اقتصاد ایران در شرایط خوبی بسر نمی¬برد. رکود عمیقی بیشتر بخش¬های اقتصادی کشور را در برگرفته است. نرخ بالای سود بانکی در عمل بسیاری از کسب و کارها را غیر اقتصادی کرده است. شاخص ریسک اعتباری ایران 6 از 7 است و سرمایه¬گذاران خارجی با موانع جدی و هزینه¬های بالایی برای ورود به اقتصاد ایران مواجه می¬باشند. در چنین شرایطی ریسک فعالیت¬های اقتصادی و بطور مشخص سرمایه¬گذاری بشدت بالا بوده و بر همین اساس سرمایه¬گذاران با احتیاط کامل عمل می¬نمایند.
اما یک سوال اساسی که پاسخ آن می¬تواند به تصمیم¬گیری فعالان اقتصادی برای ورود بازار کمک نماید، این است که: آیا راهکاری برای کاهش ریسک سرمایه¬گذاری وجود دارد؟
اگر چه ارائه پاسخی علمی و جامع به این سوال نیاز به تحلیلی بنیادی و ساختاری از اقتصاد ایران دارد که بطور طبیعی در این مجال نمی¬گنجد، ولی یک راهکاری منطقی و کاملاً شناخته شده برای کاهش ریسک، سرمایه¬گذاری، مشترک با اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر است. این رویکرد از آنجایی حائض اهمیت است که اگر طرف مشارکت نهادی مانند شهرداری باشد، بدلیل جایگاه قانونی و امکاناتی که در اختیار دارد، می-تواند در کاهش ریسک سرمایه¬گذاری تأثیر چشمگیری داشته و تا حد زیادی تضمین کننده موفقیت کار باشد. شاهد این ادعا جهش قابل توجهی است که در حجم قراردادهای مشارکتی شهرداری اصفهان با بخش خصوصی در سال 1395 نسبت به سال¬های قبل بوجود آمده است. حجم کل قراردادهای مشارکتی شهرداری اصفهان طی ده سال منتهی به 1394 (به قیمت¬های زمان عقد قرارداد) و یازده ماهه¬ی 1395 به ترتیب بالغ بر 940 میلیارد تومان و 2400 میلیارد تومان بوده است. این افزایش و رشد چشمگیر در شرایطی محقق گردیده که به غیر از بخش¬های معدودی از جمله بخش نفت و گاز، بیشتر بخش¬های اقتصادی کشور در رکود بسر می¬برده¬اند. به روشنی قابل درک است که نهادهایی مانند شهرداری¬ها بدلیل جایگاه و امکاناتی که در اختیار دارند تا چه اندازه می¬توانند نقش تعیین کننده¬ای در برون رفت اقتصاد کشور از وضعیت رکودی موجود ایفا نمایند و در یک ارتباط دو سویه ضمن ایجاد ارزش افزوده و درآمد پایدار برای خود، جذابیت لازم را برای بخش خصوصی نیز ایجاد نمایند تا با بکارگیری سرمایه¬های راکد خود، چرخ¬های توسعه کشور را بحرکت درآورند. بنابراین از هر زاویه¬ای که به موضوع مشارکت هم در مفهوم عام آن و هم در مفهوم خاص مشارکت بخش خصوصی با شهرداری¬ها نگاه گردد، اهمیت و تأثیر آن در رشد شکوفایی اقتصاد کشور واضح و آشکار است و بدون تردید بیشترین منافع نصیب افرادی خواهد شد که بزنگاه مشارکت را بدرستی درک کرده و از فرصت¬های موجود بخوبی بهره¬برداری نمایند.
منبع: ماهنامه نوسان