اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه برجام ترمزی برای جلوگیری از سقوط به سیاه چال مشکلات اقتصادی بود، گفت: متاسفانه بخش های رانتی غیرمولد باعث فشار مالیاتی بر روی بخش مولد شده اند.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مرتضه بیشه ای در همایش بررسی قانون مبارزه با پولشویی و پیوستن ایران به معاهده FATF، با اشاره به گرفتاری های اقتصادی کشور به خصوص در بخش مولد و تولید و همچنین تهدیدهای پیش روی آینده ایران، اظهار داشت: ورود 8 میلیون فارغ التحصیل جویای کار تا سال 1400 به مشکلات دامن می زند از سوی دیگر نرخ سرمایه گذاری منفی 2.8 درصد، بحران آب، حجم انبوه طرح های نیمه تمام از جمله مسکن مهر که حتی سه دولت آینده نیز نمی توانند آن را حل کنند و انبوه مشکلات مالی از جمله بحران های پیش روی اقتصاد کشور است.
وی با بیان اینکه در دهه 80 با افزایش بی سابقه نرخ نفت مواجه شدیم، افزود: در آن زمان بودجه دولت 11 برابر، نقدینگی 10 برابر و تورم بین 40 تا 45 درصد افزایش یافت از سوی دیگر نرخ کالا و خدمات 4.5 برابر شد اما رشد اقتصادی به منفی 6 درصد رسید.
رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه در این فضا دولت تدبیر و امید کشور را تحویل گرفت، تصریح کرد: به طور قطع برجام ترمزی برای جلوگیری از سقوط به سیاه چال مشکلات اقتصادی بود.
به گفته وی، با این وجود دولت باید در راستای کاهش کسری بودجه و جبران آن، اقدامات لازم را انجام دهد.
بیشه ای در ادامه با تاکید بر اینکه تورم سیستم دولتی و بروکراسی اداری بزرگترین مشکل بخش تولید است، گفت: متاسفانه بخش های رانتی غیرمولد باعث فشار مالیاتی بر روی بخش مولد شده اند در این شرایط نیمی از کارخانجات کوچک و متوسط استان اصفهان تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.
به گفته وی، 4.4 درصد رشد اقتصادی در دولت کنونی مربوط به نفت و پتروشیمی است اما در صنایع کوچک شاهد رشدی نبودیم.
رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه تا مسائل سیاسی کشور حل نشود مسائل اقتصادی ما نیز برطرف نخواهد شد، بیان داشت: اقتصاد ما نیاز به رقابتی کردن بازار تولید در عرصه های جهانی دارد.
وی همچنین بر ضرورت ضدانحصاری تولید تاکید کرد و افزود: ما نیاز به تعامل و ارتباط با سیستم های بانکی دنیا داریم اما هنوز مشکلات بر سر جای خود باقیست در حالیکه باید با بخش های مالی دنیا در تعامل باشیم.
به اعتقاد بیشه، برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، فقر و ... نیاز به تعامل بیشتر با کشورهای پیشرفته داریم و یکی از موضوعات مبارزه با پولشویی است که اطلاع رسانی در این خصوص بسیار مهم است.