شاخص هم‌وزن به ۲۱هزار و ۴۵۴واحد رسید و در عدد ۷۴۵هزار و ۲۱واحد ایستاد. دیروز بیش از ۳۹۹هزار معامله در بورس انجام شد و ارزش آن به ۷۹۴۴میلیارد تومان رسید. فملی، فولاد و شپنا بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشتند که همگی مثبت شدند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به ذوب، خودرو و شستا اشاره کرد. در اولین روز هفته بازار فرابورس رشد ۵۹۱واحدی را تجربه کرد و به ۲۵هزار و ۲۰۷واحد رسید. دیروز بیش از ۸۳هزار فقره معامله در فرابورس به ارزش ۵۵۰۰میلیارد تومان انجام شد. شگویا، وسپهر، وهرمز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. از نمادهای پرتراکنش نیز فزر، فن‌افزار و خاور بودند.
تحلیل بازار شنبه
بررسی وضعیت فعلی بازار سهام حکایت از کاهش ریسک سیستماتیک سرمایه‌گذاری در بورس دارد و همین موضوع سبب شد دامنه نوسان به حالت اولیه بازگردد. بدین ترتیب در بورس دیروز به تعداد صفوف خرید افزوده شد و ۲۸۸نماد بیشتر از پنج درصد رشد کردند تا یک جامپ تاریخی برای بازار سهام ثبت شود.
معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد، به طوری که در پایان بورس شنبه، شاخص کل با افزایش ۷۷هزار و ۶۴۲واحدی که معادل ۵۲/۳درصد این شاخص بود، روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح
دو میلیون و ۲۸۵هزار واحد ایستاد.
در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز صعودی بود، به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز ۲۱هزار و ۴۵۵واحد که معادل ۹۷/۲درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح ۷۴۵هزار و ۲۱واحد رسید.
گفتنی است تابلوی بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته، حجم معاملات را ۱۱میلیارد و ۶۰۰میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و ۷۶۵میلیارد تومان نشان داد.
ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام دیروز مثبت بود، به طوری که در پایان بورس دیروز حدود ۷۶۹میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. موضوع دیگری که باید عنوان کرد این است که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود هزار و ۲۲۹میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.
بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات دیروز سه سهم فزر، فولاد و خودرو بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های ذوب، شستا و وبملت به ‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.
خودرو با افزایش ۲۲/۷درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد، در مقابل فزر با افت ۹۷/۶درصدی در جریان بازار دیروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.
ورود پول هوشمند
بیشترین خالص خرید حقیقی به سهم‌های فولاد، فملی و شپنا تعلق گرفت. در جریان معاملات دیروز سهم‌های فولاد، شپنا و فملی ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که پول هوشمند از نمادهای فزر، ثفارس و حپترو خارج شده است.
شایان ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های گنگین، ثتوسا و ثباغ رقم خورد. قپیرا در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد، در مقابل بیشترین فشار عرضه در نماد بپاس بود.

استقبال مثبت از بورس
متین کریمی*- با توجه به کاهش تنش‌ها و برگشت دامنه نوسان به حالت عادی و افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها از جمله مس که در آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی به کانال ۹۰۰/۹دلار رسید، به نظر می‌رسد استقبال مردم در هفته جاری از بورس مثبت باشد.
در معاملات هفته گذشته بورس کالا محصولاتی همچون صنایع ملی مس (فملی) و فولاد مبارکه (فولاد) با دلار ۵۵هزار تومان معامله شدند که بیانگر این است بازار کمی به دلار نیما، که در حال حاضر اختلاف زیادی با بازار آزاد پیدا کرده است، کم‌توجهی داشته باشد و به دلار بازار آزاد توجه بیشتری پیدا کند که این موضوع پارامتر مثبتی برای رشد بازار است. با توجه به نزدیکی به فصل مجامع در خرداد‌ماه و انتظار تقسیم سود مناسب شرکت‌های شاخص‌ساز، انتظار بازار خوب و پربازده نسبت به سایر بازارها را در اردیبهشت‌ماه دارم. البته این مساله به این معنا نیست که بازار بدون اصلاح این روند را طی کند و قطعا در این رشد شاهد نوساناتی خواهیم بود. انتظار بازاری با بازدهی بیشتر نسبت به بازارهای موازی در اردیبهشت‌ماه را دارم اما این در صورتی است که ریسک‌های سیاسی و نظامی کشور از چیزی که در حال حاضر وجود دارد، فراتر نرود.
*کارشناس بازار سرمایه