در این شرایط آمار و ارقام هم حاکی از جاماندگی بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب است. اگرچه بازارساز در یک ماه اخیر تلاش کرد برخی اقدامات حمایتی را در دستور کار قرار دهد، اما تاکنون بازار سهام این تصمیمات و سیاست‌ها از طرف دولت و مجلس را چندان جدی نگرفته است. مساله قیمت‌گذاری دستوری و مداخلات مستقیم دولت در ساز و کارهای طبیعی بورس کالا و بازارهای آزاد یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان و از جمله عوامل آسیب‌زا در بازار سرمایه است که سبب شده گوی رقابت را به فعالیت‌های سوداگرایانه واگذار کند. به نظر می‌رسد در آبان‌ماه کنشگران و فعالان بازار انتظار سیاست‌های حمایتی جدی‌تر و بیشتری را از طرف دولت و نهادهای ذی‌ربط بورسی دارند. فعالان بازار سرمایه نیازمند اقدامات عملی متداومی هستند که اعتماد از دست رفته را به آنها برگرداند.
اگر مجلس دولت را از قیمت‌گذاری دستوری منع کرده، باید این نگاه در بدنه میانی دولت و در قبال صنایع به وضوح دیده شود و نه اینکه بازارساز صرفا با خبردرمانی به دنبال ایجاد فضای مثبت به صورت دستوری باشد، چرا‌که اگر رویکرد و نگاه دولت مثبت کردن دستوری بازار باشد، قطعا دوامی نخواهد داشت و سیل خروج نقدینگی از بازار مانند ماه‌های گذشته ادامه خواهد یافت. در این شرایط برای ایجاد فضای مثبت برای رشد شارپی در بورس باید منتظر یک شوک قوی به بازار باشیم، در غیر این صورت به نظر می‌رسد رویه مهر‌ماه کم و بیش در آبان ماه تکرار شود و شاخص با تحول خاصی روبه‌رو نشود و در همان محدوده و کف حمایتی دو میلیون واحد درجا بزند. در واقع اگرچه ریزش و اصلاح بیشتری نمی‌تواند در انتظار بازار باشد، اما در شرایط فعلی انتظار رشد قابل توجه هم دور از ذهن به نظر می‌رسد.


دولت تکلیف خود را با سرمایه‌گذاری مشخص نکرده است
در این رابطه حسین محمودی‌اصل، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته تحت تاثیر مسائل مختلف قرار گرفت. نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که ۹ ماه بازار را در‌گیر کرد و بحث‌های مربوط به عوارض صادراتی و خروج سیمان و فولاد از بورس کالا و سایر موارد که باعث نا‌اطمینانی در بازار شد، همگی باعث شدند که بازار احساس کند مسوولان و تصمیم‌سازان به بلوغ کامل در حوزه اقتصاد نرسیده‌اند و به راحتی تحت تاثیر مسائل مختلف و تندروی‌هایی قرار می‌گیرند و این باعث شده بازار سرمایه از این وضعیت متاثر شود. او بیان کرد: ضمن اینکه دولت و مجلس تکلیف خودشان را با سرمایه‌گذاری مشخص نکردند و جذابیت چندانی در حوزه سرمایه‌گذاری وجود ندارد و بازارهای رقیب از جمله بازارهای دلالالی در حوزه مسکن، خودرو و… همچنان بدون آسیب و ریسک به کار خود ادامه می‌دهند.
محمودی‌اصل افزود: برنامه هفتم را هم دیدیم و مشاهده کردیم که هیچ فشار و مصوبه‌ای در آن علیه سوداگری وارد نشده و هیچ مصوبه‌ای هم در این زمینه نداشتیم، بلکه انواع عوارض را برای تولید وضع کردند و انواع معافیت‌های مالیاتی تولید حذف شد و همچنین انواع فشارهای مختلف بر تولید ایجاد شد، اما بازارهای رقیب بدون نگرانی به کار خود ادامه می‌دهند.
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی با توجه به ریسک‌های سیستماتیک بین‌المللی که در کنار این مسائل وجود دارد باعث می‌شود سرمایه‌گذاران دست به عصا حرکت کنند، آنها خسته شده‌اند از اینکه هر روز تصمیمات خلق‌الساعه و اظهارنظرهای غیر‌کارشناسی مطرح می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد هنوز بازار به بلوغ مسوولان اعتماد و اعتقاد ندارد.