اقتصاد بازار: ضایعات پسماند اکنون برای اجرای مرحله بعد و تولید انرژی و برق ذخیره سازی می شود و ظرف 3 ماه آینده قرار دادایجاد کارخانه تولید کود هاضم بی هوازی منعقد می شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از اداره ارتباطات رسانه شهرداری اصفهان؛ امیرحسین کمیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: نقشه راه مدیریت پسماند در برنامه اصفهان 1400 شهر بدون دفن پسماند است.
وی افزود: این نقشه راه توسط تیم فنی و پژوهشی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تهیه شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه پسماندها به سه بخش آلی، غیرآلی و ویژه تقسیم بندی می شود، تصریح کرد: اصفهان از سی سال گذشته بخش پسماندی که مواد طبیعی و آلی در آن وجود داشته است را بازیافت می‌کرده است که ماحصل آن تولید کودهای سالم برای تهیه محصولات ارگانیک است.
کمیلی با بیان اینکه ضایعات پسماند غیر آلی دارای منشا نفتی و پلمیری است ، خاطرنشان کرد: بخش ویژه و خطرناک نیز حجم کمی از پسماند را به خود اختصاص می دهد اما اثرات مخرب آن به نسبت دیگر پسماندها بسیار بیشتر است.
وی اظهارکرد: ظرف دو سال گذشته در بخش کود آلی افزایش 100 درصدی کیفیت و کاهش 40 درصدی هزینه‌ها را داشته‌ایم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهارکرد: بر اساس نقشه راهی که برای شهر بدون دفن پسماند در نظر گرفته‌شده است، تولید کود آلی را در دستور کار قرار داده ایم.

600 تن از پسماندهای شهر مواد آلی است
کمیلی ادامه داد: در شبانه‌روز یک هزار تن پسماند در اصفهان جمع‌آوری می‌شود که 600 تن آن بخش آلی است که 200 الی 300 تن از آن کود آلی به دست می‌آید.
وی اضافه کرد: بخش عمده کاهش تولید کود آلی نسبت به مواد آلی پسماند به دلیل تبخیر گازهای متصاعد است بر این اساس به بر اساس مطالعات انجام شده تولید کود آلی از طریق هاضم بی هوازی در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: گازهای جمع‌آوری شده از این طریق به کمک تولید برق می‌رود که می‌توان گفت از 500 تن زباله در حد 6 مگاوات برق و کود آلی باکیفیت بسیار زیاد تولید می‌شود.
کمیلی افزود: تا 3 ماه آینده قرارداد این مهم باید بسته شود و تا 24 ماه آینده کارخانه آن راه‌اندازی خواهد شد.
وی تاکید کرد: با اجرای این طرح بخشی از مشکلات منطقه از لحاظ بو، آلودگی ها و وجود حشرات موذی کاهش پیدا می کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکیدکرد: در حال حاضر نیز دفن پسماند نداریم، اما با راه اندازی کارخانه هاضم بی هوازی بازیافت کامل تر انجام می شود و گازهای پسماندها به برق تولید و ارزش افزوده ایجاد می شود.
کمیلی به تفکیک پسماند تر از خشک اشاره کرد و گفت: با آموزش ها و فرهنگ سازی انجام شده بین 8 تا 10 درصد زباله‌های اصفهان در مبدأ تفکیک می‌شود.
وی افزود: همچنین 100 تن پسماند خشک از طریق 80 ایستگاه ثابت بازیافت و خودروهای سیار در اصفهان جمع‌آوری می‌شود.

راه اندازی 3 خط تبدیلی نایلون، پت و لاک با مشارکت بخش خصوصی
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بابیان اینکه تابه‌حال صنایع تبدیلی پسماند خشک در اصفهان نداشته‌ایم، تصریح کرد: در این راستا با مشارکت بخش خصوصی در نظر داریم تا صنایع تبدیلی پسماندهای خشک شامل نایلون، پت و لاک را در 3 خط راه اندازی کنیم.
کمیلی خاطرنشان کرد: پسماند خشکی که با تر مخلوط می‌شود ارزش بازیافت دارند از این رو می توانیم آن را جداسازی و بازیافت کنیم اما بخش عمده‌ای از این زباله دیگر قابل بازیافت نیست برای همین به تفکیک زباله تأکیدداریم تا ارزش‌افزوده آن زیاد شود.
وی تاکید کرد: چند سالی است که در حال دفن پسماند غیر آلی با روش‌های علمی و مهندسی هستیم تا آلودگی کمتری برای محیط‌ زیست داشته باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: بر اساس برنامه اصفهان 1400 قرار است بخش غیرقابل بازیافت پسماند به سوخت جامد و مایع تبدیل شود که از این طریق به انرژی حرارتی و الکتریکی تبدیل گردد.
کمیلی افزود: دنیا به این سمت رفته‌اند که ضایعات پسماند را به RDF (محصولی تهیه‌شده از پسماند برای تولید سوخت) تبدیل کند به همین منظور نیز سعی داریم تا ضایعات پسماند را به سوخت RDF تبدیل کنیم.
وی توضیح داد که می‌توان از این سوخت به‌جای سوخت کوره‌های کارخانه‌های مختلف همچون کارخانه سیمان استفاده کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه کشور نیز به سمت سوخت‌های جایگزین در حال حرکت است، گفت: در این راستا مذاکرات و تفاهم نامه های لازم با کارخانه سیمان انجام شده و در مراحل تصمیم گیری نهایی است.

ضایعات پسماند به برق تبدیل می شود
کمیلی افزود: بودجه این طرح در سازمان مدیریت پسماند به تصویب رسیده است بنابراین امیدواریم در آینده بتوانیم در مدیریت پسماند آر دی اف را تولید کرده و از آن در موضوعات مختلف استفاده کنیم تا افق اصفهان 1400 در زمینه مدیریت پسماند محقق شود.
وی تاکید کرد: ضایعات پسماند اکنون برای اجرای مرحله بعد و تولید انرژی و برق ذخیره سازی می شود بنابراین امید است ظرف یکسال آینده تولید سوخت RDF را عملیاتی شود.

پسماندهای الکترونیکی را به ایستگاههای بازیافت تحویل دهید
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه پسماند ویژه و خطرناک تولیدشده در منازل وظیفه جمع‌آوری آن بر عهده ما است گفت: پسماندهای خطرناک صنایع و عفونی بیمارستان‌ها باید توسط خود آن‌ها جمع‌آوری شوند و وظیفه سازمان مدیریت پسماند نیست اما مدیریت پسماندهای خطرناک منازل بر عهده شهرداری است.
کمیلی لامپ ها، وسایل الکتریکی، پانسمان ها، مواد آرایشی و بهداشتی، اسپری ها، مواد شوینده، مواد تیز و برنده را از جمله پسماندهای ویژه و خطرناک برشمرد و افزود: مواد شیمیایی و فلزات سنگین به کار رفته در این مواد در صورت ریختن در محیط به آب، خاک و هوا آسیب می‌رساند.
وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید پسماندهای الکترونیکی خود را به ایستگاههای ثابت بازیافت تحویل دهند، ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است که خط تفکیک و پردازش پسماند الکترونیکی راه اندازی شود.

55 درصد هزینه امحای پسماند بیمارستانی توسط تولیدکننده پرداخت می شود
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان به پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: مدیریت پسماندهای بیمارستانی بر عهده شهرداری نیست اما اکنون با تشریک مساعی بین شورای شهر، شهرداری، استانداری، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی دفن مهندسی و بهداشتی مدیریت پسماندهای بیمارستانی از سوی شهرداری انجام می شود.
کمیلی اظهارکرد: در حال حاضر 55 درصد هزینه امحای پسماند بیمارستانی توسط تولیدکننده آن پرداخت و مابقی آن توسط شهرداری پرداخت می‌شود اما از سال آینده باید به سمت دریافت واقعی وجه آن حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه دفن زباله بیمارستانی در اصل روش صحیحی نیست و برای آن باید زباله سوز پسماند بیمارستانی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: زباله‌سوز ویژه پسماند بیمارستانی در اصفهان در سال آینده ایجاد می شود.

ظروف پلاستیکی ارزان قیمت نخرید
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به فروش ظروف پلاستیکی ارزان قیمت گفت: بهترین راهکار نخریدن این ظروف است چرا که ظروف غیربهداشتی است و نظارت بر این ظروف بر عهده اداره استاندارد و اداره بهداشت است.
کمیلی با بیان اینکه روزانه 5 تن ضایعات نان از سطح شهر جمع آوری می شود، گفت: نان های جمع آوری شده اگر کپک زده نباشد می تواند به مصرف خوراک دام برسد و اگر با پسماند تر مخلوط باشد وارد کود آلی می شود.
وی با تاکید بر تفکیک پسماند از مبدا و یا تحویل به ایستگاههای ثابت بازیافت اظهارکرد: درست است که هدایایی که در قبال تحویل پسماندهای خشک به ایستگاهها به شهروندان ارائه می شود اما شهروندان باید بدانند بزرگترین هدیه سلامتی خود و نسل آینده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: اکنون در مقابل تحویل پسماندهای خشک، اصفهان کارت شهروندان شارژ می شود.

برگزاری نشست مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های پسماند در اصفهان
کمیلی در ادامه سخنان خود از برگزاری نشست مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های پسماند در اصفهان با حضور شرکت‌های به نام آلمانی و ایتالیایی خبر داد و افزود: این نشست هفته آینده 26 و 27 بهمن‌ماه در سالن کتابخانه مرکزی برگزار خواهد شد.
وی در بخش دیگر سخنان خود به مدیریت نخاله های ساختمانی اشاره کرد و گفت: روزانه 4 هزار نخاله ساختمانی از سطح شهر جمع آوری می شود که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در هنگام صدور پروانه ساختمانی مالک باید تکلیف نخاله های ساختمانی خود را مشخص کند تا از پراکنده شدن نخاله ها در اطراف شهر جلوگیری شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان همچنین به کسب رتبه های پیشتاز این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت پسماند توانسته مدیریت سیستم یکپارچهIMS را ایجاد کند و گواهی نامه های مدیریت کیفیت IS9001، مدیریت زیست محیطی ISO14001و استاندارد ایمنی و بهداشت 18001 را کسب کند.