بحران هاي اقتصادي-اجتماعی و مسايلي نظير محدوديت دوام ذخاير فسيلي، نگراني هاي زيست محيطي، گرمايش جهاني، رشد جمعيت و افزایش ضريب مصرف ازجمله مباحث جهان شمولي هستند که فكر انديشمندان را در يافتن راهكارهاي مناسب در حل معضلات انرژي در جهان به خود مشغول نموده است.
در كشور ما نیز بدلیل نياز روزافزون به مصرف انرژي و كاهش منابع انرژي فسيلي، ضرورت حفظ محيط زيست، كاهش آلودگي هوا، محدوديت هاي برق رساني و تامين سوخت براي نقاط مختلف آب و هوایی و روستاهاي دورافتاده، استفاده از انرژي هاي نو همچون باد، خورشيد و آب، جايگاه ويژه اي دارد.
در این عرصه، "شرکت فن آوران انرژی های سبز"، بعنوان بزرگترین تولیدکننده انواع آبگرمکن های خورشیدی در ایران و خاورمیانه با بررسی پتانسيل هاي بالقوه انرژي هاي پاك و درنظرگرفتن تنوع اقليم در كشور، توانسته است گام های موثری در   تولید محصولاتی با کمترین تاثير آلايندگي بر محيط زيست و مقرون به صرفه از نظر اقتصادي بردارد.

به گزارش اقتصاد بازار، احسان امینی، مدیرعامل شرکت فن آوران انرژی های سبز(آویسا) در نشستی با خبرنگاران در گرامیداشت روز جهانی محیط زیست، استقرار کشور در منطقه ای با بالاترین میزان دریافت انرژی خورشیدی را فرصتی بعنوان بهترین راه برای حذف انرژی های فسیلی و حفظ محیط زیست اعلام کرد.

امینی با بیان اهداف فعالیت شرکت آویسا در جایگزینی انرژی های نو و تولید آبگرمکن خورشیدی، گفت: شرکت آویسا، نمایندگی انحصاری یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آبگرمکن خورشیدی در دنیا است که تاکنون بیش از 1500دستگاه آبگرمکن خورشیدی هوشمند نسل جدید (لوله خلاء) در ابعاد مختلف نصب و راه اندازی کرده است. وی افزود: شرکت آویسا به طراحی و تولید انواع آبگرمکن های خورشیدی فلوتر(شناوردار) و دوبل در حجم های متفاوت، آبگرمکن های خورشیدی پروانه ای برای پروژه های بزرگ و اجرای تحقیقات طراحی و ساخت آب شیرین کن خورشیدی لوله خلاء، تولید آبگرمکن خورشیدی کویل دار بمنظور مصارف پرفشار و کمک گرمایشی و طراحی و ساخت غذاپز خورشیدی پرداخته است.

مدیرعامل شرکت آویسا از اعطای نمایندگی و صادرات تولیدات خود به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و ارمنستان، کنیا، عربستان و بحرین، اوکراین و تاجیکستان خبر داد و افزود: با استفاده از این تولیدات، در جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی خورشیدی بدلیل کاهش انتشار گازهای آلاینده و کنترل عرضه و تقاضای انرژی فسیلی با استقبال فراوانی روبرو بوده ایم.

وی در تشریح برخی مزایای استفاده از آبگرمکن خورشیدی آویسا از 70درصد صرفه جویی در مصرف گاز، ذخیره آبگرم بهداشتی در مخزن دوجداره، امکان تامین آبگرم درطول شبانه روز، در تمام فصول و کلیه مناطق کشور، نصب سریع و آسان و دارای تاییدیه از سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، دارای ضمانت و 10سال خدمات پس از فروش صحبت کرد.

امینی در مورد کارکرد آبگرمکن خورشیدی در روزهای ابری، سرد و ساعات غیرآفتابی، گفت: گرمکن پشتیبان بعنوان یک نیروی کمکی، درون مخزن تعبیه شده که وارد مدار می گردد و آبگرم مصرفی را تامین می کند. همچنین، با وجود مخزن دوجداره و شیشه های خلاء، پرت دمایی درحد اندکی است و ودر هرساعت شبانه روز، این محصول پاسخگو است.

وی به کمبود آب آشامیدنی در مناطقی از کشور اشاره کرد و افزود: روش های گوناگون شیرین کردن آب، جوابگویی لازم در مقابل مشکلات فراوان را ندارند که در این راستا، شرکت فن آوران انرژی های سبز موفق به طراحی و ساخت آب شیرین کن خورشیدی شده است و در مقایسه با محصولات مشابه، مزایای فراوانی ازجمله، کمترین میزان پساب، حداقل استفاده از انرژی های فسیلی، امکان شیرین کردن آب شور با هر غلظت و هر نوع نمکی، نصب و نگهداری آسان، طول عمر بالا، ارزان و اقتصادی را دارد.

مدیرعامل شرکت فن آوران سبز در اشاره به اشتغالزایی تولیدات این شرکت اظهار کرد: با توجه به ارتقای روند تولید، اکنون 50درصد افزایش نیروی کار، رشد 50درصدی صادرات و افزایش 3 برابری توان تولید را شاهدیم.

مهدی ترابی با اشاره به استقبال نهادهای دولتی بویژه منابع طبیعی از آبگرمکن های خورشیدی برای نصب در مناطق جنگلی و روستاهای دورافتاده، گفت: حدود 300 کیلوگرم چوب برای گرم شدن 200 لیتر آب مصرفی یک خانواده 4 نفره لازم است که با نصب آبگرمکن خورشیدی، امکان دسترسی به آب گرم بدون قطع درختان و صرفه جویی قابل ملاحظه در سوخت های فسیلی فراهم می گردد.