همان ماه‌هاي ابتدايي برداشته شدن تحريم‌هاي غربي و امضاي برجام بود كه زمزمه‌ها از مذاكرات جدي جنرال الكتريك به عنوان يك شركت امريكايي براي حضور بيشتر در بخش انرژي ايران خبر مي‌داد و حتي روند مذاكرات طي شده حكايت از آن داشت كه قطعا اين برند صاحبنام براي حضور در پروژه‌هاي انرژي ايران قرارداد رسمي را امضا خواهد كرد.
در همان زمان يعني بهمن ماه سال ٩٤ بود كه «جان رايس» معاون رييس شركت جنرال‌الكتريك با اعلام رسمي رايزني اين شركت با طرف‌هاي ايراني براي سرمايه‌گذاري در ايران به همه اما و اگرهاي حضور جنرال‌الكتريك در ايران پايان داد.
در آن زمان معاون رييس شركت امريكايي جنرال الكتريك در گفت‌وگو با نشريه آلماني «هاندلز بلات» در رابطه با گشوده شدن درهاي فرصت به روي شركت‌هاي خارجي در دوران پسابرجام گفت: ايران براي ما يك كشور مهم و راهبردي به شمار مي‌رود و همه شركت‌هاي غربي سعي مي‌كنند كه جايگاه خوبي را در آن كشور پيدا كنند. با اين وجود، شركت‌هاي غربي به ويژه شركت‌هاي امريكايي هنوز نمي‌توانند آزادانه عمل كنند و همچنان با محدوديت‌هايي مواجه هستند درحالي كه رقيبان اروپايي و آسيايي شركت‌هاي امريكايي از امتيازهايي برخوردار هستند؛ ما از اين امتيازها بي‌بهره‌ايم.
حالا بعد از گذشت نزديك به دو سال از آن روزها بالاخره توافق انجام شده با جنرال الكتريكي‌ها به سمت جدي‌تر شدن پيش مي‌رود و بنا به گفته عباس علي‌آبادي، مديرعامل گروه صنعتي مپنا، پيش‌قراردادي كه با شركت جنرال الكتريك به امضا رسيده در حال تبديل شدن به قرارداد است و به زودي همكاري مپنا و جنرال الكتريك آغاز مي‌شود.
وي تاكيد كرده است كه «اين همكاري‌ها در زمينه نيرو، نفت و گاز خواهد بود و بايد گفت طبق قانون و مقررات امريكا، هم‌اكنون شركت‌هاي امريكايي كه در داخل خاك امريكا هستند اجازه كار با ايران را ندارند، اما شركت‌هايي كه خارج از حوزه امريكا و در حوزه اروپا هستند امكان همكاري را دارند كه اين موضوع مباحثي كه مبني بر امريكايي بودن اين شركت را مطرح مي‌كند، منتفي مي‌شود.» علي‌آبادي در خصوص قرارداد احداث نيروگاه سيكل تركيبي منطقه آزاد ارس هم گفته است: «اين قرارداد مربوط به احداث يك واحد نيروگاهي كلاس اف (F) به صورت سيكل تركيبي با ظرفيت ۴۵۱ مگاوات است. ارزش اين كار اين است كه علاوه بر بخش دولتي كه ٥ هزار مگاوات نيروگاه در دست احداث داريم، براي بخش خصوصي هم اين كلاس از توربين را احداث مي‌كنيم.»
علي‌آبادي ادامه داده است: «در گذشته با تجميع تقاضا اين امكان را فراهم كرديم كه توربين ساز شويم؛ امروز با تجميع تقاضا تلاش مي‌كنيم كه بتوانيم با كلاس‌هاي بزرگ‌تر و سايزهاي بزرگ‌تر نياز كشور را تامين كنيم.»
به گفته مديرعامل مپنا هيچ فرآيند انتقال تكنولوژي از اين نوع در آينده نخواهيم داشت چرا كه در شرايطي هستيم كه توسعه تكنولوژي توسط خود ما انجام مي‌شود.
وي توربين‌هاي مورد استفاده در اين نيروگاه را در سايز ۳۰۰ مگاوات خواند و افزود: «به زودي توربين‌هايي را عرضه خواهيم كرد كه صد درصد طراحي مپنا است. توربيني كه امروز در حال انتقال تكنولوژي آن هستيم متعلق به كشور آلمان و شركت زيمنس است كه در يك همكاري مشترك ساخت آن به صورت صد درصد داخلي انجام مي‌شود.»
علي‌آبادي با تاكيد بر اينكه هيچ گونه انتقال فناوري در اين توربين‌ها وجود ندارد و گروه مپنا صاحب فناوري است، اظهار داشت: «اين توربين تحت ليسانس زيمنس و با فناوري مپنا توليد مي‌شود. ارزش قرارداد احداث نيروگاه سيكل تركيبي ارس حدود۲۵۰ ميليون يورو تخمين زده شده است و اين همكاري آپشنال است و بسته به آپشن‌هاي مختلف، هزينه‌ها ممكن است مقداري كمتر يا بيشتر شود.»
وي در مورد تامين مالي خارجي و شرايطي كه بايد در اين همكاري‌ها لحاظ شود، اظهار كرد: ما نيازمند تامين مالي هستيم ولي براي تجهيزات و خدماتي كه در داخل وجود دارد بايد از داخل و با ريال تامين مالي شود.
مديرعامل مپنا با بيان اينكه نسيه فروشي، استفاده از منابع بانك‌ها، منابع صندوق پروژه، بازار سرمايه، اوراق سلف، صكوك و روش‌هاي ديگر روش‌هايي مناسب براي تامين مالي پروژه‌ها است، عنوان كرد: براي كالاهايي كه ظرفيت ساخت داخل داريم، نبايد اجازه دهيم به بهانه فاينانس (تامين مالي) تجهيزات مشابه وارد كشور شود. اين گروه صنعتي براي تامين منابع مالي در بورس «صندوق پروژه» را تاسيس كرد؛ اين صندوق به مردم اجازه مي‌دهد با سرمايه‌هاي اندك خود در طرح‌هاي بزرگ مشاركت كنند؛ اين صندوق هم‌اكنون ۲ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان معادل ۶۰۰ ميليون يورو ارزش دارد؛ مردم به راحتي در اين تامين مالي مشاركت كردند و بخش اول آن، در كسري از ثانيه توسط مردم خريداري شد.
وي تصريح كرد: گرفتن فاينانس به معني پول دادن نيست، بلكه به معناي عرضه كالا است؛ در اين زمينه وقتي كالا ساخت داخل داشته باشد و از خارج تامين شود مانند اين است كه ما فرصت شغلي را صادر كرده باشيم.
طرف‌هاي خارجي به بهانه فاينانس به ما كالا مي‌دهند؛ در اين زمينه، اگر كالايي را نتوانيم بسازيم مشكلي نيست اما در بخش‌هايي كه توان ساخت داخل داريم مطلقا نيازمند تامين سرمايه از خارج نيستيم چون تامين سرمايه‌اي انجام نمي‌شود و در حقيقت كالا وارد
مي‌كنيم.
در شرايطي كه مشكل بزرگ كشور ما بيكاري است، نبايد فرصت‌هاي شغلي را به ديگر كشورها صادر كنيم همچنين نمونه سيم و كابلي كه در داخل توليد مي‌شود را نبايد به بهانه فاينانس از خارج وارد كنيم.
بر اساس اين گزارش ديروز قرارداد احداث نيروگاه سيكل تركيبي كلاس F، ميان گروه صنعتي مپنا و گروه بين‌المللي ماني آسيا به امضا ‌رسيد. بر اساس اين قرارداد، بلوك نيروگاه سيكل تركيبي كلاس اف ارس، به ظرفيت ۴۵۱ مگاوات، شامل يك واحد گاز و يك واحد بخار، بويلر بازياب با آتش اضافي، سيستم خنك كن اصلي و پست ۴۰۰ كيلوولت، در استان آذربايجان شرقي، منطقه آزاد ارس احداث مي‌شود.
ارزش اين قرارداد حدود ۲۵۰ ميليون يورو تخمين زده شده همچنين اين قرارداد كه به طور كامل ساخت داخل است قرار شده در طول ۴۰ ماه در جلفا احداث شود. اين قرارداد توسط
عباس علي‌آبادي، مديرعامل گروه صنعتي مپنا و محسن رحماني، مديرعامل گروه بين‌المللي ماني‌آسيا به امضا رسيد.

منبع: اعتماد