کاهش چشمگیر کافی‌نت‌ها
١٥-١٠‌سال از  دوران طلایی کافی‌نت‌ها می‌گذرد، دورانی که به نظر می‌رسد به پایانش نزدیک می‌شود.  
درست هم‌عصر موبایل‌های دکمه‌ای که مهمترین فناوری انتقال اطلاعات‌شان بلوتوث بود، کافی‌نت‌ها برای خودشان بروبیایی داشتند. اینترنت در کوچه و خیابان و هر وقت و زمان در دسترس‌تان نبود و برای همین بسیاری از افراد  به ناچار برای هر کاری از چت و گپ و گفت‌وگو گرفته تا کارهای تحقیقاتی و اداری‌شان  به کافی‌نت‌ها  می‌رفتند.
حالا اما به نظر می‌رسد کافی‌نت‌ها هم به سرنوشت گیم‌نت‌ها دچار شده‌اند، چرا که حالا تنها  ٩٠ گیم‌نت  و ٦٠٠کافی‌نت بیشتر در تهران باقی نمانده است.
مهدی میر مهدی، رئیس اتحادیه فناوران  رایانه  علت این موضوع را  دسترسی راحت به اینترنت می‌داند و در این زمینه توضیح می‌دهد: «نزدیک به ٦٠٠واحد صنفی فعال «کافی نت» اعم از کافی‌نت‌های سنتی و آنلاین وجود دارد.  البته در گذشته  تعداد آنها  بیشتر بود  و حالا به خاطر دسترسی راحت مردم به اینترنت  مشتریان‌شان کاهش چشمگیری داشته.»


«ادغام» تنها راه نجات‌مان بود
زمان ثبت نام کنکور، ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی
 ثبت نام دانشگاه و ... وقت‌هایی است که بازار کافی‌نت‌ها داغ است. متصدیان  کافی‌نت‌های تهران می‌گویند بهترین کسب و کار را کافی‌نت‌هایی دارند که نزدیک دانشگاه‌ها و به‌ویژه در منطقه انقلاب واقع شده‌اند.
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه  از رو به زوال رفتن این شغل می‌گوید  و به «شهروند» توضیح می‌دهد: «کافی‌نت‌ها به زوال‌شان نزدیک می‌شوند و از نظر ارایه سرویس اینترنت تنها زمان‌هایی مشتری دارند که اوج ثبت نام کنکور یا ثبت نام پیش فروش خودرو یا خردادماه و زمان ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی و ... است. زیرا مشتریان برای مواجه نشدن با اختلال سایت و
 ثبت نام در کوتاه‌ترین زمان به اینترنت پرسرعت کافی‌نت‌ها نیاز دارند. در غیراین صورت بازارشان سوت و کور است.»
اما صاحبان کافی‌نت‌ها می‌گویند که کسب و کارشان را نجات داده‌اند و «شکر خدا روزگار بد نیست!»
حالا بسیاری از کافی‌نت‌های منطقه انقلاب می‌گویند که با اصنافی که شغلی نزدیک به شغل آنها دارند ادغام شده‌اند.هادی در یکی از فرعی‌های خیابان انقلاب و روبه‌روی دانشگاه تهران کافی‌نت دارد. او به «شهروند» توضیح می‌دهد که درحال حاضر اجاره مغازه‌ای متوسط در خیابان انقلاب مبلغ رهنی حدود ١٠٠ تا ٢٠٠‌میلیون تومان دارد و باید ماهانه بین ٥ تا ٨‌میلیون تومان اجاره پرداخت.
او ادامه می‌دهد: «اگر بخواهم تنها سرویس اینترنت به مشتریانم بدهم و اجاره مغازه‌ام را بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جاری و هیچ‌گونه سودی تأمین کنم، باید حدود ٥٠٠ ساعت اینترنت پرسرعت بدهم. این یعنی مغازه باید ٢٠ روز تمام و تمام ساعات شبانه‌روز به مشتریان خدمات بدهد. آیا می‌شود؟!»
او به «شهروند» می‌گوید بسیاری از کافی‌نت‌های منطقه تصمیم گرفته‌اند برای ادامه حیات با همکاران‌شان شریک شوند.  این فعال بازار اینترنت توضیح می‌دهد: «با همکارم که مغازه کپی و چاپ پایان‌نامه داشت فکر کردیم به جای پرداخت دو اجاره بها، مغازه و تجهیزات‌مان را یکی کنیم و سود و اجاره را شریک شویم.»
حالا اگر در خیابان انقلاب قدم بزنید، به راحتی متوجه ادغام بسیاری از مغازه‌های مشابه می‌شوید. حالا نه‌تنها مغازه‌های کپی و چاپ پایان‌نامه با کافی‌نت‌ها ادغام شده‌اند، بلکه دارالترجمه‌های سابق هم به آنها پیوسته‌اند.
روزگار نه چندان دوری بسیاری  برای ترجمه یک صفحه  در به در به دنبال مترجم می‌گشتند، تا چند ‌سال پیش  مترجم‌ها تنها در  دارالترجمه‌ها فعالیت می‌کردند؛ اما حالا راه سهل‌تری برای مردم  فراهم شده شاید هم شرایط بد اقتصادی پای مترجم‌‌های غیررسمی را  به کافی‌نت‌ها باز کرده تا در قبال فعالیتی که  دارند، مبلغی پرداخت کنند. شاید برای همین است که دیگر از تابلو‌های کهنه و خاک‌خورده‌ای که بر روی آن نوشته شده دارالترجمه خبری نیست. اگر هم باشد تعداد اندکی در خیابان انقلاب است  که روز به روز کمتر و کمتر می‌شود و حالا کافی‌نت‌ها یک اطلاعیه بزرگ روی شیشه‌شان چسبانده‌اند که نوشته کار ترجمه و تایپ هم انجام می‌دهند.


قیمت در کافی‌نت‌ها چند؟
خدمات مختلف کافی‌نت‌ها حالا قیمت‌های متفاوتی دارد که از هر برگ کپی ٢٠٠ تومانی گرفته شده و تا درآمد چند‌میلیون تومانی تایپ و جمع‌آوری پایان‌نامه را شامل می‌شود.
هزینه هر برگ پرینت ٤٠٠ تومان است و هر برگ کپی ٢٠٠ تومان قیمت دارد. هزینه آماده‌سازی یک جزوه ١٠٠ صفحه‌ای به صورت چاپ و فنری‌کردن و جلدزدن ٤٠ تا ٥٠ هزارتومان تمام می‌شود و هزینه آماده‌سازی یک جزوه پایان‌نامه به صورت پرینت رنگی همراه با تایپ و اینفوگرافی تا ٣٥٠‌هزار تومان هم تمام می‌شود.  
اگر بخواهید تصاویری را اسکن کنید و یا ترجمه مقالات را هم به کافی‌نت‌ها بسپارید، هزینه‌تان به یکی-دو‌ میلیون تومان هم می‌رسد.
این قیمت‌ها را کافی‌نتی‌های سطح شهر می‌گویند و البته بالا و پایین دارد و قیمت ثابتی وجود ندارد. همه هم  می‌گویند: «قیمت‌های اتحادیه است!» این موضوع در حالی اتفاق افتاده که تا کنون اتحادیه برای آنان نرخ‌گذاری انجام نداده است. مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «تا کنون برای کافی‌نت‌ها قیمت‌گذاری نشده است و افراد هر طور که بخواهند قیمت را اعلام می‌کنند؛ اما در حال حاضر  این نرخ‌ها باید افزایش پیدا کند؛  چرا که قیمت کاغذ، پرینتر و دستگاه‌های کامپیوتر گران شده است . به همین جهت تصمیم بر آن شد تا تعرفه‌ای برای خدمات کامپیوتری در نظر گرفته شود که  از خردادماه  این تعرفه‌ها اعلام می‌شود.»


کافی‌نت‌های آنلاین پدیده تازه بازار
پدیده جالب این روزهای بازار کافی‌نت‌ها، کافی‌نت‌های آنلاین هستند. برخی کافی‌نت‌ها حالا برای بقای‌شان راه جدیدی را انتخاب کرده‌اند و با استفاده از تکنولوژی کافی‌نت‌های آنلاین را راه‌اندازی کرده‌اند و خدمات مضاعفی  را ارایه می‌دهند.
علاوه بر خدمات روتین مانند خدمات ثبت نام، ترجمه و تایپ پایان‌نامه، کافی‌نت‌های آنلاین خدمات دیگری هم ارایه می‌دهند؛  به‌ عنوان مثال تولید محتوا برای سایت‌ها و کانال‌های تبلیغاتی، آپدیت‌کردن سایت‌ها و....
یک کافی‌نت آنلاین در شهر رشت به «شهروند» می‌گوید که از سراسر ایران سفارش محتوا دارد؛ زیرا در حال حاضر مشاغل بیشتر از گذشته به تبلیغات آنلاین و ثبت کانال‌ها و صفحه‌های برندشان روی آورده‌اند و نیاز به آپدیت روزانه دارند.
قیمت تولید محتوا و آپدیت صفحه متفاوت است و بنا به وقتی که افراد می‌گذارند، نرخ‌های متفاوتی دریافت می‌شود؛ به‌ عنوان مثال برای آپدیت یک صفحه اینستاگرامی با ٣ پست در روز، روزانه ١٠‌هزار تومان دریافت می‌شود.
این کافی‌نت برای تولید محتوا بازه گسترده‌ای از خدمات را قایل شده است از تولید محتوا برای سایت به همراه سئو، متون مناسب نشریات، تولید محتوای متنی و محتوای آماری گرفته تا محتوای ویدیویی، اینفوگرافی و محتوای صوتی، پشتیبانی کامپیوتر از راه دور؛ نرم‌افزار پشتیبانی کامپیوتر از راه دور را انجام می‌دهد.
 ثبت مکان در گوگل‌مپ یکی دیگر از خدماتی است که آنها انجام می‌دهند. برای افزایش مشتری در کاسبی خودتان بهترین راه نمایش محل کار در نقشه گوگل است تا با یک جست‌وجو سریعا به آدرس و نوع کار شما دسترسی پیدا کند؛ قیمت چندان زیادی هم ندارد و تنها با ١٠-١٥‌هزار تومان می‌توانید مکان مورد نظر خود را در گوگل مپ به ثبت برسانید.
 چنین اقداماتی مزید بر علت شده تا کافی‌نت‌های آنلاین جایگاهی در  میان مردم پیدا کرده و مورد استقبال قرار بگیرند. این در حالی است که میرمهدی می‌گوید کافی‌نت‌های فیزیکی قابل اعتمادترند و از کارآیی بهتری برخوردارند چرا که شما به صورت حضوری می‌توانید از کیفیت  خدمات مورد نیازتان مطمئن شوید. البته یکی از افرادی که کافی‌نت آنلاینی را راه‌اندازی کرده می‌گوید چنین اقدامی برای رفاه مردم است تا دیگر نیازی به  رفت و آمد نباشد؛ وگرنه درآمدی معمولی داریم و همچون  کافی‌نت‌های فیزیکی از خدماتی چون پرینت و کپی بهره  نمی‌بریم.