پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: یکشنبه 9 اردیبهشت 1403, 19 شوال 1445, Sunday 28 April 2024
کد خبر: 22610
منتشر شده در یکشنبه, 01 مرداد 1402 08:08
تعداد دیدگاه: 0

اگر تاکنون مقام‌‌‌‌‌‌های دولتی بودند که هر‌بار از تجارت با مقاصدی جدید رونمایی و بر تجارت با آن اصرار می‌کردند، اکنون بخش‌خصوصی نیز در پی دولت به سرزمین‌‌‌‌‌‌های بکر تجاری نظر دوخته است؛ از جمله یکی از فعالان اتاق بازرگانی در آفریقا به استقبال از ترند جدید دولتی تجارت، یعنی تجارت با آفریقا رفته و بخش‌خصوصی را آماده فعالیت در این زمینه عنوان کرده‌است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا با اشاره به اهمیت برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی جدی‌‌‌‌‌‌تر دولت برای قاره آفریقا گفت: با اعلام آمادگی تجار ایرانی خارج از کشور می‌توانیم از همین فردا پروژه‌های آماده را به آنها در آفریقا واگذار کنیم.  

به گزارش «ایسنا» رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا با تاکید بر سفر اخیر رئیس‌جمهوری به آفریقا گفت: از منظر نگاه بخش‌خصوصی حضور در جایی‌که توجیه اقتصادی، فضای کارکردن و رقابت وجود داشته باشد، خوب است و سفر رئیس‌جمهوری به آفریقا پس از ۱۱ سال‌از این منظر سفر بسیار خوبی بود که دو پیامد می‌تواند داشته باشد.  مسعود برهمن ادامه داد: این دو پیامد یکی قراردادهایی است که در این سفر بسته شد و دوم اینکه رئیس‌جمهور کشور، خودش از نزدیک فرصت‌ها را دید و آن را بررسی کرد. این برای یک کشور بسیار مهم است و در تمام این مدت از این مساله غفلت شده‌است، زیرا در دو دولت گذشته فرصت‌های آفریقا عملا از دست رفت. برهمن در تشریح شرایط بسیار مساعد آفریقا برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: آفریقا ۵۴ کشور و یک‌‌میلیارد و ۴۵۰‌میلیون نفر جمعیت دارد. گردش مالی ۱۳۰۰‌میلیارد دلاری در کالا و ۳۰۰‌میلیارد دلاری در خدمات و ۳۰‌درصد معادن جهان در این قاره متمرکز شده که برای تاجران در تمام دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است.

او با اشاره به درخواست‌های متعدد کشورهای آفریقایی از اتاق بازرگانی ایران برای حضور در این قاره و در بعد اقتصادی گفت: شاید ماهی نباشد که برای من یک درخواست از کشورهای آفریقایی در مورد اینکه یک معدن طلا داریم که نیاز به سرمایه‌گذار برایش وجود دارد تا مثلا نیم‌تن برداشت را به یک‌تن برساند یا معدن پلاتینیوم، اورانیم، کبالت و مس که اتفاقا موارد اولیه بسیاری از شرکت‌های کشور ماست. این تاجر بخش‌خصوصی در آفریقا گفت: ما شرکت‌های بسیار مهمی در آفریقا با عملکرد فنی بسیار خوب داشته‌‌‌‌‌‌ایم و همین موجب‌شده در رقابت با کشورهای آمریکایی و اروپایی درخواست‌های سرمایه‌گذاری بیشتری برای حضور ایران وجود داشته باشد که باید از این تقاضاها استفاده کرد.  برهمن در تشریح واقعیات این گفته خود گفت: نگاه ما ایرانیان در تمام دنیا یک نگاه برد - برد است و علاوه‌بر نگاه تجاری همیشه یک نگاه انسان‌دوستانه در تمام تجارتمان با آفریقا داشته‌‌‌‌‌‌ایم؛ این در حالی است که آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها و اروپایی‌ها با آفریقا تجارتی مبتنی بر غارت اموال و معادن داشته‌اند و هیچ تکنولوژی فنی و مهندسی را برای این بخش از کره‌زمین پس از استفاده از معادن و فرصت‌های آن بر جا نگذاشته‌‌‌‌‌‌اند در حالی‌که ایرانی‌‌‌‌‌‌ها با قدمت تجارت ۹۰۰‌ساله در آفریقا علاوه‌بر تجارت در انتقال تجربیات فنی و مهندسی در بسیاری از بخش‌ها در این قاره موفق عمل کرده‌‌‌‌‌‌اند.  او درخصوص فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری در آفریقا گفت که یکی از پاشنه‌‌‌‌‌‌های آشیل این کشورها تبدیل‌کردن میوه‌‌‌‌‌‌ها به کنسانتره است که چنین توانمندی‌ای در آنجا وجود ندارد، درحالی‌که میوه‌های بسیار خاصی در این قاره به‌بار می‌نشیند. رئیس اتاق ایران و آفریقا افزود: کشت فراسرزمینی در آفریقا برای ایرانیان در شرق آفریقا بسیار قابل‌دسترس است و آب و بندر و حمل‌ونقل بسیار مهم است و برای ایران توجیه اقتصادی دارد. برهمن با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی جدی‌تر دولت برای قاره آفریقا گفت: بخشی از حضور در آفریقا را باید دولت تسهیل کند تا بخش‌خصوصی بتواند از فرصت‌ها به نفع کشور استفاده کند، زیرا کار بزرگ نیاز به بازی دولت دارد.  

 

او تاکید کرد: چین ۱۵۰‌برابر و ترکیه ۴۰‌برابر ایران در آفریقا سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این کار صرفا از عهده تجار بخش‌خصوصی برنمی‌آید و باید دولت وارد گود شود. علت این پیشرفت برای آنها این است که حمایت‌های خوب دولتی در آنجا برای حمل‌ونقل پرواز‌ها و ضمانت‌نامه‌ها مهم است و این درحالی است که سهم ایران زیر یک‌هزارم تجارت آفریقا است و هر کاری هم تا به حال شده‌است با غیرت و تعصب بخش‌خصوصی انجام‌شده ولی اگر یکسری حرکت‌های زیرساختی را دولت همکاری کند، رقم ۱۰‌میلیاردی را در قاره آفریقا در ۵ سال‌آینده خواهیم داشت.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار