اقتصاد بازار: رایزن ایران در هلند با تاکید بر اینکه ما در حوزه شناخت روابط بین الملل باید نگاه دیگری داشته باشیم، گفت: بعد از برجام با وجود سفر هیات های تجاری بسیار به اصفهان به دلیل نداشتن برنامه به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازار علی کردآبادی در اولین جلسه مشترک کمیته توسعه صادرات کالا و کمیته معدن اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به اینکه بعد از برجام صدها هیات سیاسی و اقتصادی به اصفهان آمدند، بیان داشت: با وجود توانایی بالای این استان، به دلیل نداشتن برنامه و ضعف در تنظیم ارتباطات هیچ کدام از این دیدارها نتیجه ای نداشت به عبارتی دیگر ما بعد از برجام هزینه کردیم اما درآمدی نداشتیم.
وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی افرادی را برای توسعه روابط بازرگانی به کشورهای دیگر می فرستد، افزود: این افراد بیشتر بخش های خصوصی را به هم مرتبط می کنند از سوی دیگر افرادی از طریق وزارت امور خارجه در سفارتخانه مستقرند و مسئول فعال کردن روابط بازرگانی هستند.
رایزن ایران در هلند با تاکید بر اینکه ما در هلند سعی در شناخت فعالان اقتصادی داریم، تصریح کرد: آنچه مشخص است بین ایران و هلند و دیگر کشورها گلوگاه هایی از جمله در روابط بانکی وجود دارد.
وی به دلایل این مشکل اشاره کرد و گفت: سیستم بانکی ایران کمتر از یک دهه با سیستم بانک های بین الملل ارتباط کمی داشت از سوی دیگر در این مدت تحولات جدی در مبارزه با پولشویی در دنیا اتفاق افتاد و بانک ها برنامه های متعددی را انجام دادند که نبود بانک های ایرانی در این سیستم سبب شکاف بزرگی شد.
کردآبادی با اشاره به اینکه کشور هلند یک چهلم ایران است، بیان داشت: این درحالیست که هلند بدون داشتن گاز و نفت،GDP نزدیک به ایران دارد.
به گفته وی، کشور هلند در اکثر شاخص ها از جمله راحتی کار، بهداشت، زندگی، سیستم های حمل و نقل جزو 10 کشور برتر دنیاست به گونه ای که این کشور کم هزینه و اما پربازده است.
رایزن ایران در هلند با اشاره به اینکه اصفهان از جوانان باسواد اما بیکار و با ظرفیت بالا و همچنین اتاق بازرگانی خوب برخوردار است، بیان داشت: استان اصفهان بزرگتر از 23 کشور آسیایی و 20 کشور اروپایی است.
وی با تاکید بر اینکه اصفهان داشته های فوق العاده ای دارد، تاکید کرد: ما در حوزه شناخت روابط بین الملل باید نگاه دیگری داشته باشیم.
به گفته کردآبادی، باید به این نتیجه برسیم که به غیر از ساختارهای سنتی، ساختارهای مدرن را در روابط اقتصادی خود تعریف کنیم.
وی بیان داشت: اگر در اتاق بازرگانی اصفهان یک بانک اطلاعاتی فعال و به روز ایجاد و افراد فعال در حوزه های مختلف اقتصادی به آن دسترسی پیدا کنند به طور قطع شاهد سروصدایی از نظر ارتباطات با دیگر کشورها خواهیم بود.