درحالی که طی دهه‌های گذشته همواره دولت برای اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی خود با کمبود منابع مالی مواجه بوده است، تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که ارزش اموال غیرمنقول دولت آنقدر بالاست که به گفته وزیراقتصاد تعداد صفرهای این عدد آنقدر زیاد است که قابل تصور نبوده است. طبق برآوردهای اولیه حدود یک میلیون ملک دولتی در کشور وجود دارد که بخش زیادی از آن بلااستفاده مانده است. کرباسیان وزیراقتصاد این بخش از دارایی‌های دولت را به کوه یخی تشبیه می‌کند که تنها قله آن دیده می‌شده است، درحالی که 10 برابر آن زیرآب بوده است. همانگونه که برای نخستین باراحصای بدهی‌های دولت در دولت یازدهم آغاز شد چه آنکه پیش از آن کسی نمی‌دانست رقم دقیق بدهی‌های قوه مجریه چقدر بوده است، شناسایی اموال و دارایی‌های دولت نیز به‌عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شده است. درهمین راستا وزارت اقتصاد با راه‌اندازی سایتی از دستگاه‌های دولتی خواسته است تا لیست اموال خود را ثبت کنند که تاکنون تنها 350 هزار مورد به ثبت رسیده است.
لایحه جامع مدیریت دارایی دولت تدوین می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: لایحه جامع مدیریت دارایی‌های دولت در خزانه‌داری کل کشور در دست تدوین است تا برای طی مراحل قانونی به هیأت وزیران ارسال شود.به گزارش ایرنا، مسعود کرباسیان روز یکشنبه در همایش مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت با بیان اینکه دولت به نمایندگی از مردم امانتدار این اموال است و باید برای رشد اقتصادی جامعه آنها را به کار بگیرد، اظهار داشت: باید با مدیریت این دارایی‌ها، بدهی‌ها را مدیریت کرد نه اینکه این حجم بالای بدهی‌ها را داشته باشیم.
وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه افزایش یک درصدی در بازدهی دارایی‌های عمومی، یک درصد رشد ناخالص داخلی را به همراه دارد، اظهار داشت: حتی قانون اساسی نیز به ارتقای نظام اداری اشاره دارد. کرباسیان با بیان اینکه مدیریت دارایی‌های دولت در گذشته مغفول مانده بود، گفت: آنقدر اقتصاد کشور نفت زده بود که توجهی به این اموال و دارایی‌ها نمی‌شد و به مثابه کوه یخی بود که تنها قله آن بیرون مانده بود و بقیه دیده نمی‌شد.
وی اظهار داشت: در گام نخست باید مالکیت دولت براین اموال مشخص شود و باید اسناد اموال به نام دولت زده شود و دستگاه‌ها به نیابت از دولت آنها را در اختیار داشته باشند. کرباسیان با بیان اینکه مدیریت این دارایی‌ها از دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت امور اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازهم مدیریت دارایی‌های دولت است که با جدیت پیگیری می‌شود.
وی گفت: تاکنون 3400 دستگاه بیش از 350 هزار رکورد اطلاعاتی از دارایی‌های دولت ثبت کرده اند. وی درباره ارزشگذاری این اموال نیز گفت: تعداد صفرهای این دارایی‌ها به قدری زیاد است نمی توانیم بگوییم و باید گفت ما نمی‌دانستیم اینقدر پولدار هستیم. وی اظهار داشت: امروز اموال بسیاری از دستگاه‌ها بلا استفاده مانده‌اند که می‌توانند پشتوانه انتشار صکوک برای اجرای طرح‌های عمرانی باشند که این رویه کارآیی دارایی‌های دولت را افزایش می‌دهد. وی با بیان اینکه اراضی بسیاری در سراسر کشور در تملک دولت است، گفت: اگر این اراضی شناسایی و برای کاربردهای دیگری در راستای سیاست‌های دولت نظیر ساخت خانه به کار گرفته شود، می‌تواند کمک بزرگی به دولت و مردم کند. او گفت: تاکنون توجه زیادی به این موضوع نمی‌شده، چرا که منابع نفتی در دارایی‌های دولت سایه انداخته بود. به این ترتیب کشور مانند «بچه پولدار» رفتار می‌کرد که اموال دولت برایش به صورت پول خرد معنا داشت در صورتی که چنین نیست و اموال دولت ارزنده است که باید شناسایی شود.
برای نرخ دلار منتظر بودجه ایم تا ببینیم نرخ دلار چه می شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید این سخنان که این روزها مطرح می‌شود مبنی بر اینکه برنامه دولت این است که دلار را در بالای ۴۰۰۰ تومان ثابت نگه دارد صحت ندارد. به گزارش ایسنا، کرباسیان درحاشیه نخستین همایش مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت در پاسخ به این سؤال که دولت چه برنامه‌ای برای نرخ دلار دارد، گفت: منتظر بودجه‌ایم تا ببینیم نرخ دلار چگونه تعیین می‌شود.
او همچنین به این پرسش که چندی پیش محمدباقر نوبخت به موضوع تثبیت دلار در بالای ۴۰۰۰ تومان اشاره کرده بود، گفت: محمدباقر نوبخت چنین چیزی نگفته و این برداشت رسانه‌ها از سخنان او بوده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که کاهش نرخ سود تسهیلات با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌عنوان یک برنامه در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.
امتناع مدیران دولتی از واگذاری فضاهای بلااستفاده
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشورنیز دراین همایش با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی فضاهای بلا استفاده در اختیار دارند گفت با وجود این مدیران با این فکر که به مدیریتشان تعرض نشود از واگذاری این فضاها امتناع می‌کنند.
جمشید انصاری، اظهار داشت: بحث مدیریت اموال غیرمنقول دولت موضوع مهمی است که در ستاد اقتصاد مقاومتی به‌عنوان پروژه برای وزارت امور اقتصادی و دارایی در نظر گرفته شده که هر دستگاهی سهمی در اجرای آن دارد. وی ادامه داد: آنچه با عنوان ساماندهی ساختمان‌های دولتی تعیین شده، تاکنون از سوی دستگاه‌های دولتی مورد توجه قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد در کاستی‌ها و اضافه داشت این دستگاه‌ها مشکل وجود دارد زیرا برخی از دستگاه‌ها فضاهای بلااستفاده در اختیار دارند و ساز و کاری برای استفاده از این فضاهای مازاد وجود ندارد.
می توان به پشتوانه اموال دولتی اوراق صکوک منتشر کرد
معاون حقوقی رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اموال و املاک دولتی باید مولدسازی شوند، گفت: می‌توان به پشتوانه این اموال، اوراقی چون صکوک (گواهی سرمایه گذاری)منتشر کرد.
لعیا جنیدی در همایش ملی «مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت» اظهار داشت: باید بتوانیم ایستایی را در مجموع اموال و دارایی دولت به حداقل برسانیم و از این دارایی‌ها برای رشد و حرکت کشور استفاده کنیم. وی با بیان اینکه زمین، مسکن، اوراق بهادار و... همه در مفهوم دارایی می‌گنجد، گفت: حتی مفهوم منفی دارایی یعنی دیون و بدهی‌ها نیز در این بررسی لحاظ می‌شود.
یک میلیون ملک دولتی داریم
در ادامه این همایش خزانه دار کل کشور از آغاز شناسایی اموال دولتی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیون ملک دولتی داشته باشیم.
سید رحمت‌الله اکرمی اظهارکرد: تاکنون بیش از سه میلیون و پانصد هزار ملک دولتی با ارزش نهایی 56.8 هزار میلیارد ریال شناسایی و در سامانه اموال دستگاه‌های اجرایی ثبت شده است.خزانه دار کل کشور افزود: البته پیش‌بینی می‌شود یک میلیون ملک متعلق به دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم. بر اساس بررسی‌های انجام شده ارزش این اموال چندین هزار هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم هر چند که به دست آمده اما آنقدر بزرگ است که آن را از پشت تریبون اعلام نمی‌کنم.
معاون نظارت مالی و و خزانه‌داری کل کشور گفت: درحال حاضر نیازمند مدیریت نوین اموال و دارایی‌های دولتی هستیم؛ تاکنون ۲۵ درصد پروژه پیشروی داشته است و این پروژه بدون همکاری همه دستگاه‌های ذینفع امکان به سرانجام رسیدن نخواهد داشت.

نیم نگاه
آنقدر اقتصاد کشور نفت زده بود که توجهی به این اموال و دارایی‌ها نمی‌شد و به مثابه کوه یخی بود که تنها قله آن بیرون مانده بود و بقیه دیده نمی‌شد
تاکنون 3400 دستگاه بیش از 350 هزار رکورد اطلاعاتی از دارایی‌های دولت ثبت کرده اند
کشور مانند «بچه پولدار» رفتار می‌کرد که اموال دولت برایش به صورت پول خرد معنا داشت در صورتی که چنین نیست و اموال دولت ارزنده است که باید شناسایی شود