در حالی که کسی فکرش را هم نمی‌کرد دولت دوازدهم در اولین ماه‌های روی کار آمدنش دست روی نان به‌عنوان قوت غالب مردم بگذارد اما در اقدامی غیرمنتظره، ستاد تنظیم بازار با افزایش 15 درصدی قیمت نان از اول آذر موافقت کرد. بر همین اساس دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه افزایش قیمت نان طبق برنامه اعمال خواهد شد، از آغاز گرانی نان از امروز خبر داد. بنابراین از امروز طبق مصوبه دولت، نه‌تنها باید نان را گران‌تر از قبل بخریم بلکه به دلیل سودجویی برخی از نانوایی‌ها و همچنین به بهانه‌هایی همچون خرید آرد به صورت آزاد، بعید نیست حتی با گرانی بیشتر نیز روبه‌رو شویم. این در حالی است که حتی در آخرین روزهای آبان‌ماه شاهد تخلف و گرانفروشی نان توسط برخی از نانوایی‌های کشور بودیم در حالی که به گفته مسوولان، گرانی پیش از موعد تخلف محسوب می‌شود.
با این حال با توجه به اینکه نظارت بر بازار کالاهای اساسی چندان پررنگ احساس نمی‌شود و همچنین نانوایی‌های آزادپز می‌توانند تا جایی که تیغ‌شان برش دارد، از جیب مردم سوء‌استفاده کنند، باید از این پس شاهد هرج‌و‌مرج بی‌سابقه‌ای در بازار باشیم چرا‌که ساکنان مناطق بالای شهر که بیشتر نانوایی‌های آزادپز دور و بر آنها را گرفته‌اند، ناچارند نان را به هر قیمتی که نانوایان می‌فروشند، خریداری کنند. از این رو اجحاف در حق مصرف‌کنندگان آن هم در زمینه تهیه نان که یکی از کالاهای پرمصرف سفره خانوار قلمداد می‌شود، از این پس بیشتر خواهد شد. به ویژه آنکه براساس تصمیم پیشین دولت، قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز تنها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و به همین دلیل به ویژه در مراکز استان و شهرهای بزرگ، در محله‌هایی که تنها یک نانوایی در آن قرار دارد، نانوایان با آزادپز کردن مغازه خود می‌توانند از حق بازار انحصاری محله نهایت بهره‌برداری را به عمل آورند.
البته این در حالی است که رییس اتاق اصناف ایران که پیش از این مخالفت خود را با این تصمیم دولت اعلام کرده بود، به تازگی گفت: با توجه به اینکه نرخ جدید نان و وزن آن در استان تهران هنوز به نانوایان ابلاغ نشده، هر گونه افزایش قیمت نان در این هفته غیرقانونی خواهد بود. علی فاضلی گفت: مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره افزایش قیمت نان از دو هفته قبل ابلاغ شد و بر این اساس قرار بر آن است که در استان‌های مختلف با نظر استاندار و در استان تهران زیر نظر اتاق اصناف شاهد افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان باشیم. اما شواهد بازار حاکی از آن است که نانوایی‌های آزادپز تغییرات اساسی را در قیمت‌های خود اعمال کرده و خیلی منتظر خبرهای جدید در این خصوص نیستند چرا که ستاد تنظیم بازار چند روزی می‌شود که با گرانی 15 درصدی نان آن هم از امروز موافقت کرده است.

منبع: جهان صنعت