اقتصاد بازار: امروزه اصناف به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در شبکه توزیع، نقشی پررنگ را در اقتصاد کشور ایفا می کنند. سابقه اصناف در ایران به دوران هخامنشی می رسد و بنابر مستندات تاریخی در آن دوران اصناف و کسبه که به عنوان یکی از ارکان اقتصاد و سیاست ایران نقش تاریخی خود را آغاز کردند از همان زمان نقش تاثیری گذاری در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بر عهده گرفتند.
با توجه به نقش مهم این بخش در اقتصاد خرد کشور، سرانجام پس از کش و قوس های فراوان در سال 1392 قانون نظام صنفی به عنوان خواسته اصلی اصناف، توسط مجلس مورد بازنگری قرار گرفت و از سوی دولت ابلاغ شد. با تغییر مجمع امور صنفی به اتاق اصناف اختیارات این بخش بیشتر شد. براساس تغییر این قانون همزمان با سراسر کشور در اردیبهشت ماه 93 اولین دوره انتخابات اتاق اصناف اصفهان، با حضور روسای تمام اتحادیه ها برگزار و 5 نفر به عنوان اعضای هیات رئیسه انتخاب شدند و در نهایت با برگزاری انتخابات داخلی در بیستم خرداد ماه 93 محمدرضا پاک نژاد به عنوان اولین رئیس اتاق اصناف اصفهان جانگزین عباسعلی بصیرت که حدود 27 سال رییس مجمع امور صنفی بود؛ گردید.
در این مدت اتاق اصناف اصفهان دستخوش پوست اندازی شد و شاهد جوانگرایی روسای برخی اتحادیه ها و ادغام برخی از آنها و برگزاری انتخابات الکترونیکی اتحادیه ها و از همه مهمتر تعاملات این بخش با بخش های مختلف شهر و تغییر مدیریت سنتی به مدرن بود. موضوعی که شاید، پیش از آن، کمتر به چشم می خورد. اما در مدت این دو سال زمزمه برخی از اختلافات بین اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف به گوش می رسید.
به دلایلی که هرگز عنوان نشد، حدود سه ماه پیش صلاحیت پاک نژاد برای حضور در انتخابات اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی رد شد و به دنبال آن به طور خودکار وی از جایگاه ریاست اتاق اصناف حذف گردید. همچنین اصولی دیگر عضو هیات رئیسه اتاق به دلیل ادغام اتحادیه اش، از این سمت برکنار و به دنبال این تغییرات جهانگیری به عنوان نائب رئیس اول اتاق اصناف بعد از پاک نژاد، به طور خودکار فعالیت خود را به عنوان جانشین وی، آغاز کرد.
برخی از فعالان صنفی می گویند مطابق قانون باید دو هفته بعد از برکناری پاک نژاد از ریاست اتاق اصناف اصفهان، سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به انتخاب رئیس جدید اقدام می کرد که متاسفانه تا این لحظه هنوز این اتفاق نیفتاده است. در این شرایط باید اعضای علل بدل اتاق اصناف از طرف رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جایگزین پاک نژاد و اصولی می شدند و یا در صورت استعفای دو عضو علل البدل، انتخابات مجدد اتاق اصناف انجام شود. از سوی دیگر طبق قانون نظام صنفی هیات رئیسه اتاق اصناف حداقل باید چهار نفر عضو داشته باشد تا جایگاه قانونی داشته باشد در حالیکه امروز تنها بصیرت، جهانگیری و امامی اعضای اتاق هستند. در نتیجه طی حدود سه ماه گذشته اتاق اصناف اصفهان، هیات رئیسه قانونی نداشته و حتی حضور هر یک از این افراد در اتاق اصناف طبق همین قانون، کاملا غیرقانونی است.
اما در این مدت این سه نفر از اعضای هیات رئیسه قبلی با وجودی که از لحاظ قانونی حتی حق نشستن در اتاق اصناف را ندارند و دیگر امضا آنها قانونی نیست همچنان در محل اتاق حضور می یابند و ملاقات هایی دارند. مطابق قانون نظام صنفی مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تایید شورای نگهبان در سال 1392، اعضایی که از هیات رئیسه قبل در اتاق اصناف حضور دارند هیچ گونه وجاهت قانونی ندارند.
زمانیکه استاندار اصفهان خطاب به رییس سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان هشدار داد که نسبت به تعیین تکلیف هر چه سریع تر ریاست اتاق اصناف اقدام کند، حساسیت موضوع بیشتر نیز شد. شنیده ها حاکی از آن است که حتی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران نیز در تماسی با احمدیه بر مشخص شدن هر چه سریع تر رئیس جدید اتاق اصفهان تاکید کرده است.
،عباسعلی بصیرت دبیرسابق و عضوی که هنوز در هیات رییسه اتاق اصناف حضور دارد، از انجام هرگونه مصاحبه ای خودداری کرد. وی معتقد است که مشکلات اتاق اصناف اصفهان باید درون خود مجموعه حل شود و نباید رسانه ای گردد.
23 شهریور ماه؛ هرچند محمد مجیری بر اعلام رییس جدید اتاق اصناف تا 15 روز آینده تاکید کرد، اما با گذشت نزدیک به یک ماه، خبری از انتخاب رئیس جدید به گوش نمی رسد. به گفته وی، مشکل خاصی از لحاظ اداره اتاق اصناف وجود ندارد و وظایف اتاق اصناف روی زمین نمانده است. وی به پایگاه خبری اقتصادبازار می گوید که امور توسط رسول جهانگیری، نائب رئیس اول اتاق به خوبی در حال انجام است.
اما رسول جهانگیری نیز با تاکید بر اینکه هم اکنون با دستور کمیسیون نظارت اتاق اصناف جانشین پاک نژاد هستم، می گوید: بنده به دلیل اینکه نائب رئیس اتاق اصناف بودم بعد از رفتن پاک نژاد جانشین وی نشدم بلکه سازمان صنعت اعلام کرد که اداره امور را تا تعیین تکلیف اتاق اصناف به دست بگیرم. جانشین رئیس اتاق اصناف اصفهان در خصوص اینکه چرا بعد از گذشت حدود سه ماه وضعیت رئیس اتاق اصناف همچنان نامشخص است، تاکید می کند: من پاسخ دهنده این سوال نیستم و علت این کار را متولیان امر همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان باید بدهند. به اعتقاد وی، من همانند سربازی هستم که مافوقم دستور داده تا مراقب این چهارراه باشم. اینکه فردی بیاید و بگوید چرا اینجا هستیم من پاسخگو نیستم. نائب رییس اول اتاق اصناف اصفهان تصریح دارد که اکنون حق برداشت از اتاق اصناف و امضا چک را ندارم اما حقوق ها و تنخواه های روزانه را پرداخت کرده ام و اگر این وضعیت تا پنج ماه دیگر نیز همین گونه ادامه یابد توانایی اداره اتاق اصناف را از راهکار قانونی خواهم داشت. به گفته جهانگیری هیچ یک از مشکلات اصناف اصفهان، گیر هیات رئیسه آن نیست و خللی در اداره آن ایجاد نشده و تمام امور و نامه های آنها طبق روال معمول انجام می شود.
به نظر می رسد، کلاف سردرگم اصناف اصفهان این روزها گره خود را کور می بیند. گره کوری که ریشه در ساختار سنتی و تو در توی اصناف در ایران دارد. بی تردید انتظار می رود سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان بعد از گذشت سه ماه به قول خود مبنی بر بررسی این مسئله، و ارتقای جایگاه و منزلت این نهاد بزرگ اجتماعی کوشا باشد.

گزارش از ریحانه سجادی به نقل از ماهنامه نوسان