مدیر هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به عمان با بیان اینکه عمان دوازدهمین مقصد صادراتی کشورمان است، گفت: عمان یک بازار ویژه صادرات مجدد برای ایران است.
حمید رسالتی در نشست معرفی بازار، پتانسیل ها و ظرفیت های کشور عمان، با بیان اینکه عمان یکی از کشورهایی است که روابط اقتصادی و سیاسی دیرینه با ایران دارد، گفت: عمان با ۴.۵ میلیون نفر جمعیت دارای ۵۴ درصد جمعیت عمانی و ۴۶ درصد جمعیت خارجی است.

افزود: طی پیش بینی های سازمان های بین المللی، GDP این کشور تا سال ۲۰۲۰ به ۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید و ۷۰ درصد ثروتمندان این کشور به چشم انداز اقتصادی آن خوش بین هستند.

وی شاخص آزادی اقتصادی عمان را از متوسط جهانی بالاتر دانست و گفت: فاصله نزدیک با ایران، وجود بازارهای قابل دسترس، کم بودن هزینه های حمل و نقل، شاهراه ارتباطی با شمال آفریقا، سهولت ثبت شرکت، استقبال از سرمایه گذاری خارجی، ثبات سیاسی و اقتصادی، روند افزایشی ارزش صادرات و... را از جمله مزایای تجارت با عمان عنوان کرد.

مدیر هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به عمان، این کشور را یک بازار ویژه صادرات مجدد برای ایران عنوان کرد و افزود: عمان دروازه ورود به آفریقا و امارات، قطر، بحرین، یمن و عربستان بوده و از این کشور حتی می توان به آمریکا و سنگاپور نیز با تعرفه صفر کالا صادر کرد.

رسالتی افزود: میزان واردات عمان از ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۶۱ میلیون دلار، ۲۰۱۴ بیش از ۳۴۶ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵ نیز ۲۹۷ میلیون دلار بوده است.

وی روند صادرات عمان به ایران را کاهشی و روند صادرات ایران به عمان را افزایشی ذکر کرد و گفت: در سال گذشته مراودات تجاری ایران به عمان حدودا یک میلیارد دلار بوده است.

مدیر هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به عمان با تاکید بر اینکه عمان یکی از بهترین کشورها برای شروع کسب و کار است، تصریح کرد: رتبه فضای کسب و کار این کشور با بهره گیری از مشاوران مجرب در سال ۲۰۱۷ از ۱۵۹ به ۳۲ ارتقا یافته است.

وی در ادامه گفت: کشورهای عمان، کانادا، پاناما، اردن، عربستان و نیوزلند ۹۷ درصد از کل ارزش صادرات مجدد را به خود اختصاص داده اند.

رسالتی با بیان اینکه دقم، صلاله و صحار از جمله مناطق آزاد اقتصادی عمان هستند، گفت: در حال حاضر «دقم» بزرگترین منطقه آزاد در خاورمیانه و شمال آفریقا است.

وی مخابرات، شبکه و IT، پروژه های توزیع آب و بازیافت، حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی، آبزی پروری، مواد غذایی پردازش شده، مراکز آموزش پزشکی و گردشگری، تولید کارخانه مصالح ساختمانی، ساختمان سازی، خدمات پشتیبانی و... را نیز از جمله فرصت های تجاری «دقم» عنوان کرد.

مدیر هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به عمان افزود: مالکیت ۱۰۰ درصد شرکت ثبت شده و معافیت از هرگونه تبادلات ارزی نیز از مزایای ثبت شرکت در منطقه آزاد اقتصادی دقم است.

وی در ادامه با بیان اینکه عمان دوازدهمین مقصد صادراتی کشورمان است، تصریح کرد: این رتبه در ۹ ماهه سال ۹۵ به ۱۰ رسیده است.

رسالتی عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به عمان را شامل سنگ های گرانیت، تراورتن، مرمر، شیشه، انواع کاشی و سرامیک وموادغذایی و عمده کالاهای وارداتی از این کشور رانیز شامل وسایل نقلیه و قطعات خودرو بیان کرد.

وی در پایان گفت: وسایل نقلیه، ماشین آلات مکانیکی وبرقی و مصنوعات فلزی بیشترین واردات عمان را تشکیل می دهند.

رییس کمیسیون حمایت ا زسرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست پتانسیل ها و ظرفیت های کشور عمان، با اشاره به اینکه حضور در برخی بازارهای بین المللی و کشورهای هدف به صورت انفرادی چندان موفقیت آمیز نبوده است، اظهار داشت: باید با رویکرد جمعی و یا حضور به صورت هلدینگ های صادراتی یا شرکت های مدیریت صادرات اقدام کرد.

قاسمعلی جباری با بیان اینکه اگرچه صادرات به کشورهایی که با آنها تفاهم نامه یا پیمان اقتصادی منعقد نشده عملا غیرممکن است، افزود: با این وجود در کشور عمان با توجه به مناسبات ویژه اقتصادی و سیاسی با ایران بستر مناسبی برای حضور در این بازار و صادرات محصولات به سایر کشورها وجود دارد.

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان همچنین تامین خدمات و کالاهای مورد نیاز شرکت های مطرح و خوش سابقه این کشور را سودمندتر از سرمایه گذاری مستقیم در این کشور عنوان کرد.

حمیدرضا مومنی، رییس کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز هدف از برگزاری این نشست را آشنایی اعضاء اتاق بازرگانی با بازارهای صادراتی خصوصا پتانسیل های موجود در منطقه بیان کرد و گفت: این نشست با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت استان تهران و هلدینگ بین المللی همایش سازان پیشگام مجری پاویون های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای حوزه GCC و CIS برگزار شده است.