در این ماه الزام فروش بازارگردان‌ها در بورس به صورت موقت لغو شد و سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد که با هدف حمایت از بازار سرمایه تزریق ۱۰۰ هزار میلیارد ریال منابع جدید به صندوق تثبیت توسط صندوق توسعه ملی و تزریق ۵۰۰۰ میلیارد ریال به صندوق توسعه بازار توسط بانک‌ها انجام شد. همچنین فرآیند ورود منابع پذیره‌نویسی‌شده سایر صندوق‌ها به بازار تا مبلغ ۲۸ هزار میلیارد ریال تسریع شد.
در همین مدت احتمال حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو مطرح شد. کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت مصوب کرد که شورای رقابت صرفا در جایگاه سیاستگذاری و نظارت ایفای نقش کند و انجام امور اجرایی به نهادهای ذی‌ربط واگذار شود.
این در حالی است که هنوز مشخص نیست این مصوبه اجرایی شود یا نه. از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را به تصویب رساند که دولت را در قیمت‌گذاری دستوری محدود کرد. براساس این مصوبه دولت به غیر از برخی کالاهای استراتژیک امکان قیمت‌گذاری بر محصولات دیگر را نخواهد داشت. همه اینها به خودی‌خود اخبار مثبتی بود ولی نتوانست رشد شارپی را در بازار ایجاد کند و بیشتر نوعی خبر‌درمانی و به تعبیر برخی کارشناسان ایجاد فضای مثبت دستوری بود که بازار چندان آن را جدی نگرفت.
نگاهی به برخی آمارها در مهرماه
در اغلب روزهای مهرماه شرایط بازار سهام به‌گونه‌ای رقم خورده که صف فروش نسبت به کل تقاضا افزایش یافته بود. این مساله باعث شده که شاهد خروج پول حقیقی به میزان ۶ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان از این بازار باشیم، به‌طوری که این رقم نسبت به شهریورماه در حدود دو‌برابر بوده است. خروج ۳ هزار و ۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی در آخرین ماه تابستان بر این موضوع تاکید می‌‌کند. طی مهرماه شاخص کل نیز با اصرار بر عقبگرد بازار، ۵۴/۴ درصد از ارتفاع خود را که به‌زحمت به دست آورده بود، از دست داد. بررسی روند نماگر اصلی این بازار حاکی از آن است که شاخص کل در شهریور تا مرز ۱۰ درصد نیز توانسته بود خود را بالا بکشد، اما بازار سهام یک ماه از پاییز را پشت‌سر گذاشته و نماگرهای ‌بورس تهران در‌حالی‌ که به نظر می‌رسید با ورود به نیمسال دوم در وضعیت متعادل‌تری قرار بگیرند، پس از عبور از یک ماه پرفراز و نشیب در شهریور، در ماه مهر وارد روند نزولی شدند.
تهدید و فرصت‌های بازار سرمایه
درباره روند بازار سرمایه در مهرماه ۱۴۰۲ سهیلا نقی‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: شاخص کل بورس در انتهای مهرماه ۱۴۰۲ با ایستادن در محدوده ۲۰۲۰۰۰۰ واحد توانست شروع پاییز را با کانال ۲ میلیون واحد آغاز کند. به‌طور کلی بازار بورس پس از آغاز یک حرکت صعودی در شهریور، از ابتدای مهرماه امسال ، افت حدودا ۱۲۰ هزار واحدی نسبت به ماه قبل خود داشته است، به‌گونه‌ای که طی ۲۰ روز کاری خود فقط ۳ روز از آن را شاهد ورود پول حقیقی بودیم و ۱۷ روز باقی مانده شاهد خروج پول حقیقی از بازار سهام بوده‌ایم که متاسفانه این خود به معنی ادامه‌دار بودن بی‌اعتمادی به بازار سرمایه است که از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده بود.
او افزود: اما در مهرماه شاهد حمایت‌هایی از سوی سازمان بورس و صندوق توسعه بازار بوده‌ایم که از جمله آن ملزم نکردن بازار گردان‌ها به ایفای تعهدات بازارگردانی در ورود سفارش فروش و همچنین تزریق منابع جدید به صندوق تثبیت بازار که حرکت خوب و مثبتی در جهت کاستن از شدت منفی‌های بازار بود که از ابتدای مهرماه آغاز و باعث شد قیمت سهام به صورت پرشتاب کاهش یابد. البته ادامه‌دار بودن این اقدامات حمایتی می‌تواند آغازی برای به ثبات رسیدن بازار سرمایه طی ماه‌های آینده باشد.
نقی‌پور عنوان کرد: همچنین بازار سرمایه در آبان‌ماه ۱۴۰۲ می‌تواند روندی نوسانی را تجربه کند؛ از یک سو عواملی مانند ارائه گزارش‌های ۶ ماهه روی کدال و بهبود چشم‌انداز سود‌آوری شرکت‌ها و عدم تغییر چشمگیر در کاهش نرخ دلار و از سوی دیگر تشدید درگیری‌ها در منطقه و افزایش ریسک‌های سیستماتیک خارجی می‌تواند روند بازار را با تغییرات متعدد صعودی و نزولی همراه کند.