خرداد برای بازار سرمایه پرحادثه، اما کم رمق بود. طی این ماه رکورد از دست رفتن دو کانال ۳/۲ و ۲/۲ میلیون واحدی (از خرداد ۱۴۰۱ تا ماه جاری) سبب شده شاهد شکل‌گیری مجدد بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار مذکور باشیم، در عین حال رکوردهای ریزشی را هم تجربه کردیم؛ موضوعی که به‌زعم برخی تحلیلگران دستوری بود و سازمان بورس به عمد مانع رشد بورس شد تا از تکرار تجربه سال ۹۹ جلوگیری کند.
در همین زمینه کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایطی که ذی‌نفع بورس تهران سهامداران خرد هستند و ذی‌نفع سایر بازار‌ها، دولت، نباید انتظار رشد بورس را داشته باشیم، گفت: دولت و رییس سازمان بورس مانع از رشد بازار سرمایه در اوج ارزندگی آن شده‌اند.
فردین آقابزرگی در این مورد به «اقتصاد ۲۴» گفت: سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه، بورس تهران را به صورت «بندبازی» رو به تعادل پیش می‌برند. به همین دلیل روزی ۱۰ هزار واحد مثبت می‌شود و روزی ۱۰ هزار واحد منفی و برآیندش هم ادامه روند تعادل با چاشنی نزول است.
وی ادامه داد: شاخص کل بورس به عنوان یکی از معیار‌های سنجه دو ماه ابتدای سال جاری در کنار ۳۰ درصد بازدهی شاخص هم‌وزن، ۴۹ درصد بازدهی کسب کرد.آقابزرگی ادامه داد: با وجود تکذیب دستکاری و دخالت دولت در بورس که روز گذشته رییس سازمان بورس این جمله را به زبان آوردند، این دقیقا جزو مصادیق احاطه و دخالت دولت است. چه کسی مجوز پیش‌فروش خودرو را می‌دهد؟ وزارت صمت. از طرفی وزارت صمت و دولت با ورود محصولات به بورس کالا مخالفت کردند. شورای رقابت نیز متشکل از نمایندگان و منتخبان وزیر اقتصاد است.به گفته این کارشناس بازار سرمایه، قرار نیست سازمان بورس یا ارکان بورس دستور خاصی صادر کند، زیرا تنها با القای این تفکر به بازار سمت و سو می‌دهند؛ بنابراین درجا زدن‌های مکرر بورس تهران به این دلیل است که ارکان سازمان بورس با فشار به بازارگردان‌ها یا تزریق نقدینگی، صندوق تثبیت، صندوق توسعه و… بازار را مدیریت می‌کنند و اختلاف بین شاخص هم‌وزن و شاخص کل بعضا به همین دلیل ایجاد می‌شود.
همه دلایل ریزش بورس به دست دولت
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال «اقتصاد ۲۴» مبنی بر اینکه دلیل درجا زدن‌های مکرر بورس تهران در خردادماه چه بود، گفت: دلایل تغییر جهت و تغییر روند بازار تحت تاثیر عواملی به شرح زیر است:
۱- اظهارنظر‌های ناشی از القای نگرانی از سوی مقامات عالی‌رتبه کشور حتی سران قوا و خاندوزی وزیر اقتصاد و عشقی رییس سازمان بورس اوراق بهادار. به عبارت بهتر، اظهار نگرانی بی‌دلیل و غیرکارشناسی برای جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه سال ۱۳۹۹.
۲- انتشار اخباری درباره قیمت ارز که یکی از محور‌های اصلی شادابی و طراوات در بورس بود، به این بهانه که افزایش احتمالی سود شرکت‌ها را در پی دارد و با حصول توافقات، سیر نزولی آن موجب رکود در بازار خواهد شد که تقریبا درجا زدن و روند بطئی و نزولی بورس در روز‌های اخیر جزو شواهد این امر است.
۳- پیش‌فروش‌های مکرر و عدیده و حجیم خودرو بالغ بر ۴۶۰ هزار میلیارد تومان یعنی نصف کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۱؛ این مورد نشان‌دهنده احاطه و استیلای مافیای خودرو بر اقتصاد کشور از جمله بازار سرمایه است. به عبارتی، بورس سرکوب شد تا نقدینگی به سمت پیش‌فروش خودرو برود. در ادامه این روند، شاهد تاسی از القای نگرانی، اظهارنظر‌های بی‌دلیل و بی‌سابقه در سطح بین‌الملل از سوی مسوولان بازار سرمایه و ارکان بورس بودیم. مسوول سازمان بورس پشت بلندگو اظهارنظر کرد که «مواظب باشید بازار سرمایه ریسک دارد!» این در حالی است که در هیچ کجای دنیا مقام مسوول این‌گونه اظهارنظر نمی‌کند. مقام مسوول ازسوی مقام ناظر، کار خود را که افزایش نقدشوندگی، افزایش شفافیت، حرکت به سمت کارایی بازار و… است به درستی انجام می‌دهد.
۴- فشار مضاعف بازارگردان‌ها و نهاد‌های سرمایه‌گذاری برای عرضه آبشاری از انتهای اردیبهشت ماه. دستور عرضه آبشاری سهام به صورت تلفنی و شفاهی صادر شد تا بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها هرچه سهم در بازار است را عرضه کنند و هر بازارگردانی که عرضه نکرد به کمیته تخلفات احضار شد.
می‌توان به روند بازار خوش‌بین بود؟
در عین حال برخی تحلیلگران همچنان نگاه خوش‌بینانه به بازار سرمایه دارند. عموما رسانه‌های حامی دولت معتقدند خرداد پایان اصلاح بورس بود و روند صعودی در تابستان آغاز خواهد شد.
در عین حال اما این کارشناسان هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت روند کوتاه‌مدت بازار همچنان انتظاری می‌دانند.حمید دستجردی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس گفت: روزهای کم نوسان بورس همچنان ادامه دارد و نه در سمت خریداران و نه فروشندگان قدرت چندان بالایی را شاهد نیستیم که همین موضوع اجازه صعود یا نزول خاصی را به بازار نمی‌دهد.وی ادامه داد: روند صعودی امروز به خبر منتشرشده دیروز ارتباط دارد که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی صرفا ارزی است که دولت از طریق فروش نفت و گاز در اختیار دارد و به بانک مرکزی می‌فروشد و مابقی ارزها شامل پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و صادرکنندگان غیرنفتی با نرخ حواله ۳۷ هزار تومانی و اسکناس ۴۱ هزار تومانی به فروش می‌رسد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از نظر تحلیل تکنیکال، وضعیت مسیر شاخص بورس و همچنین نسبت‌های ایچی‌موکو نشان می‌دهد که احتمالا محدوده ۰۸/۲ تا ۱/۲ میلیون واحد منطقی‌ترین هدف شاخص بورس در مسیر اصلاح باشد و می‌تواند نقطه برگشت بورس شناخته شود.دستجردی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان این‌گونه انتظار داشت که بازار فعلا مسیری متعادل خواهد داشت، اما احتمالا زمان زیادی تا پایان اصلاح باقی نمانده باشد.
چشم‌انداز بازار سهام در ماه‌های آینده مثبت است
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس به عنوان ناظر نباید دخالتی در معاملات بازار داشته باشد، گفت: بازار در بلندمدت به نقطه تعادل خواهد رسید و رشد خوبی را می‌توان برای آن متصور بود، اما رشد انجام‌شده در بازار پرنوسان خواهد بود.
«علی ‌هاشمی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به نوسانات فعلی معاملات بورس اعلام کرد: بازار در آینده روند صعودی را در پیش خواهد گرفت، اما به طور حتم در این مسیر نوساناتی را در معاملات خود تجربه خواهد کرد.وی اظهار داشت: متغیرهای تاثیرگذار بر معاملات بازار به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیستند و نمی‌توان ارزیابی درستی از آنها و تاثیر آن برای این بازار متصور بود.هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به تجمیع اتفاقات و شرایط کنونی بازار نمی‌توان گفت که بازار خیلی ارزان است اما گران هم نیست، بلکه در مقایسه با دیگر بازارها می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند و بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است انتشار اخبار در حوزه‌های مختلف باعث شد تا بازار نتواند به روند طبیعی خود ادامه دهد و شاهد ایجاد نوسانات شدید در بازار بودیم.وی اعلام‌کرد: بازار در بلندمدت به نقطه تعادل خواهد رسید و رشد خوبی را می‌توان برای آن متصور بود، اما رشد انجام‌شده در بازار پرنوسان خواهد بود.
هاشمی به آینده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: نمی‌توانیم در بازار شاهد نوسانات و ریزش شدید شاخص بورس مشابه سال‌های ۹۸ و ۹۹ باشیم، بازار اکنون در محدوده‌ای قرار ندارد که بخواهد ریزش شدیدی را تجربه کند.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممکن است در بازار شاهد نوسانات شدید شاخص بورس مشابه سال ۹۹ باشیم یا خیر، گفت: اگر بازار در این مدت رشد ۱۰۰ یا ۱۵۰ درصدی را تجربه می‌کرد می‌توانستیم نوسان شدیدی را برای بازار متصور شویم، اما در جایگاه فعلی بازار به هیچ عنوان ریسکی تهدیدکننده بازار نیست که بخواهیم نگران ریزش شدید باشیم.وی در ادامه به راه‌های بازگشت اعتماد به سهامداران اشاره کرد و افزود: آموزش و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند مانع از هیجانات و ضرر و زیان سهامداران در بازار شود.این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر اجازه داده شود که بازار روند خود را طی کند و شاخص بورس آزادانه‌تر به حرکت خود ادامه دهد، شاهد ایجاد تعادل در معاملات بازار خواهیم بود اما این موضوع باید مورد توجه باشد که نوسان ذات بازار است.هاشمی روند معاملات بورس در آینده را پیش‌بینی کرد و گفت: انتظار ما این است که بازار سهام امسال بیشترین بازدهی را در اختیار سهامداران قرار دهد. در چند وقت گذشته بازدهی مسکن، دلار و طلا افزایش داشته و اکنون بازار سهام ارزان‌تر از دیگر بازارها در حال حرکت است.وی تاکید کرد: با توجه به این مساله، بازار سهام می‌تواند تا پایان سال با بیشترین بازدهی همراه باشد اما در این مسیر نوساناتی را تجربه خواهد کرد.