اقتصاد بازار: رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سرانه صادراتی بخش خصوصی استان اصفهان به ازای هر نفر 20 دلار است و این میزان با ظرفیت های استان به هیچ عنوان همخوانی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار قاسم علی جباری با حضور در محل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه اصفهان و دیدار با رییس این دفتر، افزود: در سال 91 صادرات استان اصفهان 1.4 میلیارد دلار و در سال 94 این میزان به 1.1 میلیارد دلار رسیده است این در حالیست 65 درصد این صادرات را فرآورده های نفتی وپتروشیمی، 25 درصد محصولات فولادی و تنها 10 درصد به سایر بخش های اقتصادی اختصاص دارد.
وی تصریح کرد: سرانه صادراتی بخش خصوصی استان اصفهان به ازای هر نفر 20 دلار است و این میزان با ظرفیت های استان به هیچ عنوان همخوانی ندارد.
جباری استقرار بازارچه های دایمی در سایر کشورها را یکی از راه های افزایش روابط تجاری برشمرد و گفت: وزارت امور خارجه با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران می توانند با ایجاد این بازارچه ها نقش مهمی در توسعه صادرات ایران بویژه استان اصفهان داشته باشند.
وی از تهیه و تنظیم 143 فرصت سرمایه گذاری استان جهت معرفی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی از سوی این کمیسیون خبر داد و گفت: این کمیسیون تلاش دارد زمینه توسعه روابط خارجی اعضای اتاق با همتایان خارجی را فراهم سازد.
کنسولگری های ایران می توانند اطلاعات اقتصادی و تجاری به بازرگانان ارایه دهند
رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه استان اصفهان در این جلسه گفت: وسعت استان اصفهان از 20 کشور اروپایی بزرگ تر است ولی گردش مالی 3 میلیارد دلار در حد و اندازه این استان نیست.
محمدرضا کارشناس، سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران را مامن هر ایرانی برشمرد و گفت: فعالان اقتصادی می توانند از این ظرفیت برای فعالیت های بین المللی استفاده کنند.
وی ارایه اطلاعات اقتصادی از کشورهای مقصد را یکی از وظایف سفارت خانه و سرکنسول گر های ایران در سایر کشورها برشمرد و گفت: دیپلمات ها صادرکننده یا تاجر نیستند ولی می توانند اطلاعات اقتصادی و تجاری کشورهایی که در ان ماموریت دارند را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند.
وی از فعالان اقتصادی استان اصفهان خواست که با کشورهای همسایه روابط اقتصادی تنگاتنگی ایجاد کنند و افزود: نزدیک بودن مسافت تا این کشورها می تواند به عنوان یکی از مزیت های صادراتی شناخته شود. بویژه عراق به عنوان یکی از کشورهای دوست و همسایه می تواند یکی از بازارهای مهم صادراتی استان باشد.
وی خواستار بازتعریفی از روابط تجاری با کشورهای هدف از سوی اتاق بازرگانی اصفهان شد و گفت: در دوران پساتحریم روابط تجاری هدفمندی با کشورهای هدف باید تعریف شود تا شاهد توسعه اقتصادی استان باشیم.
وی از صدور روادید برای مهمانان خارجی ظرف مدت 10 دقیقه خبر داد و گفت: صدور روادید هم به صورت الکترونیکی و هم در فرودگاه اصفهان انجام می شود.
حمیدرضا مومنی عضو کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق اصفهان در این دیدار خواستار برگزاری همایش دیپلماسی و تجارت با حضور سفرای و سرکنسول های جمهوری اسلامی ایران و همچنین بازرگانان و فعالان اقتصادی استان شد و گفت: برگزاری این قبیل همایش ها می تواند فرصت های تجاری و بازرگانی بین المللی را برای فعالان اقتصادی معرفی کند.
مسعود جمالی عضو کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری در این جلسه خواستار ایفای نقش فعال سفارت خانه جمهوری اسلامی در سایر کشورها شد و گفت: فعال شدن رایزنان اقتصادی در سفارت خانه می تواند به توسعه روابط تجاری ایران با سایر کشورها کمک کند.
سخایی دیگر عضو کمیسیون در این جلسه خواستار عادی سازی روابط سیاسی ایران با کشورهای قاره آمریکا شد و گفت:کانادا یکی از کشورهای است که ایرانیان بسیاری در آن زندگی می کنند و می توان به عنوان یکی از بازارهای صادراتی ایران محسوب شود .
کاظمی دیگر عضو کمیسیون در این دیدار خواستار معرفی خدمات اقتصادی سفارت خانه و سرکنسولگری های ایران برای فعالان اقتصادی شد.