دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: در صنعت لوازم خانگی، قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه افزایش یافته است و به اندازه کافی مواد اولیه در بورس عرضه نمی‌شود که این موضوع به معضلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده در نتیجه ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی از بازار آزاد تأمین می‌شود.

هاشمی افزود: با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه یک محصول صادراتی مانند لوازم خانگی از بازار آزاد و با ارز آزاد تأمین می‌شود لذا محصول قابل رقابت در بازارهای جهانی نیست و با این شیوه‌ها به توسعه پایدار و صادرات پایدار نمی‌رسیم.

وی با انتقاد از شیوه فعلی پیمان‌سپاری ارزی اظهار داشت: تا زمانی که این شیوه در کشور وجود داشته باشد، صادرات ما چشمگیر نخواهد شد زیرا از صادرکننده خواسته می‌شود تا ارز خود را در سامانه نیما عرضه کند و عرضه ارز در سامانه نیما به منزله عرضه ارز به ارزان‌ترین قیمت است و این در حالی است که در دنیا ارز صادراتی گران‌ترین ارز محسوب می‌شود. بنابراین با این شرایط انگیزه از بین می‌رود.

هاشمی ادامه داد: انجمن موافق افزایش بی رویه قیمت‌ها نیست و معتقد است که مکانیزم عرضه و تقاضا باید بازار را به تعادل برساند اما با این وجود با توجه به شرایط ۵ ماه است که درخواست افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان به سازمان حمایت داده شده است که پاسخی نیز فعلاً برای آن دریافت نشده است، از سوی دیگر خرید مردم کاهش یافته است، خیلی از واحدهای فروش ما، فروش اعتباری دارند تا نیاز هموطنان را تأمین کنند.

وی تاکید کرد: باید به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تأمین جهانی متصل شویم. نمی‌توان با عدم تعامل یا تعاملات محدود به اهداف بزرگ رسید. باید تغییراتی در روابط اعمال شود.

به گفته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در دنیا تولید لوازم خانگی با معیار "دوستدار محیط زیست"، "هوشمندسازی"، "کم‌مصرف"، "ساده‌سازی" و … انجام می‌شود تا مصرف انرژی بهینه شود. در ایران نیز باید این مقوله مورد توجه قرار گیرد.

 

سولماز محمدی

خبرنگار