اقتصاد بازار: فرماندار اصفهان گفت: با توجه به پُلمب و تعطیل شدن چایخانه های مختلف بدلیل عرضه قلیان و نداشتن مجوز کسب، لازم است اقدام های موثر و سریع برای مشاغل جایگزین برای کارگران این واحدها انجام شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، فضل الله کفیل در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اصفهان، افزود: از دیدگاه ما، تعداد کارگران و شاغلان در این چایخانه ها شامل افراد بیمه شده طبق قوانین اداره کار است.
وی با اشاره به شناسایی و بررسی وضعیت 239 چایخانه در شهرستان اصفهان اظهار کرد: از این تعداد فقط 79 واحد دارای پروانه کسب هستند که در اساسنامه جدید ابلاغ شده آنها درسال گذشته بر عدم عرضه قلیان تاکید شده است.
فرماندار اصفهان با بیان اینکه تاکنون 14 واحد از این چایخانه ها، تغییر شغل داده اند، گفت: با توجه به پلمب شدن برخی از این واحدها به دلیل تخلف های صورت گرفته، ما وظیفه داریم زمینه اشتغال جایگزین برای کارگران این واحدها را که زیر پوشش بیمه هستند، تسهیل کنیم.
کفیل از اتاق اصناف اصفهان خواست تا آمار دقیق تعداد شاغلان قانونی در چایخانه های مجوز دار اصفهان را تهیه کند.
وی گفت: کمیته ای متشکل از نمایندگان کمیسیون نظارت، اتاق اصناف، بازرسی اصناف، مرکز بهداشت و فرمانداری برای دادن مجوز مشاغل جایگزین در کوتاهترین زمان ممکن برای این افراد تشکیل می شود.
وی با قدردانی از مردم اصفهان برای همکاری در استعمال نکردن قلیان در اماکن عمومی تصریح کرد: از چایخانه داران تجمع کننده نیز تشکر می کنم زیرا بیشتر آنها اذعان می کردند که مخالف استعمال قلیان و خواهان تغییر شغل و کمک دولت برای این موضوع هستند.
با اجرای طرح جمع آوری قلیان از چایخانه های اصفهان از دهم مرداد امسال، تعدادی از چایخانه های فاقد مجوز و عرضه کننده قلیان پلمب شد که بدنبال آن، تعدادی از چایخانه داران و کارگران آنها در مقابل استانداری اصفهان حضور یافتند و خواهان رسیدگی به این موضوع شدند.
فرماندار اصفهان با اشاره به ممنوع بودن عرضه و استعمال قلیان در اماکن عمومی طبق قانون گفت: لازم است کارهای تبلیغی و تبیینی زیادی برای فرهنگ سازی در باره قُبح مصرف قلیان توسط نهادهای فرهنگی و اجتماعی مانند رسانه ها، شهرداری و سازمان های مردم نهاد(NGO) انجام شود.
وی با درخواست از مردم برای عدم استفاده قلیان در اماکن عمومی بویژه بوستان ها، افزود: نیروی انتظامی وظیفه دارد با عرضه کنندگان قلیان در اماکن عمومی با جدیت برخورد کند.
کفیل در باره آخرین وضعیت چایخانه های پلمب شده اصفهان خاطرنشان کرد: تعدادی از این واحدها که دارای مجوز قانونی بودند، فک پلمب شده و فعالیت خود را بصورت مجاز و بدون عرضه قلیان ادامه می دهند و تعدادی نیز بدنبال تغییر شغل هستند که لازم است حداکثر تا سه آینده اقدام لازم برای فک پلمب و شغل جایگزین آنها انجام شود.
وی با بیان اینکه ما در اجرای طرح جمع آوری قلیان از چایخانه ها بدنبال تعطیلی واحدهای صنفی یا بیکاری مردم نیستیم، تاکید کرد: ما خواهان ایجاد شغل بصورت قانونی و بدون تخلف هستیم.
هیچ مرجع قانونی اجازه صدور مجوز عرضه قلیان را نداده است
دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز در این جلسه با تاکید براینکه هیچ مرجع قانونی اجازه صدور مجوز عرضه قلیان را نداده است، گفت: فعالیت چایخانه ها در قالب عرضه قلیان، مغایر با قانون است.
حسن رحیمی افزود: همچنین بر اساس قانون، عرضه و استعمال هرگونه دخانیات از جمله قلیان در اماکن عمومی ممنوع است و ماموران بهداشت مکلف به برخورد با این موضوع و پلمب مراکز عرضه کننده قلیان هستند.
وی تصریح کرد: چایخانه ها نیز بعنوان اماکن عمومی معرفی شده اند و استثنا ندارند.
دادستان اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین طبق قانون کیفری، اگر فعالیت مکانی برای سلامت جامعه مضر باشد، دادستانی مکلف به تعطیل کردن آن است.
رحیمی با اشاره به تعطیلی تعدادی از چایخانه ها در تابستان امسال در اصفهان گفت: تخلف این واحدها، نداشتن مجوز و عرضه قلیان بوده است.
وی تاکید کرد: هیچ مسئولی موافق حذف اشتغال نیست اما فعالیت های اقتصادی باید در چارچوب قانون انجام شود.
دادستان اصفهان همچنین با بیان اینکه عده ای بعضی مسائل را ابزار فشار بر مسئولان قرار می دهند، تصریح کرد: ممکن است دلیل برخی تجمع ها، موضوعی قانونی باشد اما اگر مطالبه تجمع کنندگان و برپایی تجمع، غیرقانونی باشد، با آن برخورد می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: اساسنامه چایخانه ها از سال گذشته اصلاح و ابلاغ شده که بر اساس آن، عرضه قلیان در این واحدها، غیرقانونی است.
اسرافیل احمدیه با تاکید براینکه ضررهای سیگار و قلیان بر کسی پوشیده نیست، افزود: پیشنهاد می شود مانند سیگار که مکان های خاصی برای استعمال آن در نظر گرفته می شود برای قلیان نیز چنین شود.
عضو هیات مدیره اتاق اصناف اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: موضوع عرضه قلیان در زمان برخی از دولت ها به اساسنامه چایخانه ها ضمیمه و در برخی دولت ها حذف شد.
رسول جهانگیری افزود: با این حال هیات مدیره اتاق اصناف اصفهان آمادگی کاملی برای آرام کردن فضا بدنبال پلمب کردن برخی از چایخانه ها داشته است.
وی با بیان اینکه ممنوعیت عرضه قلیان از سال گذشته دوباره ابلاغ شد، گفت: به نمایندگی از اتاق اصناف اصفهان خواهان این هستیم که جدای از مسائل قهری، برنامه ریزی و اقدام لازم برای ایجاد شرایط کسب و کار جدید برای کارکنان این واحدها انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه عده ای در فضای مجازی با اعلام آمار و ارقام متفاوتی از تعداد این چایخانه ها و کارگران آنها به موضوع دامن می زنند، افزود: ما باید این دوران گذار را با ایجاد زمینه های لازم برای مشاغل جایگزین، طی کنیم.
به گفته وی، اتاق اصناف اصفهان تاکنون به 82 چایخانه مجوز داده است.
محمد مجیری معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه باید برای جایگزینی شغل چایخانه داران کمک شود، گفت: به تازگی با ازدیاد چایخانه های زیرزمینی در تعدادی از باغ های حاشیه شهر مواجه شدیم که لازم است نیروی انتظامی در این زمینه اقدام کند.