می گوید: "هنوز می خواهیم بگوییم تحریم‌ها اثری نداشته؛ اما به واقع می‌توان گفت تحریم‌ها ما را بیچاره کرده است!!! و مسئولان و مجلس نیز کاری انجام نداده‌اند". حالا چهارسال می شود که سفره دل عبدالوهاب سهل آبادی در هر مراسمی باز می شود و سه وزیر و سه استاندار نیز در مقابل آن سر به زیر می اندازند. وضعیت وخیم شهر و اقتصاد اصفهان حالا صدای همه مسئولین را درآورده است؛ ناصر موسوی لارگانی، خالی از سکنه شدن اصفهان تا سال 2025 را هشدار می دهد و احمد سالک، نماینده دیگر مجلس اصفهان، بیکاری ۲۹ درصد جوانان اصفهانی را یادآوری می کند. به نظر می رسد دوران سیاستگذاری از پشت میز و اتاق های دربسته تمام شده و هر لحظه‌ای که فرصت اجرای سیاستی مناسب از دست می‌رود، کشور به مرحله بحرانی تازه، نزدیک‌تر می‌شود. تمام اینها در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، در تالار همایش های اتاق بازرگانی و پیش روی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد؛

 

هرچند آمار اعلام شده رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان حکایت از رشد ۴۷ درصدی صادرات از استان اصفهان طی ۹ ماهه سال جاری را دارد اما درد دلها و چهره خموده اهالی صادرات حکایت از چیز دیگری می کند. کار آنقدر به بحران رسیده که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با صراحت اعلام می کند، که حاضر است هر اختیاری دارد به این استان تفویض ‌کند؛ استانی که 10 درصد صنعت ایران را در اختیار دارد؛ اما رحمانی قول می گیرد، " کاری کنید مشکلات رفع شود".

به چاهی افتاده ایم
که ته ندارد!
حالا که سفره دل رییس اتاق بازرگانی اصفهان باز شده، تمامی ندارد! سید عبدالوهاب سهل آبادی، می گوید: اگر کمیته غذای استان نبود، اکنون ۹هزار واحد صنعتی اصفهان تعطیل شده بودند. تامین اجتماعی دفاتر کارگران ما را مهر نمی‌کند؛ وزیر کار دستور می‌دهد؛ اما رییس تامین اجتماعی انجام نمی‌دهد، کارگران ما وضعیت خوبی ندارند. ما به چاهی افتاده ایم که ته ندارد!؛ سود بانک ها روز به روز افزایش می یابد و پایانی ندارد. مهم‌ترین ابزار پشت سر گذاشتن تحریم، تولید کنندگان هستند؛ اما راه فعالیت آنها باید باز شود. ۵ سال است در اصفهان صادر کننده جوان داریم، اما همین صادر کننده جوان مواد اولیه اش در گمرک مانده‌ است؛ مگر نباید به جوان ها بها بدهیم.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تاکید می کند: ۲۵ سال از صادر کنندگان تقدیر کردیم اما هیچ امتیازی برای آنان در نظر نگرفتیم. او تاکید دارد که در خصوص تحریم‌ها، اقدامات لازم را مسئولین و مجلس نشین نان نمی‌بینیم

 

اصفهان خالی
از سکنه می‌شود

با ادامه روند موجود، پیش بینی شده است که اصفهان تا سال ۲۰۲۵ از سکنه خالی خواهد شد. این را سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح می کند و این سوال را به ذهن مخاطبان متبادر می کند؛ چه کسی باید از این روند جلوگیری کند؟!
نماینده محلس شورای اصلامی ادامه می دهد: از ۱۲ هزار و پانصد نفر شاغل در شهرک صنعتی فلاورجان در سال ۱۳۹۰ تنها ۴ هزار و پانصد نفر مشغول به کار هستند. او انگشت اتهام خود را به سمت نهاد های اجرایی نشانه می رود و می گوید: در حال رکود نباید فشار سازمان مالیاتی، بانک‌ها، تامین اجتماعی و گمرک بر صنعت گر اضافه شود. ترخیص نکردن، باعث ایجاد مشکلات و تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در زمان فشار و تحریم‌ها باید بروکراسی اداری کمتر شود، افزود: کشورهای عراق و افغانستان در قبال صادرات کشور، ریال پرداخت می‌کنند و اما صادر کننده باید دلار به سامانه نیما واریز کند. با این شرایط چین با وجود فاصله بیشتر، بازار عراق و افغانستان را تسخیر کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اما خبرهای خوبی نیز آورده است: "بحث اشتغال و آب در سر لوحه برنامه‌های استاندار است". اصفهان استان استراتژیک و تامین کننده بودجه ۱۱ استان است. اگر آب نباشد؛ صنعت هم نیست. از وزیر درخواست می کنم، از آب و صنعت استان اصفهان دفاع کند.

بیکاری 29 درصد
جوانان اصفهان
نماینده دیگر اصفهان در مجلس شورای اسلامی می گوید: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان اصفهانی به ۲۰.۸ درصد و نرخ بیکاری جوانان اصفهانی به ۲۹ درصد رسیده است. احمد سالک گفت: آمریکا یک گروه چهارصد نفره برای تحریم ایران قرار داده است. آیا در کشور گروه ۴ نفره برای دور زدن تحریم ها وجود دارد؟
وی با بیان اینکه هماهنگی بین وزرا برای تنظیم بخش نامه‌های صنعتگران و کشاورزان انجام شود، افزود: بخش نامه‌ها از جزیره‌های مختلف دولتی برای صنعت، خدمات و کشاورزی صادر می‌شود. دولت باید بخش نامه‌ها را پایدار کند. این نماینده مجلس با بیان اینکه اصفهان به علت بروکراسی اداری سرمایه گریز است، ادامه داد: با وجود تصویب قانون تسهیل، این قانون هنوز در اصفهان اجرا نشده است. باید موانع صادرات رفع شود.
سالک با اشاره به ۲۸ هزار نیروی کار ریزش شده در واحدهای صنعتی استان در سال ۹۷ تصریح کرد: استان اصفهان در سال ۹۷، ۲۷ درصد رشد ریزش نیرو دارد. ۱۲۰ واحد مشکل دار و ۲۰۰ واحد قطعه ساز خودرو به علت دریافت نکردن موقعات دچار مشکل شدند.

فرصت
درد و دل نیست
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۱۰ درصد صنعت کشور در استان اصفهان است و هر اختیاری من دارم به این استان تفویض می‌کنم اما کاری کنید مشکلات رفع شود. رضا رحمانی، از صادرکنندگان به عنوان سربازان خط مقدم و پیشران اقتصاد نام برد و ادامه داد: فرصت درد و دل نیست، بلکه باید برای رفع مشکلات صادرات راهی بیابیم، زمانی که دلار ۳۵۰۰ تومان بود، می‌گفتند اگر به ۵۰۰۰ تومان برسد دنیا را فتح می‌کنیم و صادرات شکوفا می‌شود.
رحمانی اضافه کرد: من امروز آمده‌ام از شما کمک بگیرم. اگر اصفهانی ها و تبریزی‌ها دست به دست هم دهند؛ کشور آباد می‌شود. باید کاری کنیم استان‌ها علاوه بر رفع مشکلات خود در حل مشکلات کشور نیز مشارکت کنند.
رحمانی تاکید کرد: هیچ کسی تردید ندارد که در کنار جنگ اقتصادی جنگ روانی نیز وجود دارد و می‌خواهند ما را ناامید کنند که مشکلات رفع نمی‌شود. وی افزود: خیلی از واحدهای اصفهان الان ظرفیت خالی دارند. واحدهایی هستند که تولیدشان امکان و بازار فروش هم دارد؛ لیکن مشکل آنها نداشتن سرمایه در گردش است. طرح رونق تولید نیز به استان‌ها ابلاغ شده است. اما رفع این مشکل نیازی به ابلاغ ندارد وظیفه مدیران این است که تولید را حفظ کنند.
رحمانی اضافه کرد: کارگروه دوم وزارت صمت، شورای معادن می‌باشد که رییس آن استاندار بوده و هر اختیاری که لازم است به او داده می‌شود و همچنین کارگروه تنظیم بازار را نیز تشکیل داده ایم که به آن نیز می‌خواهیم اختیاراتی تفویض کنیم. وی ادامه داد: در استان‌ها نیز باید به شهرستان‌ها تفویض اختیار شود و نیازی به حضور فیزیکی مسئولان در مرکز استان نباشد. قرار است در گمرک برای تولید، خط سبز ایجاد شود و موانع از جمله قیمت مواد پایه برداشته شود. در دوره ما صدور دستور العمل کم شده و کمتر موارد متناقض وجود دارد به غیر از جاهایی که اجتناب ناپذیر است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سعی بر این است که بخش نامه متناقض صادر نکنیم و راهکار آن مشورت با تشکل‌ها است. واردات مواد اولیه و ملزومات تولید به مناطق آزاد و ویژه بدون ثبت سفارش آزاد شده که این کار نیز در جهت تسهیل تولید است. ۶۳ کنسرسیوم صادراتی فعال است. امسال ۵۶ شرکت توسعه صادراتی داریم که در خوشه‌های صنعتی شناسایی شده است. وی اعلام کرد: سال گذشته دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از شهرک های صنعتی صادرات داشتیم و هدفگذاری امسال تحقق سه میلیارد دلار است.
جشن تجلیل از صادرات امسال هم تمام شد. صادر کنندگان نمونه تشویق شدند و لوح گرفتند؛ اما حال صادرات ما خوب نیست؛ تو این تشویق ها را باور مکن!

 

هفنه نامه نوسان