اقتصاد بازار: مسئول کمیته توسعه صادرات کالا اتاق بازرگانی اصفهان گفت: به زودی شاهد تک نرخی شدن ارز خواهیم بود بنابراین فعالان اقتصادی در این فضا باید با استراتژی های مختلف از فرصت های موجود بهره ببرند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازار حمیدرضا مومنی در اولین جلسه مشترک کمیته توسعه صادرات کالا و کمیته معدن اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به اقدامات صورت گرفته بعد از برجام، اظهار داشت: بخش خصوصی در انتظار حرکت هایی برای جلوگیری از ترکش های اقتصادی بود اما هنوز این اتفاق نیفتاده و شاهد مشکلاتی برای فعالان این بخش هستیم.
به گفته وی، اگر بدهی های بخش خصوصی پرداخت شود وضعیت آنها بهتر می شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و اما امیدواریم شاهد تحرکاتی در اقتصاد کشور به ویژه بخش صادرات باشیم.
وی به جلسه روز یکشنبه (سی و یک شهریور ماه) در اتاق ایران اشاره کرد و گفت: جلال پور رئیس سابق اتاق به دلیل مشکل بیماری استعفا داد و قرار است 14 شهریور ماه انتخابات برای ریاست جدید اتاق ایران برگزار شود.
مومنی در ادامه صحبت های خود به اهمیت موضوع آب به خصوص در بخش صنعت اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه بحران آب در کشور و اصفهان شدت گرفته اما هنوز ذهنیت دولتمردان به گونه ای شکل نگرفته که در چه شرایط بدی قرار داریم.
وی با تاکید بر اینکه بحران آب امروز ملموس شده است، تصریح کرد: بر این اساس نگاه ها باید به سمت استفاده بهینه آب و فرهنگ سازی در راستای بهره وری درست از این مایه حیات معطوف شود.
مسئول کمیته توسعه صادرات کالا اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه پیش از این در دهه 80 در اتاق بازرگانی خبر از جنگ آب داده بودیم، گفت: براساس این پیش بینی خواستار مدیریت درست مصرف آب بودیم اما کار به جایی رسید که در اجرا در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد مدیریت آب استانی شد.
به اعتقاد وی، در تمام بحث های اقتصادی باید موضوع آب مطرح شود چرا که آینده در خطر است و با توجه به پیش بینی ریزگردها و حرکت آن به سمت اصفهان این موضوع باید مدیریت شود.
مومنی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه به زودی شاهد تک نرخی شدن ارز خواهیم بود این باید قابل توجه صادرکنندگان باشد، ابراز امیدواری کرد که منطقه دچار چالش جدیدی نشود و فعالان این بخش دقت بیشتری برای ارتباطات اقتصادی داشته باشند.
وی تاکید کرد: در این فضا فعالان اقتصادی باید با استراتژی های مختلف از فرصت های موجود بهره ببرند.

تک نرخی شدن ارز موضوعی پیچیده است
قاسمی عضو کمیته توسعه صادرات کالا اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست در خصوص تک نرخی شدن ارز، گفت: موضوع تک نرخی شدن ارز در کنار مباحث سیاسی موضوعی پیچیده است.
وی افزود: اکنون این شائبه به وجود آمده که دولت از بین ارز 3000 تومانی رسمی و 3500 تومانی بازار آزاد کدام را ساپورت مالی می کند و آیا ارز رسمی به ارز آزاد می رسد و یا برعکس.
وی تصریح کرد: برخی کارشناسان معتقدند که نرخ ارز بالای 8 هزار تومان است اما برخی پارامترهای سیاسی و انتخابات دولت برای سال آینده اجازه افزایش نرخ ارز را نمی دهد.
وی پیش بینی کرد: دولت تا انتخابات سال آینده نرخ ارز را در همین محدوده نگه دارد و با برنامه ریزی محتاط تر پیش رود چرا که ارز تک نرخی منفعتی برای اقتصاد است.

انعقاد تفاهم نامه در سه جهت مجزا در کمیسیون معدن اتاق
دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست، تاکید کرد: فضای معدنی کشور و استان به یک سری برنامه ها نیازمند است.
شهریاد شعبانی به رکود حاکم بر کشور اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل این رکود خود مسئولین بیشتر به دنبال فعالان اقتصادی هستند و این اتفاق خوشایندی است چرا که شرایط به گونه ای شده که نگاه ویژه ای به بخش معدن می شود.
وی به جلسه کمیسیون معدن با مدیران رده اول بانک صادرات اشاره کرد و گفت: در این جلسه یک سری تسهیلات برای معدن کاران در بحث واردات قائل شدند به گونه ای که ایجاد حساب های سپرده ارزی اتفاقی خوش برای این بخش است.
دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در آینده یک تفاهم نامه در سه جهت مجزا در کمیته صادرات منعقد خواهد شد، گفت: این تفاهم نامه ها در بخش ارزی، وام های معوق و همچنین فضایی برای تامین منابع مالی و ریالی خواهد بود.
وی تاکید کرد: در این راستا پیشنهاد شده با بانک ها به ویژه بانک هایی که معدن کاران و تولیدکنندگان ببشتر درگیر آن هستند وارد تعامل شویم.
علی دهشید مسئول کمیته کانی های غیرفلزی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: تجار و یا بازرگانان ما یا اطلاعات کمی از فضای موجود دارند و یا سخت به اطلاعات دست پیدا می کنند.
وی تاکید کرد: به طور قطع رایزنان اقتصادی می توانند راه را برای بازرگانان باز کنند و گره گشای مشکلات باشند.