اقتصاد بازار: سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا با اشاره به پايين بودن آمار مبادلات تجاري دو كشور، گفت: متاسفانه هنوز مشکلات بانکی ايران حل نشده و بانک مرکزی کنیا راجع به ارتباط با بانک‌های ایرانی ابراز نگرانی می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، هادی فرجوند در همایش بررسی فرصت‌های اقتصادی ایران و کنیا با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این کشور، اظهار داشت: وسعت کنیا 580 هزار کیلومتر است و 46 میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کنند.
وی با اشاره به اينكه کنیا از نظر موقعیت جغرافیایی با سودان، سومالی، تانزانیا و اوگاندا مرز زمینی و با هند مرز آبی دارد و دروازه ورود به شرق و مرکز آفریقا محسوب می‌شود، بيان داشت: کشور کنیا به 47 استان تقسیم‌ شده و هر استان پارلمان و رئیس مجزا دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا يا توصيف اوضاع اقتصادی کنیا، بیان داشت: کنیا بالغ‌ بر 10 سال است که از ثبات اقتصادی برخوردار بوده و در بازه هفت ساله اخیر به‌ طور متوسط 5 درصد رشد اقتصادی داشته است در مقابل شاخص بیکاری در این کشور مناسب نیست و 45 درصد از افراد این کشور بیکار هستند.
وی با بيان اينكه دستمزدها در کشور کنیا پایین است و هر کارگر ساده به‌ طور متوسط 60 الی 150 دلار مزد دریافت می‌کند، گفت: این میزان برای نیروهای متخصص به‌ طور متوسط 400 دلار است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا، به درآمد سرانه 3 هزار و 200 دلاری این کشور اشاره کرد و بیان داشت: 25 درصد از GDP کنیا مربوط به بخش کشاورزی است و 75 درصد از نیروی کار را در برمی‌گیرد.
وي در ادامه به ذخایر طبیعی کنیا اشاره كرد و افزود: کشور کنیا ظرفیت آبی فراوانی دارد و اخیراً ذخایر نفتی نیز در این کشور کشف‌ شده است؛ همچنین منابع معدنی دست ‌نخورده و شناخته‌نشده فراوانی در این کشور به چشم می‌خورد.
فرجوند با اشاره به فرصت هاي اقتصادی کنیا، گفت: کنیا کشوری متکی بر کشاورزی و دامداری است و در مقابل، نیازهای فراوانی به محصولات غذایی، شوینده، پتروشیمی، پلاستیک، دارو، آهن‌آلات، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی دارد.
وي همچنين با بيان اينكه کشور ایران سالانه 42.2 میلیون دلار صادرات به کنیا داشته و 5.2 میلیون دلار واردات از این کشور دارد، گفت: محصولات پتروشیمی ایران از طریق دُبی به این کشور ارسال‌ شده و در آمارهای رسمی اثری از آنها دیده نمی‌شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا با اشاره به وجود مشکلات بر سر راه توسعه تجارت دو کشور، تاكيد كرد: مشکلات بانکی همچنان حل‌ نشده و بانک مرکزی کنیا راجع به ارتباط با بانک‌های ایرانی ابراز نگرانی می‌کند.
وي عدم شناخت دو کشور از یکدیگر را عامل دیگر پایین بودن آمار مبادلات تجاری دانست و گفت: در آفریقا چهره غیرواقعی از ایران نشان داده‌ نشده و دو کشور شناخت لازم از یکدیگر را ندارند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این همایش اظهار داشت: در حاليكه تحریم‌ها رفع شده ارتباطات تجاری باید برای رسیدن به بازارهای جدید و توسعه صادرات ایجاد شود و ما نیازمند خلق ارتباطات جدید هستیم.
اسرافیل احمدیه تاكيد كرد: اصفهان در حوزه صنعت وضعیت مناسبی دارد و تنوع و کیفیت تولیدات استان اصفهان، ظرفیت مناسبی برای صادرات در این استان ایجاد کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به وجود رکود در صنایع استان، اظهار داشت: در برخی جاها هنوز دپوی کالا در انبارها وجود دارد و برای رفع این معضلات باید بازارهای هدف به‌ درستی شناسایی شوند.
وي با بيان اينكه هر چه بازارهای هدف دورتر باشند؛ هزینه صادرات نیز افزایش می‌یابد، تصريح كرد: برای باقی ماندن در رقابت، باید قیمت تمام‌ شده کالا را کاهش داد.
احمديه با تاکید بر وجود ظرفیت‌های فراوان صادراتی در خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: حدود 700 میلیون نفر جمعیت در اطراف ایران زندگی می‌کنند و علاوه بر این، بازارهای آفریقا نیز فرصت بکری برای صادرکنندگان اصفهان است.
وي اضافه كرد: هدف ما در صادرات، صدور کالاهای نهایی و خلق ارزش‌ افزوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، کنیا را مقصد مناسب صادراتی توصيف كرد و افزود: این کشور 46 میلیون نفر جمعیت دارد و از نظر آبی در وضعیت مناسبی قرار دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با انتقاد از حجم پایین صادرات اصفهان، بيان داشت: اولویت‌های صادراتی اصفهان به کنیا توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت فهرست شده و در اختیار تجار قرار گرفته است.