سرانجام ۲۳تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک توافق کردند تولید روزانه نفت ۹.۷میلیون بشکه‌ البته به مدت دو ماه کاهش یابد. با این حال ایران از این کاهش تولید معاف است.

اولین قیمت نفت پس از نهایی شدن توافق اوپک‌پلاس هم سیگنال امیدبخشی برای اقتصاد ایران به همراه داشت.

هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز با ۴٫۴ درصد رشد به ۳۲٫۸۸ دلار رسید. همچنین نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا با رشد پنج دصد با قیمت ۲۳٫۹۱ دلار معامله شد.

بدین ترتیب هرچند قیمت فروش هر بشکه نفت خام در بودجه سال ۹۹ به میزان ۵۰ دلار لحاظ شده و همچنان احتمال کسری بودجه وجود دارد اما به دلیل کاهش احتمالی این کسری، کمی فشارها برای افزایش پایه پولی و تورم کاسته خواهد شد.

از سوی دیگر در بخش صادرات غیرنفتی ایران نیز، اوراسیا تعرفه واردات ۱۰ قلم کالا از ایران را صفر کرد که فرصت صادراتی خوبی برای ایران فراهم می‌کند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه اتحادیه اوراسیا طی نامه‌ای به سازمان توسعه و تجارت تعرفه ۱۱ قلم کالای ایرانی را صفر کرد، گفت: با این اقدام فرصت خوبی برای صادرات ایران به کشورهای اوراسیا فراهم شد.

نورانی گفت: این کالاها شامل سیب‌زمینی، پیاز، سیر، کلم، هویج، فلفل، آب‌میوه‌ها، گندم، غلات سیاه، برنج دانه بلند و غذای آماده کودکان است.

بدین ترتیب همزمان با توافق نفتی و افزایش قیمت نفت، یک گشایش هم برای بخش صادرات غیرنفتی ایران اعلام شده است. آیا این دو سیگنال می‌تواند بر قیمت دلار اثر بگذارد؟

آخرین وضعیت بازار ارز در ایران نشان می‌دهد که در روز یکشنبه ۲۴ فروردین ماه سال ۹۹ روند قیمت در این بازار فعلا صعودی بوده است. طبق روایت دنیای اقتصاد، دلار توانست وارد محدوده ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومانی شود.

منبع: تجارت نیوز