احسان کاظمی در جهان صنعت نوشت: داده‌های «کوین‌مارکت‌کپ» نشان می‌دهد رشد بیت‌کوین همچنان ادامه دارد. بیت‌کوین که از لحاظ حجم معامله و ارزش بازار بزرگ‌ترین رمزارز دنیا محسوب می‌شود، با افزایش ۱۰ درصدی قیمت در یک هفته اخیر مواجه شده است. قیمت بیت‌کوین در ۲۴ ساعت اخیر ۶۲/۲ درصد رشد کرد و به حدودا ۳۱ هزار دلار رسید. در زمان نگارش این گزارش بازار کمی آرام گرفته و قیمت بیت‌کوین به ۳۰ هزار دلار رسیده است. ارزش بازار بیت‌کوین هم‌‌اکنون نزدیک ‌به ۶۰۰ میلیارد دلار است. همچنین همزمان با افزایش قیمت بیت‌کوین، بازار کریپتو رشد مطلوبی را تجربه کرد. اتریوم، دیگر رمزارز محبوب، با قیمت ۱۰۷/۲ دلار معامله می‌شود. ارزش این رمزارز در هفته اخیر بیش ‌از ۱۳ درصد رشد کرده است. نمودار قیمت رمزارزها در هفته اخیر غالبا روند صعودی داشته است. قیمت دوج‌کوین و BNB و کاردانو نیز با رشد مواجه شده است.
«اتریوم» پس از ۸ ماه به سطح ۲۰۰۰ دلار رسید
از سوی دیگر ارزش هر واحد اتریوم پس‌ از حدود ۸ ماه بار دیگر سطح مهم ۲۰۰۰ دلار را لمس کرد. ارتقای شبکه اتریوم یکی از دلایل افزایش قیمت اتریوم بوده و پس از تکمیل ارتقای بلاک‌چین اتریوم با نام شاپلا، اتریوم حدود یک درصد بالاتر معامله شد. «بایننس»، صرافی کریپتو تایید کرد که ارتقا کامل شده است. این صرافی خاطرنشان کرد که این شبکه اکنون شروع به پشتیبانی از برداشت‌های سهام اتر خواهد کرد. طی هفته‌های اخیر بارها شاهد انتشار گزارش‌هایی در مورد احتمال شروع بازار گاوی بوده‌ایم و به‌ نظر می‌رسد میل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به خرید رمزارزها افزایش یافته است. اکنون ارزش کل این بازار به ۲۵/۱ تریلیون دلار رسیده و تسلط «بیت‌کوین» و «اتریوم» به‌ترتیب ۴۷ درصد و ۲/۱۹ درصد است.
«ریپل» روی نوار صعود
همچنین داده‌های بازار نشان می‌دهند که به دنبال صعود قیمت بیت‌کوین به بالای ۳۰ هزار دلار که بالاترین سطح آن از ژوئن سال ۲۰۲۲ است، قیمت ارز دیجیتال ریپل (XRP) هم شاهد جهش ۸/۳ درصدی قیمت خود در ۲۴ ساعت گذشته بوده است. براساس داده‌های وب‌سایت CoinMarketCap، ریپل در محدوده قیمتی ۵۲۴/۰ دلار معامله می‌شود که در مقایسه با یک هفته گذشته، نزدیک به ۵ درصد رشد دارد. احساسات مثبت پیرامون XRP را تنها می‌توان به ارتباط آن با بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار، یعنی بیت‌کوین، نسبت داد. در واقع، احساسات مثبتی که به دلیل رشد قیمت بیت‌کوین در بازار به وجود آمده، باعث افزایش انرژی همه فعالان بازار شده و خرید اکثر آلت‌کوین‌ها را به اوج جدیدی رسانده است.در حال حاضر، ارز دیجیتال «ریپل» به دنبال تشکیل یک حمایت قاطع در سطح قیمتی ۵/۰ دلار است. در این میان، یکی از سطوحی که احتمال صعود به آن وجود دارد و باید آن را به دقت زیر نظر گرفت، مقاومت ۵۸/۰ دلاری است که اوج قیمت ماهانه قبلی این رمزارز محسوب می‌شود. اگرچه خریداران XRP نسبت به آینده این ارز دیجیتال خوش‌بین هستند، اما عدم اطمینان فزاینده پیرامون شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات متحده علیه شرکت «ریپل» و مدیران آن، یک مشکل بزرگ برای سرمایه‌گذارانی است که در حال حاضر تمام تلاش خود را برای این ارز دیجیتال انجام می‌دهند. در نهایت می‌توان گفت، اگرچه هر آلت‌کوینی ممکن است در کوتاه‌‌مدت تحت تاثیر شرایط فعلی بازار قرار بگیرد، اما XRP دارای فاندامنتال‌های اساسی و لازم برای تجربه یک رشد بلندمدت است.
«بیل گیتس»، دوستدار یا دشمن رمزارزها
با این حال با گسترش ارزهای دیجیتال و بلاکچین در سراسر جهان، به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فناوری قرن
بیست و یکم، بسیاری از مردم کنجکاوند که بدانند آیا بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران غول تکنولوژی آمریکایی مایکروسافت، وارد این صنعت شده است یا خیر. علی‌رغم اینکه «گیتس» یکی از مشهورترین سفیران پیشرفت تکنولوژی است، اما همچنان در مورد صنعت کریپتو بسیار بدبین است. بنیانگذار افسانه‌ای مایکروسافت به طور علنی درباره بیت‌کوین و دیگر رمزارزها در طول زمان بحث کرده است، اما او هرگز فاش نکرده که آیا رمزارزی داشته یا خیر. احتمال اینکه «گیتس» در حوزه رمزارزها سرمایه‌گذاری داشته باشد بسیار اندک است؛ زیرا نظرات او در رابطه با رمزارزها در کنفرانس TechCrunch در ژوئن ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که او بی‌طرف است! طبق گزارش CNN در آن زمان، به نقل از «گیتس» گفته شد که رمزارزها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) مبتنی بر نظریه احمق بزرگ‌تر هستند.
در اقتصاد و براساس نظریه احمق بزرگ‌تر (Greater fool theory)، یک شخص می‌تواند با خرید یک کالا، سهام، ارز یا هر چیز دیگری، گران‌تر از ارزش واقعی آن، پول به دست آورد؛ به شرطی که بتواند آنچه خریده است را به قیمتی بالاتر به شخص دیگری بفروشد. پیش از این، در سال ۲۰۲۱، «گیتس» در مصاحبه‌ای با CNBC گفت که نظرش در مورد بیت‌کوین «خنثی» است و اظهار داشت که او مالک بیت‌کوین نیست و از نوسانات آن انتقاد کرد. اگرچه او هدف کریپتو برای دیجیتالی کردن بیشتر پول و کاهش تراکنش‌ها را تصدیق کرد. جالب اینجاست که در اکتبر ۲۰۱۴، گیتس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ تی‌وی در حاشیه کنفرانس صنعت خدمات مالی ۲۰۱۴ Sibos در بوستون، بیت‌کوین را به عنوان «بهتر از پول» ستایش کرد. همه چیز را در نظر بگیریم؛ به نظر نمی‌رسد که بیل گیتس از طرفداران پرسروصدای کریپتو باشد، اما از طرف دیگر امیدی باقی مانده است؛ زیرا به نظر نمی‌رسد دیدگاه‌های او به اندازه نظرات «وارن بافت» باشد. «بافت»، کریپتوکارنسی‌ها را با عنوان «سم موش» مورد انتقاد قرار داده و معاونش، «چارلی مانگر»، از آنها به «ترکیبی بد» از «تقلب و توهم» یاد کرده است.