انتشار صورت‌جلسه‌ جدید بانک مرکزی آمریکا و افشاگری درباره «اسپیس‌ایکس» باعث افت شدید قیمت بیت‌کوین شده است. با افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده، رمزارزها بار دیگر تحت فشار قرار گرفته‌اند. بررسی آمار «کوین‌متریکس» نشان می‌دهد قیمت بیت‌کوین در دو نوبت افت شدید تجربه کرده است. در ابتدا ارزش این رمزارز با افت چهاردرصدی همراه شد و سپس این افت به بیش‌از ۱۰ درصد رسید. هر واحد بیت‌کوین در زمان نگارش این گزارش با قیمت حدودا ۴۴۱/۲۶ دلار معامله می‌شود. افت ارزش بیت‌کوین چند دقیقه پس از انتشار صورت‌جلسه نشست سیاستگذاری فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) شروع شد. طبق صورت‌جلسه جدید، مقامات فدرال‌رزرو احتمال می‌دهند که تورم در ایالات‌متحده افزایش یابد و در نهایت نرخ بهره بالاتر برود. فدرال‌رزرو در جلسه اخیر، نرخ بهره معیار را به بالاترین حد در بیش‌از ۲۲ سال اخیر رساند.
تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌ بودند که بانک مرکزی ایالات‌متحده در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۲۰۲۳ هیچ تغییر دیگری در نرخ بهره اعمال نکند. در واکنش به شرایط فعلی، بازار سهام آمریکا برای دومین روز متوالی به رنگ قرمز درآمده است. انتشار گزارش جدید وال‌استریت ژورنال روی قیمت بیت‌کوین اثر گذاشته است. این مجله می‌گوید: «اسپیس‌‌ایکس» شرکت فضایی ایلان ماسک، تمامی بیت‌کوین‌هایش را فروخته است. اسپیس‌ایکس در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ حدودا ۳۷۳ میلیون دلار بیت‌کوین داشت. همبستگی بیت‌کوین با سهام آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسیده است، اما این رمزارز در سال ۲۰۲۲ در واکنش به اقدامات فدرال‌رزرو برای مهار تورم، رکورد قیمتی جدیدی ثبت کرده بود. بر اساس بررسی‌ها، قیمت سایر رمزارزها همزمان با بیت‌کوین کاهش یافته است. بیت‌کوین بزرگ‌ترین رمزارز دنیاست و هرگونه عملکرد منفی این رمزارز روی کل بازار تاثیر می‌گذارد. قیمت «اتر» حدودا چهاردرصد کاهش یافت و شاهد افت سه‌درصدی بسیاری از رمزارزهای دیگر بودیم.
آینده «بیت‌کوین» در ابهام؟
از طرفی «مکس کایزر»، حامی معروف بیت‌کوین و مشاور رییس‌جمهوری السالوادور، در یک رویکرد غیرمنتظره موضعی مخالف در مورد آینده بیت‌کوین اتخاذ کرده است. با وجود حمایت طولانی‌مدت از این ارز دیجیتال، «کایزر» با بیان دیدگاهی نزولی در مورد بیت‌کوین، بسیاری را شگفت‌زده کرده است. این تغییر رویکرد همزمان با صعود بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده است که به سطوحی رسیده است که از سال ۲۰۰۸ مشاهده نشده است. «کایزر» که معمولا یک طرفدار حداکثر بیت‌کوین است، از تاثیر احتمالی صعودی نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده بر بازار ارزهای دیجیتال ابراز نگرانی کرده است. او در توئیتی که در جامعه ارزهای دیجیتال فراگیر شد، خاطرنشان کرد که افزایش این نرخ همچنان قیمت بیت‌کوین را به چالش می‌کشد، زیرا سرمایه بیشتری به دارایی‌های پربازده سرازیر می‌شود.
این بیانیه نزولی توسط «کایزر» کاملا در تضاد با پیش‌بینی‌های قبلی او از مسیر بیت‌کوین تا سطوح قیمتی از ۲۲۰ هزار تا یک میلیون دلار است. این تغییر ناگهانی در موضع «کایزر»، بسیاری از پیروان او را درگیر تطبیق اظهارات کنونی او با موضع تاریخی‌اش، یعنی رشد بیت‌کوین، گیج کرده است. جالب اینجاست که احساسات «کایزر» در چارچوب یک چشم‌انداز اقتصادی پیچیده ظاهر می‌شود. نشست پولی اخیر فدرال‌رزرو بر عدم اطمینان مداوم پیرامون تورم و نرخ بهره در ایالات‌متحده تاکید کرد. با وجود مشاهده کاهش نرخ تورم کل و هسته، مقامات فدرال‌رزرو تاکید می‌کنند که تورم همچنان بالاست. این گفت‌وگوها منجر به بحث در مورد افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو شده است. تلاش برای بازگرداندن تورم به معیارهای قابل قبول در میان مقامات فدرال‌رزرو ثابت است. تغییر غیرمنتظره موضع «کایزر» در دیدگاه خود در این پس‌زمینه، از پیچیدگی اقتصادی و گفت‌وگوهای مداوم در مورد سیاست پولی رخ می‌دهد.
«دوج کوین»، «لایت کوین» و «کاردانو» از «بایننس» حذف خواهند شد
در اقدامی غیر‌منتظره از سوی «بایننس»- بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان- اعلام شد که این صرافی دو جفت‌ارز معاملاتی، دوج‌کوین و لایت‌کوین را از فهرست معاملاتی خود حذف خواهد کرد. به طور خاص، این جفت‌ارز‌های معاملاتی شامل معاملات آتی دائمی هستند که به استیبل‌کوین بایننس، BUSD مرتبط هستند. این اقدام قرار است از ۲۴ آگوست در صرافی بایننس اعمال شود. علاوه بر حذف جفت‌ارز‌های معاملاتی شامل دوج‌کوین و لایت‌کوین، بایننس حداکثر اهرم موجود برای این ارزها را نیز کاهش می‌دهد. تا تاریخ حذف، اهرم این جفت‌ارزها به نصف کاهش می‌یابد و حداکثر ۱۰ برابر خواهد بود. شایان ذکر است سرمایه‌گذارانی که موقعیت‌های معاملاتی باز قبل از این اعلامیه را دارند، تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت. این اقدام بخشی از تلاش‌های گسترده‌ «بایننس» برای بررسی مجدد محصولات معاملاتی خود است.
در این زمینه بایننس، رمزارزهایی را هدف قرار می‌دهد که هرگونه ارتباطی با BUSD دارند. همچنین این صرافی ابزارهای معاملاتی مرتبط با ارزهای دیجیتالی که با چالش‌های نظارتی، مانند کاردانو مواجه هستند را حذف می‌کند. این رویکرد احتمالا تحت تاثیر افزایش اقدامات نظارتی است که «بایننس» در حال حاضر از سوی نهادهای نظارتی، به ویژه وزارت دادگستری ایالات‌متحده (DoJ) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) با آن مواجه است. در طول یک سال گذشته، «بایننس» تحت تاثیر تحقیقات مختلفی بوده است که دوره تنش نظارتی را برای این صرافی موجب شده است. «بایننس» اخیرا درخواستی را به دادگاه ارائه کرد تا از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده دستور محافظتی بگیرد. این دستور به منظور جلوگیری این نهاد نظارتی از شاهدان در مورد موضوعات خارج از محدوده پرونده جاری است. این درخواست برای بررسی به قاضی ارجاع شده است. این اقدامات قانونی جنبه دیگری از تلاش‌های «بایننس» برای عبور از چشم‌انداز پیچیده نظارتی است که در حال حاضر با آن مواجه است.
دو عامل مهم در سقوط قیمت «شیبا»
از سوی دیگر با وجود راه‌اندازی اخیر شبکه اصلی «شیباریوم»، قیمت رمزارز شیبا اینو (SHIB) در حال سقوط است. دو دلیل احتمالی برای این کاهش قیمت وجود دارد؛ یکی از این دلایل، نقص‌های موجود در راه‌اندازی شیباریوم است. در حالی که راه‌اندازی شیباریوم، بلاکچین لایه دو شیبا، یک توسعه بزرگ برای این میم‌کوین بود، اما راه‌اندازی آن با مشکلاتی مواجه شد. گزارش‌ها نشان می‌دهند که تراکنش‌های روی پروتکل با تاخیر قابل‌توجهی مواجه شدند و این بلاکچین برای ساعت‌ها متوقف شد. ابزار RPC در شبکه اصلی شیبا، که برای دسترسی به شبکه ضروری است نیز گزارش شده است که به درستی کار نمی‌کند. علاوه بر این، مشکلاتی برای پل زدن به شیباریوم وجود داشت. این مسائل فنی در راه‌اندازی شبکه شیباریوم توانست به احساسات منفی و متعاقب آن کاهش قیمت شیبا اینو دامن بزند. ابزار RPC در شبکه اصلی شیبا به رابط فراخوانی از راه دور برای شبکه اصلی شیبا اینو اشاره دارد.عامل احتمالی دیگری که سقوط قیمتی شیبا را تشدید کرده است، پدیده شایعه را بخر، خبر را بفروش، است. راه‌اندازی شیباریوم مدتی بود که مورد انتظار جامعه ارزهای دیجیتال بوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار داشتند این رویداد، یک نقطه عطف مهم برای شیبا اینو باشد. با این حال، در بازار ارزهای دیجیتال، پدیده‌ای به نام شایعه را بخر، خبر را بفروش، وجود دارد که در آن سرمایه‌گذارانی که در انتظار یک رویداد مثبت برای یک رمزارز هستند اقدام به خرید خواهند کرد و پس از اعلام رسمی رویداد، دارایی‌های خود را می‌فروشند. این امر می‌تواند منجر به حرکت نزولی قیمت پس از اعلام خبر شود، زیرا سرمایه‌گذاران سود خود را برداشت می‌‌کنند و از موقعیت معاملاتی خارج می‌شوند. هم مسائل فنی پیرامون راه‌اندازی شیباریوم و هم پدیده شایعه را بخر، خبر را بفروش، می‌توانند در سقوط اخیر قیمت شیبا اینو نقش داشته باشند. توجه به این نکته مهم است که بازارهای ارزهای دیجیتال می‌توانند به شدت نوسان داشته باشند و تحت تاثیر ترکیبی از عوامل فنی، احساسات بازار و رفتار سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر قرار بگیرند.