیدی نیز مطرح است.
وی به سفر هفته گذشته وزیر محیط زیست فرانسه به اصفهان اشاره و تصریح کرد: مذاکرات خوبی با این هیات در اصفهان انجام شد و آمادگی خود را برای همکاری در زمینه ی محیط زیست و انتقال تجربه در زمینه های آلودگی هوا و آب بین اصفهان و فرانسه اعلام کرده ایم.
زرگرپور به خواهرخواندگی اصفهان با ۱۴ شهر جهان اشاره کرد و افزود: خواهرخواندگی اصفهان با یکی از شهرهای فرانسه برای مبادله های علمی، فرهنگی و فناوری می تواند مورد توجه قرار گیرد.
استاندار اصفهان به برقراری پرواز مستقیم برخی شرکت های خارجی به اصفهان پس از برجام اشاره کرد و اظهار داشت: برقراری خط مستقیم هوایی بین اصفهان و پاریس زمینه های لازم را برای همکاری و تقویت گردشگری فراهم خواهد کرد.
کلود بارتلون نیز در این دیدار با اشاره به اینکه زمینه های فراوانی برای همکاری بین دو کشور ایران و فرانسه بویژه دربخش آب و کشاورزی وجود دارد، افزود: سفر اخیر وزیر محیط زیست و کشاورزی فرانسه در همین راستا انجام شد.
وی با بیان اینکه موضوع مدیریت بحران آب که امروزه در دنیا مطرح است انگیزه ای برای همکاری همه کشورها برای رفع این مشکل است، تصریح کرد: در اجلاسی که در ماه دسامبر در پاریس برگزار شد همه کشورها برای رفع مشکل بحران آب متعهد شدند.
بارتلون با بیان اینکه فرانسه یکی از بهترین کشورها در زمینه مدیریت آب است، اعلام کرد: دو کشور ایران و فرانسه به ویژه استان اصفهان می توانند در این زمینه همکاری های خوبی داشته باشند.
رییس مجلس ملی فرانسه با اشاره به توافق هسته ای و سند برجام، گفت: با توجه به نیازی که در ایران و از جمله در استان های صنعتی مانند اصفهان برای سرمایه گذاری در جهت بهبود وضعیت تولید وجود دارد لازم است بعد از برجام کشورها و بانک های مختلف در کنار ایران قرار بگیرند تا مشکلی برای تامین مالی طرح های سرمایه گذاری این کشور بوجود نیاید.
کلود بارتلون به اهمیت مساله مواد غذایی و تغذیه اشاره کرد و گفت: امیدواریم همکاری های خوبی در زمینه کشاورزی بین دو کشور ایران و فرانسه صورت بگیرد و شرکت های فرانسوی در کنار شرکت های ایرانی قرار بگیرند.
بارتلون با اظهار شگفتی از سطح تحصیلات بالای جوانان ایرانی و سهم ۶۰ درصدی زنان ایرانی در دانشگاه ها برای همکاری های بیشتر بین دانشگاه های دو کشور در تسهیل تبادل دانشجو اظهار امیدواری کرد.
کلود بارتلون با اشاره به سفر تاریخی روحانی رئیس جمهور ایران به فرانسه و سفرهای وزراء و برخی مقامات فرانسوی در طول این مدت به ایران و اصفهان این امر را نشانه ی بارزی از عزم جدی و اراده قاطع دو طرف بر گسترش ارتباطات و تعمیق مناسبات دو جانبه دانست.
وی همچنین در مراسم ضیافت شام با استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان استانی گردشگر پذیر است، تصریح کرد: گردشگری نه تنها سبب تقویت روابط اقتصادی می شود بلکه ابزاری برای برقراری صلح به واسطه آشنایی ملت ها از فرهنگ ها، عادات و مذهب های یکدیگر است.
بارتلون دلیل سفر خود به اصفهان را تمدن و میراث فرهنگی این استان خواند و تاکید کرد: جلوه های فرهنگی اصفهان بسیاری از فرانسوی ها را شیفته خود کرده و ما می توانیم همکاری های زیادی دراین زمینه داشته باشیم.