ریحانه سجادی/ اگر چه محسن مهرعلیزاده طی سه ماه گذشته از حضورش در اصفهان، برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی خود را برای تصدی این پست به طور رسمی اعلام نکرده است، اما در نشست‌ها و جلسات متعدد، مواردی همچون آب، توسعه‌ سرمایه‌گذاری و رفع بروکراسی سخت اداری را به عنوان اولویت‌های اصلی کار خود در این استان برشمرده است؛ اما این وعده ها تا چه اندازه امکان تحقق خواهند داشت و یا اساساً آقای استاندار با ابعاد متفاوت بسیاری از مشکلات در روند اجرای وعده‌های خود در این استان آشنایی دارد؟ و آیا محسن مهرعلیزاده می‌تواند فقدان چهارساله یک فصل‌الخطاب را در این استان پر کند؟

 

وعده تشکیل پنجره واحد اقتصادی، کاهش بروکراسی‌های اداری و تسهیل فرایند اخذ مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاران از وعده‌های خوش آب و رنگی بوده است که بارها از زبان استاندار امروز اصفهان به گوش رسیده است. هرچند مهرعلیزاده، گلایه های بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام اصفهان دارد و در یکی از نشست‌های اخیر خود گفته است که چرا توسعه فرودگاه با مشکل مواجه شده است در صورتی که بانک صنعت و معدن آمادگی کامل دارد و یا چرا باید عملیات اجرایی پروژه‌های استان بسیار طولانی شود؟ چرا تاکنون پرواز بیس اصفهان دایر نشده؛ در حالی‌که باید پرواز مستقیم اصفهان، حداقل به ۱۴ پایتخت دنیا صورت گیرد و ارتباط بین‌المللی این شهر با سایر کشورها و شهرهای خواهرخوانده افزایش یابد. بی‌تردید هرچند اصفهان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، اما تزریق اعتبارات قطره‌ چکانی دولتی دیگر جوابگوی طرح‌های نیمه تمام این استان نیست.

توسعه فرودگاه اصفهان در انتظار زمین
اگر قرار است اصفهان به عنوان محور توسعه گردشگری کشور مطرح شود؛ توسعه فرودگاه اصفهان یکی از طرح‌هایی است که باید در اولویت اقدامات قرار گیرد. امجدی، مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان، در این باره گفته است که شرکت وینسی طرح‌های مقدماتی خود را جهت توسعه فرودگاه اصفهان آماده و ارائه کرده اما موضوع اصلی، تحویل زمین برای کار کردن در آن بوده است که هنوز مهیا نشده؛ البته تحویل زمین برای توسعه فرودگاه از دست ما خارج است.
البته قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، از افزوده شدن ۴۰۰ هکتار زمین به بخش تجاری فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اعلام کرده که ۱۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌‌گذاری برای توسعه فرودگاه اصفهان اختصاص یافته است؛ همچنین زیرساخت اصلی ترمینال بین‌المللی این فرودگاه در حال مطالعه بوده و توسعه رمپ هواپیما نیز در آینده انجام خواهد شد تا امکانات هاب گردشگری فرودگاه اصفهان فراهم شود. پیشتر نیز مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ورود مقام معظم رهبری به موضوع توسعه فرودگاه اصفهان و حل مشکل اراضی خبر داد و ابراز امیدواری کرد این موضوع با تدبیر ایشان حل و فصل گردد.

کارگوترمینال همچنان در بلاتکلیفی
راه‌اندازی کارگوترمینال به عنوان یکی از خواسته‌های صادرکنندگان کشاورزی استان، و از جمله طرح‌های مهم در راستای توسعه صادرات اصفهان است که متأسفانه طی هفت سال گذشته در بلاتکلیفی به سر ‌برده است. با وجودی که نخستین پایانه صادرات بار هوایی در سال 90 در کنار باند پروازی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان راه‌اندازی شد، اما در عمل این پایانه به دلیل مشکلات و عدم تکمیل نیازهای آن در فرودگاه اصفهان خاک می‌خورد و به گفته معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان، بهره برداری از کارگوترمینال به اعتبار ۵۰۰ میلیونی نیاز دارد. در کارگو اصفهان، زیرساخت‌های خوبی تدارک دیده شده که متأسفانه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ به نظر می‌رسد استان اصفهان طی چهار سال گذشته فقدان یک فصل الخطاب برای صدور فرمان اجرا به همه دستگاه‌ها را با تمام وجود لمس کرده است.
گفته می‌شود در حال حاضر برخی صادرکنندگان، محصولات صادراتی خود را از طریق کارگوترمینال‌های سایر استان‌ها صادر می‌کنند. به اعتقاد محمد مجیری نبود همدلی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف دولتی در چهار سال گذشته، یکی از مهم‌ترین دلایل کاستی‌های موجود در اصفهان بوده است؛ البته نباید تقصیر را به گردن دولت‌ها انداخت و باید بپذیریم بخش خصوصی نیز در این زمینه کاستی‌هایی زیادی از خود نشان داده است.

بندر خشک در انتظار موافقت‌نامه اصولی
بی تردید بندرخشک مهم‌ترین پروژه در مسیر توسعه اقتصادی اصفهان بوده که سال‌هاست عقیم مانده است. در حال حاضر متولی آن شرکت "بندر خشک کاروان اصفهان" است که با گرفتن مشاور و جانمایی طرح، مجوز اولیه آن را از وزارت راه و شهرسازی گرفته است.
اما استاندار اصفهان از روند اجرای این طرح گلایه مند است و اعتقاد دارد که طولانی شدن این طرح باید آسیب شناسی شود. به اعتقاد مهرعلیزاده یکی از وظایف اصلی کارگروه اشتغال به‌کارگیری توان بخش خصوصی است و اینک هنوز بعد از گذشت ۱۰ سال از طرح منطقه ویژه اقتصادی و ایجاد بندرخشک در شرق اصفهان، این پروژه به نتیجه نرسیده است.
از سوی دیگر مدیرعامل بندرخشک اصفهان با اعلام اینکه زمین بندرخشک اصفهان در حال واگذاری است، گفت: با توان بالای استاندار جدید امیدواریم تا پایان امسال موافقت‌نامه اصولی بندرخشک اصفهان برای اجرا، صادر شود.
به گفته حبیب‌الله بهرامی برای موافقت اصولی بندرخشک، وزیر راه و شهرسازی اختیار کامل را به معاون زیرساخت خود داده و در این راستا وی این طرح را بررسی کرده است. همچنین در زمان استاندار سابق اصفهان، وزیر راه و شهرسازی موافقت اصولی برای اجرای طرح بندر خشک را صادر کرد و وعده حل مشکلات طرح را داد. از سوی دیگر مهرعلیزاده بر اجرای این طرح تأکید دارد و به معاون برنامه‌ریزی خود دستور داده تا اجرای طرح بندرخشک اصفهان را با جدیت در استان دنبال کند.

قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران نیازمند سرعت
به گفته بسیاری از فعالان بخش خصوصی قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران یکی از اولویت‌های مهم استان است که باید هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. استاندار اصفهان نیز در بررسی طرح‌های دارای اولویت‌های استان، بر تکمیل هر چه سریع‌تر قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران تأکید دارد. می گویند پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران آغاز شده و برخی از ایستگاه‌های آن نیز در حال اجراست.
همچنین مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور چندی پیش با حضور در اصفهان با بیان اینکه بانک صنعت و معدن حدود دو سال و نیم گذشته برای نخستین بار تأمین مالی و فاینانس قطار سریع السیر اصفهان- تهران را با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار انجام داد و ال سی آن را باز کرد، گفت که این خط قطار با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد و امیدواریم تا دو سال و نیم آینده این طرح به بهره برداری برسد.

آب اما اولویت نخست
استاندار اصفهان طی سه ماه و نیم گذشته در جلسات مختلف احیای زاینده رود و اجرای طرح‌های انتقال آب را از اولویت‌های مهم اصفهان برشمرده و در نخستین گام، اقدام به تشکیل ستاد احیای زاینده رود کرد و گفت که به دلیل اشراف کامل «محمدعلی طرفه» به مسائل آب استان، وی را به عنوان مسئول هماهنگی این ستاد معرفی کرد. به گفته مهرعلیزاده هدف از ایجاد این ستاد نبود مرکز مشخص و منسجم برای پیگیری مصوبات شورای عالی آب و دیگر مصوبات در این زمینه است و امیدواریم با طراحی‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم مسائل را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷ اولویت اساسی استان طرح‌های انتقال آب است، گفت که با تلاش‌های صورت گرفته در خصوص بودجه طرح‌های آبی استان نه تنها با کاهش مواجه نشدیم بلکه میزان بودجه این طرح‌ها نیز افزایش یافته است.
به اعتقاد استاندار اصفهان، مدیریت آب حوضه زاینده رود دچار اختلالات قانونی در سطح کلان گردیده که موجب عدم سازماندهی برداشت‌ها در این حوضه شده است. در حال حاضر استان شرایط مناسبی در این خصوص ندارد و علیرغم تلاش‌های دکتر زرگرپور که از متخصصان آب کشور به‌شمار می روند، مسئله آب به یک مشکل بحرانی در منطقه تبدیل شده است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد استاندار اصفهان راهی سخت و دراز پیش پای خود دارد تا بتواند پروژه‌های مهم و اساسی اصفهان را به سرانجام برساند و در این مسیر باید با حذف بروکراسی اداری فضای لازم را برای جذب سرمایه‌گذاران تا اتمام این طرح‌ها فراهم کند. همان‌طور که مهرعلیزاده می‌گوید می توانیم با اتکا به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان و همچنین با تغییر رویکرد در جهت رفع مشکلات و معضلات استان گام برداریم.