شنبه سیاه استانبول با اعلام خبر حراج سکه از سوی بانک کارگشایی از راه رسید. اولین روز هفته با روند نزولی قیمت‌ها از اولین ساعات روز شروع شد.حباب بازار سکه در حال تخلیه است و بازار فیوچر سکه در حال ریزش. با توجه به خریدهای سنگینی که در قیمت‌های بالا صورت گرفته، ریزش‌های اینچنینی می‌تواند هیجانات فروش را بیشتر و در نتیجه ریزش را نیز بیشتر کند. این وضعیتی است که همیشه در زمان‌های ایجاد حباب در بازارها شاهد آن بودیم. به محض بروز نشانه‌های ریزش، بازار به صورت هیجانی با ریزش سنگین مواجه خواهد شد‌ اما تجربه ثابت کرده که این افت‌ها موقتی است.در اولین گام هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 43 هزار تومان کاهش قیمت را در اولین روز هفته نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته تجربه کرد.حباب سکه آغاز به تخلیه کرد و حالا سکه‌هایی که روی یک میلیون و 430 هزار تومان را نیز دیده بودند، به یک میلیون و 385 هزار تومان کاهش یافت.
کاهش فاصله قیمتی سکه طرح قدیم و جدید
فاصله قیمتی سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید در روزهای پرواز قیمت‌ها به نزدیک 90 هزار تومان نیز رسیده بود اما روز گذشته قیمت‌ها فاصله‌ای حدود 35 هزار تومان داشتند‌ به طوری که هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی در بازار به قیمت یک میلیون و 353 هزار تومان به فروش رسید. قیمت سکه تمام‌بهار طرح جدید نیز یک میلیون و 385 هزار تومان شد. نیم‌سکه نیز به قیمت 696 هزار و ربع سکه به قیمت 395 هزار تومان فروخته شد.این در حالی است که روز پنجشنبه هر قطعه سکه تمام‌بهار طرح جدید یک میلیون و 430 هزار تومان و هر قطعه نیم‌سکه 718 هزار تومان عرضه شد .ربع سکه نیز به قیمت 402 هزار تومان فروخته می‌شد. به این ترتیب هر سکه کاهش قیمتی بیش از 43 هزار تومان را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان تداوم داشته باشد.نرخ سکه تمام‌بهار آزادی در حراج دیروز یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان و نیم‌بهار ۶۴۵ هزار تومان توسط بانک مرکزی تعیین شده است.ارقام اعلامی اعداد پایه بوده و مشتریان پس از خرید باید ۹ درصد بابت ارزش افزوده مالیات پرداخت کنند. حراج سکه تا اطلاع ثانوی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه در بانک کارگشایی انجام می‌شود.حراج سکه‌های نیم و تمام‌بهار آزادی در بسته‌های ۲۰ تایی تا زمان اعلام بانک مرکزی ادامه خواهد داشت و در مرحله بعدی عرضه نیز‌ سکه ربع بهار آزادی به حراج اضافه می‌شود.
آزموده را آزمودن خطاست
به هر سو تصور بانک مرکزی این است که حباب 200 هزار تومانی صرفا ناشی از عدم عرضه است که طبعا خطاست، چرا تا به حال این‌همه تقاضا ناگهان وارد بازار نشده بود؟
واقعیت آن است که جمع دو واقعه فشار رو به بالایی را به قیمت سکه وارد آورده. نخست عدم اطمینان جدی در بازار ارز به‌دلایل بنیادی و دوم کاهش دستوری و پیگیر نرخ سود اول در بانک‌ها و بعد با اتخاذ مجموعه‌ای از رویه‌ها در بازار اوراق. درباره نرخ ارز بازار می‌داند که بانک مرکزی تا حداکثر توان برای کنترل شدن افزایش نرخ ارز تلاش خواهد کرد و سوال غامضی که وجود دارد و به ده‌ها عامل مختلف مربوط است، آن است که‌ این شکل پله‌وار صعود تا کی ادامه خواهد داشت؟ جمع این قطعی بودن افزایش ریسک و غیرقطعی بودن زمان تسلیم، باعث شده سرمایه سراغ دارایی‌ای برود که پگ به دلار است و ضمنا نرخ آن آنقدر برای بانک مرکزی حیاتی نیست که بخواهد یک جنگ تمام‌عیار بر سر آن داشته باشد.اگر بپذیریم که آنچه در بازار سکه می‌گذرد، اساسا به تقاضای مصرفی سکه بی‌ارتباط است، نتیجه آن می‌شود که حجم نقدینگی‌ای که بالقوه الان آماده محافظت کردن منافع خود در بازار سکه‌ و بعد از تغییر شکل افزایش، در بازار ارز است، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن حدود 600 هزار میلیارد تومان است که شامل سپرده کوتاه‌مدت و سود تولیدشده بعد از شهریور است. برای کنترل چنین تقاضایی چقدر سکه (و بعدتر چقدر ارز) باید فروخت؟ چند موج سفته‌بازانه را می‌توان با فروش فیزیکی یا حتی ورود در بازار آتی یا غیر از آن رد کرد؟ در سال ٩١ همه نقدینگی‌ای که بانک مرکزی توانست به‌وسیله سکه از بازار جمع کند، به 20 هزار میلیارد نرسید و تازه در آن زمان عدد نقدینگی و طبعا اجزای آن حول‌وحوش یک‌سوم اعداد فعلی بود.

منبع: جهان صنعت

resized 607848 953

 

43448 302