جهان صنعت نوشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته بیش از ۴۹ هزار واحد افزایش را تجربه کرد و مجددا توانست محدوده ۲/۲ میلیون واحدی را از آن خود کند.
به این ترتیب در حالی که روزهای نخست هفته با تداوم حاشیه‌های مربوط به انتشار غیررسمی نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دنبال شد و در روزهای پایانی هفته بالاخره همان نامه ابلاغ رسمی شد و هر چند گفته می‌شود رایزنی‌ها در این خصوص وجود دارد، اما به هر حال در طول دادوستدها هفته گذشته شاهد کاهش نگرانی سهامداران و شاید پیشخور شدن برخی عوامل بودیم و همزمان با آن توجه سهامداران به گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال جلب شد و البته تکانه‌های صعودی در بازار ارز و رشد حدود یک درصدی نرخ دلار سبب شد تا پس از سه هفته کاهش متوالی شاخص‌های بورسی و افت حدود ۶ درصدی شاخص کل در این مدت، بالاخره رنگی سبز بر تابلوی معاملات بازار سهام نقش ببندد؛ هر چند همچنان معاملات پررونقی را شاهد نیستیم.
گفتنی است هفته گذشته میانگین ارزش معاملات ۰۱۲/۷ میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به هفته گذشته یک درصد افزایش یافته است و نکته مثبت اینکه در ۲ هفته گذشته ۳۲۴ میلیارد تومان میانگین خروج پول از بازار سرمایه بوده، ولی میانگین خروج پول در هفته گذشته تنها ۲۲ میلیارد تومان بود.
سیگنال‌های مثبت به بازار سرمایه
در همین زمینه نیما غلامرضایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: عواملی مانند افزایش قیمت دلار و کاهش نرخ بهره بدون ریسک دو عامل موثر بر بازار در هفته گذشته بود. از طرف دیگر اخباری مبنی بر تعدیل خوراک پتروشیمی و ورود مجدد خودرو در بورس کالا مخابره شده که می‌تواند محرک‌های بسیار خوبی باشد.
وی می‌افزاید: باید توجه داشت که بازار در کل نیازمند حمایت دولت است. این حمایت به معنای دخالت نیست، بلکه سیاستگذار اگر با تصمیم‌های غلط خلق‌الساعه چوب لای چرخ اقتصاد و بازار نگذارد، بورس راه خود را سمت روند منطقی طی خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: گزارش‌های شرکت‌ها در هفته گذشته خوب بوده است و به لحاظ بنیادی بازار ارزندگی لازم دارد. به نظر می‌رسد هفته جاری هم شاهد بازاری نوسانی باشیم، یعنی یک روز مثبت و یک روز منفی، اما این روند می‌تواند از شهریورماه متفاوت شود و شاهد روند صعود بازار باشیم.
غلامرضایی تصریح کرد: توصیه‌ام این است که بازار سرمایه همچنان جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، اما باید به مسائل بنیادی شرکت‌ها توجه داشت. در این صورت تردیدی نیست که در میان‌مدت سود خوبی نصیب سهامداران خواهد شد.
وی یادآور شد: جو بی‌اعتمادی را دولتمردان ایجاد می‌کنند. موضوع نامه شفاف نشد و البته اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، با توجه به قرارگیری در فصل مجامع و گزارش‌های مثبت شرکت‌ها می‌شد که شاهد شکوفایی بیشتر بازار نیز باشیم.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به پارامترهای اقتصادی موجود، اگر حاشیه تازه‌ای برای بازار سرمایه ایجاد نشود می‌توانیم شاهد صعود بازار پیش از شهریور ماه هم باشیم و روند صعودی زودتر آغاز شود که این موضوع بستگی به سیاستگذاران دارد.
غلامرضایی در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد در هفته آتی بازار متعادلی شکل بگیرد و هنوز هم کفه ترازو به نفع نمادهای هم‌وزن باشد. اگر دلار بالاتر از ۵۰ هزار تومان تثبیت شود می‌توان انتظار رفتار صعودی محکم‌تری را از شاخص کل داشت. نرخ بهره نیز عامل مهمی است که روندش نزولی بوده است. در کل به نظر می‌رسد هفته جاری بازار مثبت و متعادل باشد و روند نوسانی معقولی را تجربه کند.
بررسی تکنیکالی شاخص بورس
رقم شاخص کل بورس تهران در انتهای هفته گذشته به عدد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی رسید و بازار با آرامش سبزرنگی به تعطیلات رفت. در روزهای گذشته در مورد شاخص کل بورس تهران و سطح حمایتی محدوده باکس سبزرنگ مشخص‌شده بر روی نمودار صحبت کردیم و این محدوده را می‌توان به عنوان الگوی کلاسیک نام برد، اما هنوز این الگو تکمیلی نشده است و الگوهای کلاسیک بعد از تکمیلی شدن معتبر هستند (البته اینکه شاید از نظر خیلی‌ها این الگوها با تاخیر سیگنال‌های خریدوفروش را صادر کند) که بحث در اینجا ارائه سیگنال نیست و بیشتر به بررسی وضعیت ایجادشده در شاخص کل می‌پردازیم.
خط روند اندیکاتور RSI نیز که چندی پیش شکسته شد و این اندیکاتور تا محدوده‌های ۳۰ واحدی (هیجان بیش‌فروش) نزدیک شده بود حالا به عنوان یک مقاومت در حال عمل‌کردن است و مقدار اندیکاتور RSI را در محدوده ۵۰ واحدی نگه داشته است؛ محدوده‌ای که به عنوان محدوده تعادل در بازار شناخته می‌شود.
تمامی این مقاومت‌ها و توضیحات در تایم زمانی کوتاه است و شاخص در صورتی که بخواهد به اعداد و ارقام بالاتر برسد، عبور از این مقاومت‌های کوتاه و کم به‌راحتی انجام خواهد شد، اما نکته اینجاست که برای عبور از اعداد و ارقام به انرژی بالایی نیاز دارد. شاخص کل با تاثیر از تعدیل منفی ایران‌خودرو در ابتدای خردادماه و افت کوتاه‌مدت دلار سطح‌های حمایتی را از دست داد و با نامه نرخ خوراک گاز پتروشیمی و سوخت صنایع این شکست‌ها قوت گرفت.
حالا برای برداشتن مقاومت‌ها از سر راه و رسیدن به ارقام بالاتر به خبرهایی با انرژی‌های بالا نیاز دارد تا شاخص باز هم بازدهی خوبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد.
در مقابل شاخص هم‌وزن بورس تهران در این چند ماه گذشته عملکرد کاملا بهتری نسبت به شاخص کل از خود نشان داده است. این شاخص طی معاملات هفته گذشته توانست از پس میانگین ۵۵ روز متحرک خود برآید.
شاخص هم‌وزن چند روزی روی سطح میانگین ۵۵روزه قرار گرفته بود و این میانگین به عنوان یک سطح حمایتی خوب برای شاخص هم‌وزن عمل کرد و حالا شاخص هم‌وزن بالاتر از میانگین ۵۵روزه قرار گرفته و زودتر از شاخص کل به مسیر صعودی برگشت تا افت‌های ماه پیش خود را جبران کند.
سمت و سوی بزرگ و کوچک
در تالار شیشه‌ای
نوید فرهادی مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» عنوان کرد: در روند معاملات هفته گذشته همه چیز حول اخبار مرتبط با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌چرخید. با این حال اما رفتار منطقی بازار و حال خوب خودرویی‌ها تحت تاثیر احتمال تغییر فرمول قیمت‌گذاری محصولات آنها موجب شد تا رفته‌رفته شاهد کم شدن سایه فشار فروش از روی بازار و معاملات نسبتا باثبات و متعادل نمادها باشیم.
وی افزود: گرچه در دو روز انتهایی هفته، هرچه به دقایق پایانی بازار نزدیک‌تر می‌شدیم به صورت پلکانی بر فشار عرضه‌ها افزوده می‌شد که با توجه به قرارگیری در آخرین روز کاری هفته امری معمول به شمار می‌آید، اما می‌توان این‌گونه استنباط کرد که ماجرای نرخ خوراک از بعد اثرگذاری با همه حواشی و مضراتی که برای صنایع و مهم‌تر از آن اعتماد عمومی داشت، به انتهای خودش رسیده است. هر چند این روزها صحبت‌های متفاوتی نیز از تعدیل این نرخ به گوش می‌رسد، اما چیزی که علنی ابلاغ شده، مصوبه فعلی است که با نگاه خوش‌بینانه‌تر و اعطای تخفیف به اوره و متانول‌سازان کمی تعدیل خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، همچنان اصلی‌ترین چالش بازار حجم کم و ارزش پایین معاملات است که نشان می‌دهد معامله‌گران نه توجیه خاصی برای ورود به بازار دارند و نه دلیلی برای فروش. به عبارت دیگر بازار در این روزها در منتظرترین حالت ممکن قرار گرفته است.
فرهادی تاکید کرد: از نگرشی دیگر عدم تغییر چشمگیر قیمت‌ها نیز نشان از میل بازار به یک صعود دارد، اما ابهامات موجود موجب شده تا معامله‌گران رفتار محافظه‌کارانه‌تری را در قبال حرکات بازار اتخاذ کنند.
این تحلیلگر بازار سرمایه با نگاهی کلان به شرایط بازار سهام اذعان داشت: اکنون تنها چند روز کاری دیگر فرصت باقی است تا شرکت‌ها مجامع خود را برگزار کنند.
این مهم می‌تواند به تثبیت ارزش معاملات در سطوح فعلی کمک کند. به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو باز هم بازار به مسیر فرسایشی خود ادامه دهد و بازدهی خاصی برای فعالان نداشته باشد. البته اگر آرامش همچنان برقرار بوده و دوباره چیزی از آسمان بر سر او فرود نیاید، افت چندانی هم برای آن متصور نیستیم. هرچند در این بین برخی سهم‌ها و شرکت‌های کوچک ممکن است بازدهی قابل قبول و شرایط مطلوبی را تجربه کنند، اما کلیت بازار به خصوص شرکت‌های بزرگ همچنان اسیر حجم کم معاملات و تردیدها و ابهامات باقی می‌مانند.