وضعیت بازار سرمایه به یکی از دغدغه‌های جامعه اقتصادی کشور تبدیل شده‌است. بخصوص اینکه سرمایه‌گذاران خرد از حضور در بازارهای دیگر مانند طلا، ارز و مسکن بازمانده‌اند و طبیعتا برای حراست از دارایی‌هایشان به سمت بازاری مانند بورس می‌روند.

اینکه بازار سهام قدرت جمع آوری نقدینگی را در اختیار دارد بسیار مطلوب است ولی رشد چند ماه گذشته هم اضطراب‌هایی را رقم زده‌است. البته یک دلیل روشن رشد بورس مربوط به

رشد نقدینگی بیش از ۲۸ درصدی منتهی به آذر ماه سال ۹۸ نسبت به آذرماه سال ۹۷ می‌َشود. همچنین  کاهش ارزش پول ملی به علت تورم بالای ۴۰ درصدی در سالهای ۹۷ و ۹۸ و نگرانی پس اندازکنندگان از کاهش ارزش پس اندازشان باعث شده که آنها در جست‌وجوی بازاری مطئمن برای سرمایه گذاری باشند.

اما طی چند ماه گذشته اتفاقاتی در بورس رخ داده که قابل توجه است. مانند اینکه:

– در طول سال ۱۳۹۸ با وجودیکه نرخ میانگین سکه معادل ۳۰ درصد، نرخ دلار کمتر از ۲۰ درصد، مسکن حدود ۶۲ درصد رشد داشته و تورم بنابه گزارش بانک مرکزی معادل حدود ۴۱ درصد بوده است شاخص بورس معادل ۲۳۲ درصد رشد کرده است

– رشد شاخص بورس طی اولین ماه کاری سال ۹۹ نیز با رشد بیشتری بکار خود ادامه داده بنحویکه از رقم ۵۰ درصدی فراتر رفته است همچنین رقم شاخص، از فروردین سال ۹۷ الی آخر فروردین ماه سال ۹۸ معادل ۵,۴برابر شده است

-در شرایط فعلی در بورس، متوسط قیمت به عایدی(P/E) به عدد ۱۷ رسیده است که تقریباً معادل ارقام بورس نیویورک است. در حالیکه تورم آنها حدود ۲-۵/۱ درصد و تورم کشور ما به روایت بانک مرکزی در سال ۹۸ معادل ۴۱درصد است.

– در یک ماهه فروردین ماه حدود ۱۴۱,۰۰۰میلیارد تومان در بورس معامله انجام شده که برابر کل سال ۹۷ است.

اما در این موقعیت چه باید کرد؟ حداقلی‌ترین کار این است که به سرعت برخی اقدامات را در دستور کار قرار داد مانند اینکه به مـدیریت انتقـال ریـسک و توزیـع آن توجه کرد، به فکر ایجاد شـفافیت اطلاعات بیشتر در بازار بود، کشف قیمت و  ایجاد بازار رقابتی را با جدیت پیش‌ّبرد.

همزمان باید جلوی سفته بازی را گرفت. به صورت جدی به فرهنگ‌سهامداری و ترویج آن اندیشید. استفاده از صندوقهای سرمایه گذاری برای سهامداران خرد را تشویق کرد و گسترش داد. با عرضه بیشتر سهام به بازار تعادل داد و نرخ بازده سهام را منطقی کرد. ضمن اینکه به صورت جدی باید به فکر زیرساخت‌های اصلی بازار سهام بود. سلسله این اقدامات بازار سرمایه به محلی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند.