اقتصاد بازار: شركت سپاهان دانه پارسيان در سال 1385 با پشتوانه ده ساله در صنعت دام و طيور به همراه تيم علمي در زمينه هاي تغذيه اي، بهداشتي و تأسيسات شروع به فعاليت نمود. اين شركت رسالت خود را بر خدمت صادقانه، نو آوري و علم گرايي ، بهينه كردن چرخه توليد و در نهايت توليد محصول مقرون به صرفه و سالم بنا نهاده است. گفت و گوی ما با حمیدرضا قلمکاری، مدیرعامل شرکت سپاهان دانه پارسیان و رئیس کمسیون کشاورزی اتاق اصفهان به پتانسیل ها و قابلیت های اصفهان در حوزه های مختلف اختصاص دارد.

اقتصاد بازار: به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان، جدیدتریـن و شاخص ترین طرح‌هـا و پروژه‌های سـرمایه‌گذاری بخـش خصوصی داخلی و خارجی در این کمیسیون چه بوده است؟
مجموعه ای از طرح های اساسی و بنیادین در کمیسیون های اتاق بازرگانی اصفهان از فاز طراحی کمیسیون وبه همت اساتید وخبرگان عضو آن استحصال شده است. طرح منطقه ویژه اقتصادی هیدروکرین، ایجاد دفاتر تشخیص صلاحیت صادراتی شیر، گوشت و مرغ، ایجاد گلخانه های صنعتی بزرگ، منطقه گردشگری سمیرم، بزرگترین گلخانه های صنعتی سیتی سنتر شمال اصفهان و شهرک سلامت اصفهان از جمله طرح های کمیسیون کشاورزی می باشند.

اقتصاد بازار: اگر بخواهید تصویری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اصفهان و توصیـفی از موقعیـت اقتصـادی، سیاسـی، اجتماعی و فرهنگـی این شهر ارائه دهید، به چه مواردی اشاره می کنید؟
از جمله مواردی که می توان به آن ها اشاره کرد عبارت اند از: موقعيت مكاني ويژه استان در مرکز ایران، وجود پتانسيل‌هاي قوي كارآفريني روبه رشد در بخش هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي، وجود نواحي پتانسيل دار معدني، برخورداري از جاذبه هاي گردشگري و مزيت هاي فرهنگي ، وجود منابع طبيعي و اقليمي متنوع به عنوان زير ساخت محرك فعاليت هاي اقتصادي با تأكيد ويژه بر بخش كشاورزي، آب و محيط زيست، وجود سرمايه هاي انساني، وجود دانشگاههاي تخصصي مادر، اولين شهرك علمي و تحقيقاتي، استقرار واحدهاي بزرگ صنعتي داراي اهميت ملي نظير مجتمع فولاد مباركه ، ذوب آهن و .... در استان، نقش برجسته اصفهان در بخش توليد، ذخيره و انتقال انرژي در كشور، وجود توانمندي قوي در زمينه رشته هاي صنايع دستي که همه از قابلیت ها و ظرفیت های بارز استان هستند.

اقتصاد بازار: چه مشکلات و مسائلی در مسیر جذب سرمایه گذاری و توسعه برنامه های شما وجود دارد؟ دیدگاه شما برای رفع این مشکلات چیست؟
طبق روش برنامه ریزی استراتژیک گروه (مدل آنالیز شکاف) محیط کمیسیون به سه بخش محیط داخل، محیط خارج نزدیک و محیط خارج دور تقسیم بندی شده که محیط داخلی دربردارنده نقاط ضعف و قوت درون کمیسیون است که مشاورین کمیسیون سازماندهی مناسب و ساختاردهی لازم را برای استفاده از نقاط قوت و پوشش ضعف ها انجام داده اند. لیکن محیط خارج نزدیک، شامل اتاق بازرگانی اصفهان، اتاق ایران و مجموعه نهادهای مرتبط موجود در این محیط می باشند که به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. بخش دولتی گرفتار مسائلی مانند ناکارآمدی، ناهماهنگی، بی برنامه بودن و عدم هم سویی با مردم و منافع ملی شده و بخش خصوصی نیز بی سازمان و به صورت غیر همسو با نیازهای کشور و بدون برنامه استراتژیک و درنهایت نا هماهنگ با اقتصاد مقاومتی و... است. در این میان برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان، با تعاملات سازنده در محیط خارج دور از جمله محیطهای ملی و بین الملل، روابط مناسبی برقرار کرده و مطابق نقشه راه استراتژیک، تعاملات لازم را با ما انجام می دهند.

اقتصاد بازار: حمایت از تولیدکنندگان و لزوم توجه به تولید داخلی از شعارهای دولت است؛ آیا در این زمینه موفق عمل کرده است؟
همانگونه که شما گفتید، اینها برنامه نبوده و نیستند. بلکه شعارهای دولت هستند در صورتی که اینها تحت یک برنامه استراتژیک جامع قرار می گرفتند، امکان انجام یا امید به اجرای آنها بود؛ لیکن طرح شعار بدون تعریف نقشه راه وارائه برنامه عملی به تنهایی کافی نبوده و دولت قطعاً موفق نخواهد بود. توجه داشته باشید که محیط درتعامل با دولت نیز در مقابله با اجرایی شدن هر برنامه ای می بایست برای تقبل وظایف و اجرای وظایف محوله برنامه آماده باشند و دولت کنونی با به ارث بردن ورشکستگی از دولت گذشته، عدم تحقق منابع ارزی وافر، صرفاً درحال روزمرگی و در صدد پرداخت مخارج جاری خود می باشد و به صورت معمول قادر به حمایت از نهادهای خارج از بدنه خود نمی باشد.

اقتصاد بازار: اجرایی شدن برجام تا چه اندازه به بهبود فضای کسب و کار در استان کمک کرده است؟
حتی افرادی که دانش کمی در برنامه ریزی دارند می دانند که اجرایی شدن هر تعهدی یا قرارداد و هرگونه برنامه ای در سرعت های غیر استاندارد ومتعارف خود امکان پذیر نمی باشد. لیکن در صورتی که یک توافق بر اساس برنامه زمانبندی و بندهای تعهد شده خود به پیش رفته باشد و علاوه بر آن یک ناظر خوب بتواند آنچه را که در توافق بدان تعهد شده با آنچه که درزمانبندی طی شده است را تطبیق صوری و ماهوی دهد، متوجه می شود که تمام تعهدات برجام به تحقق پیوسته. لیکن توقع بیش از حد از برجام که از سوی برخی افراد با توجه به منافع جناحی مطرح می شود، اصراری است که به قصد خیرخواهی صورت نمی گیرد.

اقتصاد بازار: فضای سرمایه گذاری در استان اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟
معتقدم که نباید توقف کرد. حتی در برهه ای از زمان، با وجود فراهم نبودن شرایط، باز می بینیم که با تلاش کارآفرینان بزرگ، پروژه سرمایه گذاری با ارزش افزوده مناسب ایجاد شده است. این طرحها توانسته خوب عمل کند وشاهد خلق فرصت های سرمایه گذاری مثل سیتی سنتر ، شهرک سلامت و .... می باشیم. هر چند این ها الگوهای خوبی هستند، لیکن خواست واقعی و یک برنامه استراتژیک و نهاد هوشمند و عملگرا، برای در کنارهم قراردادن عناصر بازار سرمایه گذاری وجود ندارد. علاوه بر این، فضا برای توسعه لیاقتها و شایستگی اصفهان از دست می رود و همه ظرفیت ها و پتانسیل ها مورد غفلت قرار می گیرند، و باز هم شاهد یک روند مستمر وپایدار نیستیم.