اقتصاد بازار: چهار روز از سال آبی 96-95 می گذرد و کشاورزان اصفهانی منتظر دریافت حقآبه خود برای کشت پاییزه هستند. مسئولان آب منطقه ای اصفهان می گویند شرایط آبی اصفهان بحرانی است و برای تامین آب شرب باید مدیریت لازم را انجام داد اما روز گذشته معاون وزیر نیرو آب صافی و پاکی را روی دست کشاورزان ریخت و گفت: متاسفانه امسال به علت کم آبی کشت پاییزه در اصفهان نخواهیم داشت.
رحیم میدانی افزود: در استان کم‌بارشی مانند اصفهان نیز میزان بارش در مقایسه با بلندمدت با کاهش 30 درصدی مواجه شده و به همین دلیل به سختی توانستیم آب را مدیریت کرده و آب شرب مردم را تأمین کنیم.
وی با اشاره به پایان سال آبی 95-94 و وضعیت نسبتاً مناسب بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: میزان بارش در کل کشور در سال جاری آبی 231 میلی‌متر گزارش شده که نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.
وی افزود: گرچه میزان بارش در سال آبی 95-94 با رشد مواجه بوده، اما متاسفانه این آمار در مقایسه با بلندمدت منفی 2 درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.
میدانی تصریح کرد: متاسفانه در سال آبی 95-94 در استان پربارشی همچون چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز در مقایسه با بلند مدت با کاهش 22 درصد بارش روبرو بودیم.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در سال جاری 45 میلیارد مترمکعب ورودی آب به سدها را داشتیم و این رقم بیانگر رشد 55 درصدی نسبت به سال گذشته است.

کاهش 50 درصدی ذخیره سد زاینده رود نسبت به پارسال
مديرکل دفتر مديريت بهم پيوسته منابع آب حوضه هاي آبريز فلات مرکزي با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده تا حوضه‌های آبریز در این منطقه و سد زاینده رود در مضیقه شدید آبی قرار گیرند، اظهار داشت: حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود تا پایان هفته سوم شهریورماه جاری حدود 199 میلیون مترمکعب بوده که تا پایان شهریور این میزان کمتر شد.
مهرزاد احسانی افزود: در سال گذشته در چنين زماني، سد زاينده رود حدود 430 ميليون متر مکعب آب داشت ولي امسال حدود 50 درصد آب سد زاينده رود کاهش يافته است.
وی افزود: وزارت نیرو تأمین آب شرب جمعیت 5 میلیون نفری متکی به حوضه سد زاینده رود از جمله یزد، اصفهان و کاشان را با ضریب 100 درصدی، در اولویت کاری خود قرار داده است.
احسانی با اشاره به اینکه امسال در حوضه زاینده‌رود کاهش بارش را داشتیم و این بارش در بخش‌های مختلف با پراکندگی مواجه بود، گفت: در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، در بالا دست حوضه زاینده‌رود حدود 30 درصد و در پایین دست حدود 50 درصد کاهش بارش داشتیم.
وی تصریح کرد: با تمهیداتی که در وزارت نیرو برای ذخیره آب از سال گذشته انجام شده بود، تا زمان حاضر موفق شده‌ایم تعهدات این وزارتخانه را در خصوص تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت به‌طور کامل اجرا کنیم.

بیشتر بخش های فلات مرکزی درگیر خشکسالی
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی با بیان اینکه کشت پائیزه کشاورزان در شرق و غرب اصفهان در سال آبی جاری به طور کامل انجام شده و در ادامه برای کشت بهاره نیز تأمین آب شد، گفت: در حوضه سد زاینده‌رود با توجه به اتمام دوره آبیاری برای کشت پائیزه، در 8 خرداد برای شرق اصفهان و 15 خرداد ماه جاری برای غرب اصفهان به عنوان اتمام دوره آبیاری، رهاسازی‌ها به طور کامل انجام شد و متعاقب آن برای آبیاری باغ‌های غرب اصفهان نیز حجم مشخصی آب در نظر گرفته و توزیع شد.
احسانی با بیان اینکه امسال به‌طور کلی در بیشتر بخش‌های حوضه فلات مرکزی سال خشکی را پشت سر گذاشتیم، اظهار داشت: تقریباً در همه حوضه‌های فلات مرکزی از جمله،‌ قمرود، زاینده رود و بختگان سال سختی را داشتیم و امیدواریم سال آبی آینده سال پربارشی باشد تا بتوانیم به تعهدات خود به طور کامل عمل کنیم.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‌ها در حوضه آبریز بختگان وحوضه درود زن که باعث شده بود تا ورودی آب به سد درود‌زن تا یک پنجم متوسط دراز مدت کاهش یابد، گفت: با این وجود به تعهدات خود عمل کردیم و حدود 110 میلیون مترمکعب آب را برای اراضی کشاورزی منطقه رها سازی کردیم.
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی به پیش بینی هواشناسی برای سال آینده آبی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش بینی هواشناسی برای سال آبی 96-95 سال کم بارشی است ولی امیدواریم و آرزو می‌کنیم خداوند رحمت خود را بر ما نازل کند و سال پر بارشی را در حوضه‌های آبگیر کشور داشته باشیم.

خالی بودن یک میلیارد مترمکعب حجم مخزن سد زاینده رود
پیش از این نیز معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان به خالی بودن بیش از یک میلیارد متر مکعبی سد زاینده رود اشاره کرد و گفت: با وضعیت فعلی مخزن سد زاینده رود نمی توان پیش بینی درستی برای تحویل آب به کشاورزان داشت و این بستگی به بارش های فصل پاییز دارد.
علی بصیر پور تاکید کرد: در حال حاضر ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود بحرانی و حدود 200 میلیون مترمکعب است.
به گفته وی بر اثر تداوم خشکسالی در منطقه و تغییرات اقلیمی حجم سد زاینده‌رود نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود 50 درصد کاهش داشته است.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: این تغییرات بر کشاورزی بیشترین اثر را داشته و به‌رغم کاهش حدود 15 میلیون مترمکعب سهم آب مصرفی در صنعت جبران کمبود آب کشاورزی اتفاق نیفتاده است.
بصیرپور در خصوص جاری شدن دوباره آب در رودخانه زاینده‌رود بیان داشت: مطابق پیش بینی هواشناسی بارش ها در فصل پاییز با تاخیر انجام می شود و مقدار آن کمتر از سال های نرمال خواهد بود که در این شرایط در توزیع آب باید دقت شود تا مشکلی ایجاد نشود.

کشاورزان از حقآبه خود نمی گذرند
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان نیز در واکنش به این صحبت ها با اشاره به اینکه کشاورزان حقآبه های مشخصی دارند و در بند دو مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب در تاریخ 2/10/92 این موضوع تصویب شد، اظهار داشت: براین اساس هیچ بخش مصرف دیگری از جمله شرب و صنعت حق برداشت از حق آبه ها را ندارند و در همان مصوبه قید شد که هر زمانی که آب به هر دلیلی کم باشد تمام بخش های مصرف باید به همان نسبت مصرف خود را کاهش دهند.
اسفندیار امینی افزود: از سوی دیگر در بند یک مصوبه شورای عالی آب در تاریخ 2/9/94 قرار شد تا 10 درصد از مصرف بقیه بخش ها کم شود تا آب برای کشت پاییزه 95 تحویل کشاورزان داده شود.
به گفته وی، براساس این مصوبه از آن تاریخ، 10 درصد از میزان مصارف کم شد و از سوی دیگر بارندگی ها از 1150 میلیمتر پیش بینی بیشتر و معادل 1236 میلیمتر بود.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان تاکید کرد: در این شرایط کشاورزان انتظار داشتند و دارند که بعد از مصوبه شورای امنیت ملی و شورای عالی آب، معاون آب منطقه ای و یا مدیر حوضه سر خود مصاحبه نکنند و بگویند که نمی توانیم آب به کشاورزان تحویل دهیم و جامعه را دچار را تشویق کنند.
وی با بیان اینکه کشاورزان شرق اصفهان در جلسات اخیر خود بارها عنوان کردند که حق آبه های خود را می خواهند، افزود: کشاورزان در شرایط بارش باران و اینکه رودخانه به حال خود رها شده و زاینده رود هنوز ساماندهی نشده زیر بار این نخواهند رفت که آبی برای کشت تحویل آنها داده نمی شود.
امینی تاکید کرد: کشاورزان رسما به نمایندگان وزارت نیرو و نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که از حقوق خود نمی گذرند.
وی در خصوص جلسات کمیته پنج نفره، بیان داشت: کمیته پنج نفره اختیاری برای آبدهی به کشاورزان اصفهان ندارند و تنها برای چگونگی تحویل آب رها شده به کشاورزان برنامه ریزی می کند.