اقتصاد بازار: دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در صورت عدم توافق شرکت های هواپیمایی، اتاق بازرگانی با کمک این اتحادیه در نظر دارد تا پایان امسال با راه اندازی کارگوترمینال، این طرح را بعد از سال ها عملیاتی کند، گفت: بسیاری از بازارهای هدف ما برای پروازهای کارگو، کشورهای عربی بودند که به دلیل برخی از مسائل سیاسی منتفی شده است
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، کارشناسان معتقدند بهره برداری از کارگوترمینال فرودگاه راهکار حل مشکل عدم تناسب سیستم حمل و نقل داخلی استان اصفهان با نیاز و جایگاه این استان است. یکی از انتظارات اساسی برای ایجاد کارگوترمینال تسریع در صادرات، به خصوص اقلام کشاورزی مانند گل، محصولات گلخانه ای و همچنین صنایع دستی است. به طور قطع این طرح برای استانی مانند اصفهان که با واقع شدن در مرکز کشور مرز بین المللی ندارد؛ بسیار ضرورت دارد.
با توجه به اهمیت این طرح مدیریت استان بر بهره برداری کامل و هر چه سریع تر طرح کارگوترمینال اصفهان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، استانداری، ادارات کل فرودگاه های اصفهان و گمرکات استان تاکید دارد. به گفته رسول زرگرپور، باید موارد مربوط به لیفتراک، باسکول و ایکس ری توسط اتاق بازرگانی پیگیری شود و با تجهیز آن، هرچه سریع تر این بخش فعالیت خود را آغاز کند.
در این باره دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با اقتصاد بازار در خصوص اینکه چرا هنوز بعد از گذشت حدود 6 سال از ایجاد زیرساخت کارگروترمینال اصفهان در فرودگاه این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده است، اظهار داشت: زمانی می توانیم از این ساختار اساسی و حیاتی استفاده کنیم که با دنیا قهر نباشیم؛ ما باید پروازهای خود را به سوی بازار هدف برقرار کنیم اما به دلایل مختلفی از جمله تحریم ها بهره برداری از کارگو راکد مانده است.
احمدرضا همتی با تاکید بر اینکه کارگوترمینال قرار است صادراتی باشد، بیان داشت: بسیاری از بازارهای هدف ما برای پروازهای کارگو، کشورهای عربی از جمله عربستان بودند که اکنون به دلیل مسائل سیاسی، این موضوع منتفی است.
وی درباره اینکه چرا با وجود تمایل کشور روسیه نسبت به واردات محصولات ایرانی در بحث کارگوترمینال تاکنون از این بازار هدف استفاده نکرده ایم، تصریح کرد: متأسفانه در زمانی که روسیه با ترکیه دچار مشکل بود ما بهترین موقعیت برای صادرات را از دست دادیم؛ چرا که ما با استانداردهای مورد نظر روسیه آشنا نبودیم.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: به عنوان مثال در پروسه تولید مرغ اصفهان، امکانات تولیدی مناسبی وجود داشت اما استانداردهای ما با استانداردهای کشور روسیه مطابقت نداشت.
وی با اشاره به اینکه در بحث صادرات محصولات کشاورزی در آینده یکی از بهترین بازارها کشور روسیه است، تاکید کرد: با این وجود روسیه خواستار محصولاتی با استاندارد کودکَس (کمترین میزان مصرف کود و سم) است اما متأسفانه زمانی که محصولات کشاورزی ما آنالیز می شود از میزان کودکَس بالایی برخوردار است.
همتی درباره اینکه چرا کارگو ترمینال نمی تواند در صادرات محصولات کشاورزی وارد عمل شود، بیان داشت: متأسفانه فاصله اصفهان با کشور روسیه بسیار زیاد است. ما در نظر داشتیم در وهله نخست کشورهای حوزه خلیج فارس را پوشش دهیم چرا که حداکثر زمان پرواز ما به آن کشورها یک ساعت و نیم است در حالی که به روسیه حدود 4 سال است و در عمل پرواز کارگو به روسیه برای اصفهان توجیه اقتصادی ندارد.
وی عدم استقبال شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی از کارگو اصفهان را دلیل دیگر ناموفقیت این طرح دانست و تاکید کرد: متأسفانه شرکت های خارجی به دلیل تحریم ها و شرکت های داخلی به دلیل عدم توجیه اقتصادی حمل بار، از کارگو استقبال نمی کنند.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه فعالیت کارگوترمینال فنی و تخصصی است و ما تنها این مجموعه را ایجاد کردیم، تصریح می کند: اگر در راه اندازی کارگو شرکت های حمل و نقل هوایی به ما کمک نکنند، مشکلات کارگو همچنان باقی می ماند.
به گفته مجری احداث کارگوترمینال اصفهان، اتاق بازرگانی طی دو سال گذشته با ده ها شرکت حمل و نقل هوایی مذاکره داشته، اما با هیچ کدام به توافق نرسیده است که آن ها حداقل توجیه اقتصادی خود را برای مدت یک سال نادیده بگیرند.
همتی تأکید کرد: اگر هیچ کدام از شرکت های هواپیمایی وارد نشوند، خود اتاق بازرگانی با کمک اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان در نظر دارد تا پایان امسال با راه اندازی کارگوترمینال، این طرح را بعد از سال ها عملیاتی کند.