چند روز قبل قیمت هر واحد بیت‌کوین با کاهش مختصر به ۵۰۰/۳۴ دلار هم رسید، اما خریداران با وارد آوردن فشار به بازار، اجازه کاهش بیشتر قیمت را ندادند. در زمان نگارش این گزارش ارزش هر واحد بیت‌کوین در برخی صرافی‌ها حتی از ۳۷ هزار دلار هم عبور کرد و اکنون بار دیگر در سطح ۳۶ هزار دلار معامله می‌شود. به ‌هر حال خریداران موفق‌تر از فروشندگان عمل کرده و قیمت پادشاه رمزارزها را بالای ۳۶ هزار دلار حفظ کردند. بیت‌کوین همچنان موفق نشده قیمت خود را بالای سطح ۳۷ هزار دلار تثبیت کند. ارزش بازار این ارز دیجیتال به بیش ‌از ۷۳۵ میلیارد دلار افزایش یافته و تسلط آن نیز همچنان بالای ۵۲ درصد است.
بیشتر آلت‌کوین‌ها معمولا پس ‌از حرکت بیت‌کوین، روندی مشابه اولین رمزارز جهان را در پیش می‌گیرند. برخی از آلت‌کوین‌ها پس ‌از حرکت صعودی اخیر بیت‌کوین، حتی تا ۱۰ درصد رشد کردند و از طرفی برخی دیگر مثل KAS تا ۲۲ درصد افزایش قیمت داشتند. «اتریوم»، «بایننس کوین»، «ریپل»، «سولانا»، «کاردانو»، «دوج‌کوین»، «ترون» و «پولکادات» نیز در وضعیت سبز قرار دارند و البته درصد رشدشان کمتر از سایر آلت‌کوین‌ها است. طبق داده‌های «کوین‌مارکت‌کپ»، مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۳۸/۱ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۷۶/۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۰۳/۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۲۹/۰ درصد افزایش داشته است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸/۷۵ میلیارد دلار است که ۶۶/۳ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر‌متمرکز در حال حاضر ۱۹/۵ میلیارد دلار است که ۶۵/۱۰ درصد از کل حجم ۲۴‌ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۲۲/۴۳ میلیارد دلار است که ۶۶/۸۸ درصد از کل حجم ۲۴‌ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.


«بیت‌کوین» به تایید نزدیک شد
تحلیلگران بر این باورند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده آمریکا، صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین را در ماه نوامبر تصویب کند. امیدی اندک وجود دارد که طی آن کمیسیون بورس و اوراق بهادار ۱۲ برنامه معلق صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) را تایید کند. به گفته «جیمز سیفارت» و «اریک بالچوناس»، تحلیلگران بلومبرگ، این تایید می‌تواند شامل صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک
(iShares Spot) و صندوق گری اسکیل (Bitcoin Trust) باشد. «سیفارت» در توئیتر نوشت که دستورات تاخیر توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای «فیدلیتی»، «اینوسکو»، «ویزدم تری»، «ون اک»، «بیت وایز»، «بلک راک» و «والکری» به طور هم‌زمان صادر شد و اگر آژانس بخواهد به همه ۱۲ پرونده اجازه راه‌اندازی دهد- همان‌طور که معتقدیم- اولین پنجره موجود از زمان تایید پیروزی دادگاه گری اسکیل محسوب می‌شود. صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین یا ETF برای سرمایه‌گذاران این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به نگه داشتن دارایی خود، با بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان معامله کنند، با این تفاوت که می‌توانند سهامی را خریداری کنند که توسط بیت‌کوینی که توسط صادرکننده خریداری شده است، پشتیبانی می‌شود.
«سیفارت» هشدار داد: حتی اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار تغییر قانون را تایید کند و به یک صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین اجازه دادوستد بدهد، این مورد کاملا مغایر با تایید بیانیه ثبت‌نام صندوق است. قبل از شروع معامله هر یک از صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین هر دو پرونده باید تایید شوند. حتی اگر ماه‌ها طول بکشد تا صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین تایید شود، افزایش قیمت اخیر ثابت می‌کند که سرمایه‌گذاران نسبت به آن خوش‌بین هستند. بیت‌کوین در ماه اکتبر بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت. تحلیلگران پیشنهاد کرده‌اند که صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین می‌تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار جریان ورودی را طی پنج سال آینده جذب کند که می‌تواند باعث تغییر قابل توجهی در پویایی بازار دارایی شود. به گفته مدیر دارایی‌های رمزنگاری کوین شیرز، تنها در ۶ هفته گذشته، صندوق‌های رمزنگاری ۷۶۷ میلیون دلار سپرده جذب کرده‌اند.


افزایش علاقه سازمان‌ها به «بیت‌کوین» به نفع این ارز دیجیتال است یا به ضرر آن؟
«آرتور هیز»، مدیرعامل سابق صرافی BitMEX، نگرانی‌ای را مطرح کرده که به طور بالقوه می‌تواند ماهیت اصلی بیت‌کوین را از بین ببرد. ماهیت اصلی بیت‌کوین از زمان پیدایش، تمرکززدایی بوده است؛ یک سیستم مالی که بدون هرگونه قدرت متمرکز عمل می‌کند و در تضاد کامل با سیستم‌های مالی سنتی است. در این میان، «هیز» می‌گوید که منافع سازمانی، به ویژه در صورت تایید بالقوه ETFهای بیت‌کوین، می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد.
«هیز» در گفت‌وگوی اخیر خود، سناریوی نسبتا تلخی را مطرح کرده و در مورد عواقب بالقوه تصاحب بخش بزرگی از بیت‌کوین‌های در گردش توسط بزرگان مالی سنتی مانند بلک‌راک، حدس و گمان‌هایی می‌زند. به گفته هیز، این اقدام می‌تواند بیت‌کوین را از ابزاری برای آزادی مالی، به یک دارایی تحت کنترل سازمان‌ها تبدیل کند و ماهیت غیرمتمرکز آن را از بین ببرد. در همین حال، افزایش علاقه سازمانی به‌ طور غیرقابل انکاری باعث ایجاد احساسات صعودی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. در همین راستا، داده‌های مربوط به بازار آپشن‌ها نشان‌دهنده احساسات صعودی در بازار و انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگی است که براساس آن، پیش‌بینی می‌شود بیت‌کوین در آینده نزدیک به سطوح قیمتی بالاتری برسد. اکنون یک سوال آشکار مطرح است؛ آیا موسساتی که قیمت بیت‌کوین را بالا می‌برند، همان نهادهایی هستند که می‌توانند روح آن را از بین ببرند؟ سناریوی ترسیم‌شده توسط هیز به سرمایه‌گذاران یادآوری می‌کند که در مورد پیامدهای بلندمدت افزایش علاقه سازمان‌ها به بیت‌کوین بیشتر فکر کنند.