علي ديواندري، رييس پژوهشكده پولي و بانكي مي‌گويد كه وقتي مي‌خواهيد عملكرد بانك مركزي را درباره ساماندهي سپرده‌گذاران موسسات غيرمجاز معرفي كنيد بايد به خاطر داشته باشيد كه بانك مركزي عامل به وجود آمدن اين مشكلات نيست بلكه به كمك آمده است تا از سپرده‌هاي مردم و سپرده‌هاي خود صيانت كند و التهابات را كاهش دهد. وي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: يكي از شاخص‌هاي مهم و اصلي مربوط به بانك مركزي ايران، نرخ تورم است كه براي ميانگين مهرماه به 8/9 درصد رسيد و نرخ تورم نقطه به نقطه در اين ماه نيز معادل 4/8 درصد بوده است. نرخ تورم در حالي محقق شده است كه از سال گذشته نگراني‌هايي وجود داشت مبني بر اينكه تورم اقتصاد ايران بالا رود ولي آنچه عملا اتفاق افتاد اين بود كه اكنون تورم در ناحيه قابل قبولي قرار دارد.
رييس پژوهشكده پولي و بانكي اظهار كرد: اقدامات اخيري كه دولت انجام داده است، به ويژه در زمينه كاهش نرخ سود بانك‌ها در همين جهت بوده است. از سوي ديگر تصميماتي شوراي پول و اعتبار گرفت كه بانك مركزي هم به دقت آن را اجرا مي‌كند، در راستاي كاهش هزينه‌هاي بانك‌ها بوده است و كمك كرده فضاي مناسب‌تري بر كسب و كار كشور حاصل شود. به اين ترتيب هزينه‌هاي توليد پايين آمده و هزينه تمام شده قيمت‌ها نيز كاهش يافته است. به اين ترتيب بانك‌ها وضعيت بهتري پيدا كرده‌اند. در هر صورت بانك‌ها به اصلاحات ساختاري نياز دارند كه خدمات بهتري به بخش‌هاي مختلف اقتصاد كشور ارايه دهند و بايد در ديدگاه كلان سياستي كه براي آرامش و امنيت سپرده‌ها برنامه‌ريزي شده است، امور مربوط به آن پيگيري شود.
ديواندري در مورد موانع كاهش نرخ تسهيلات بانكي نيز توضيح داد: طبعا نرخ تسهيلات بانكي تابعي از قيمت تمام‌شده پول است تا به تدريج به قيمت تمام شده پول كاهش پيدا مي‌كند، نرخ تسهيلات هم به تبع آن كاهش پيدا خواهد كرد. ولي اين موضوع در حالت تدريجي و منطقي صورت خواهد گرفت. رييس پژوهشكده پولي و بانكي اضافه كرد: نكته مهم كاهش نيافتن نرخ تسهيلات بانكي بالا بودن قيمت تمام شده پول است. وقتي كه اعلام مي‌شود سود سپرده پايين آمده لزوما قيمت تمام شده در بانك‌ها را تضمين نمي‌كند و اين پروسه كه قيمت تمام شده كاهش يابد، زمان‌بر است. اين موضوع به ويژه درباره سپرده‌هاي با سررسيد يك سال با نرخ‌هاي بالاتر قابل توجه است كه رسوب هزينه‌هاي آنها در ترازنامه بانك‌ها باقي مي‌ماند. در نتيجه مهم‌ترين عوامل مهم جهت كاهش نرخ تسهيلات را بايد در عوامل اقتصادي جست‌وجو كرد. بانك‌ها نمي‌توانند سپرده‌هاي مردم را با نرخ‌هاي بالا با سررسيد يك ساله گرفته و با نرخ‌هاي پايين‌تر تسهيلات دهد. اين عامل منطقي است. وي همچنين درباره نحوه ساماندهي موسسات غيرمجاز گفت: فكر مي‌كنم تسهيلات خوبي در هفته‌هاي اخير گرفته شده‌اند. در هفته‌اي كه گذشت نمايندگان سه قوه تصميم گرفتند تا براي موسسه فرشتگان تا ۲۰۰ ميليون تومان پرداخت صورت بگيرد و در اين زمينه تصميمات خوبي در راه است تا جايي كه من در جريانم بانك مركزي تصميمات مهم و موثري گرفته است كه اعلام خواهد شد. فراموش نكنيد كه بانك مركزي عامل ايجاد اين مشكلات نيست بلكه به كمك حل مشكلات موجود آمده است تا از سپرده‌هاي مردم به ويژه سپرده‌هاي خود صيانت شود و هدف بانك مركزي اين است كه التهابات موجود كاهش يابد.

اعتماد