اقتصاد بازار: معاون بازرگانی و پیمان های پالایشگاه اصفهان گفت: رویکرد این مجموعه استفاده از تولیدات و تجهیزات ساخت داخل بمنظور تقویت و پیشرفت صنعت کشور است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، سید مصطفی الهی که در نشست کمیته انرژی و نفت کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با مدیران پالایشگاه های کشور سخن می گفت، افزود: پالایشگاه اصفهان بلحاظ پروژه های تعریف شده، بیشترین خرید را در بین پالایشگاه داشته و همواره نیازهایش را از ظرفیت های داخلی تامین کرده است.
وی، از آمادگی این پالایشگاه برای افزایش خرید کالا و تجهیزات نفتی ساخت داخل خبر داد و تصریح کرد: حمایت از تولید داخل، اجرای منویات رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی است.
معاون بازرگانی و پیمان های پالایشگاه اصفهان با اشاره به سرمایه گذاری دو میلیارد یورویی کره جنوبی در این پالایشگاه برای اجرای طرح های توسعه اظهار کرد: تصفیه گازوییل یکی از طرح های توسعه مهم پالایشگاه اصفهان است که سازندگان داخلی می توانند نقش مهمی در اجرای آن ایفا کنند.
وی از تکمیل پروژه بنزین سازی این پالایشگاه نیز خبر داد و گفت: بدنبال اهداف زیست محیطی وزارت نفت، بر تولید بنزین 'یورو 4' تاکید ویژه ای صورت گرفته است.
اسماعیل آقاپور قدیمی نژاد مدیرعامل پالایشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: بیش از 80 درصد از قطعات مکانیکی مورد نیاز پالایشگاه ها در داخل قابل تولید است و مدیران پالایشگاه ها باید از این تولیدات حمایت کنند.
مسوول کمیته انرژی و نفت کمیسیون صنایع اتاق اصفهان نیز با اشاره به اینکه پالایشگاه های کشور سالانه میلیاردها تومان صرف خرید تجهیزات موردنیاز خود می کنند، افزود: سازندگان تجهیزات نفتی در استان ها بویژه در استان اصفهان می توانند بخش عمده نیاز پالایشگاه ها را تامین کنند.
رضا خیامیان تصریح کرد: حمایت پالایشگاه ها از تولید داخل می تواند علاوه بر اشتغالزایی در توسعه بومی صنعت نفت نیز نقش مهمی ایفا کند.
وی صنعت نفت را موتور محرک صنایع کشور برشمرد و افزود: سازندگان تجهیزات نفتی می توانند زمینه اشتغال 300 هزار جوان تحصیل کرده را فراهم کنند.
مسوول کمیته انرژی و نفت کمیسیون صنایع اتاق اصفهان با انتقاد از اختصاص ردیف بودجه از صندوق توسعه ملی به خرید کالا و تجهیزات خارجی برای صنایع نفت گفت: دولت می تواند از ردیف های این صندوق برای خرید از داخل حمایت کند و این در حالیست که کشورهای گشایش کننده فایناس، تولیدات داخلی خود را تحت پوشش فایناس قرار می دهند.
خیامیان یکی از دلایل استقبال پالایشگاه از کالا و تجهیزات خارجی را تفاوت قیمت 9 درصدی با کالاهای ساخت داخل برشمرد و گفت: محاسبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت تمام شده کالاها و تجهیزات ساخت داخل باعث تفاوت قیمت نسبت به همتای خارجی می شود.
وی اضافه کرد: خرید داخلی برخی پالایشگاه همراه با هزاران انتقاد و عیب نمایی صورت می گیرد، ولی در خریدهای خارجی هیچ مشکلی بروز پیدا نمی کند.
رییس انجمن ساخت تجهیزات نفتی ایران اضافه کرد: تامین مالی سازندگان برای ساخت تجهیزات و طولانی بودن روند مناقصه ها از چالش های جدی این بخش است که با تنظیم قراردادهای داخلی خرید (LPC) می توان این چالش ها را برطرف ساخت.
در پایان این نشست، مدیران کالا و تجهیزات هشت پالایشگاه کشور بر حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات نفتی تاکید کردند و خواستار حضور فعال این شرکت ها در مناقصه های پالایشگاه ها شدند.